överbett på 3åring
Har entreåring med överbett ( mer än man får ha på utställning), undrar nu när hon börjat tappa undertänder, hur lång tid emellan brukar det ta innan nästa tänder tappas. Sedan undrar jag om det är vanligt att överbettet blir mindre med nya tänderna eller är det risk för större överbett/samma bett?
Hos Torbjörn Tandläkare finns många svar på dina frågor. Läs i diskussionsforumet…
Framtänderna växlas vid ca 2½, 3½ och 4½ års ålder.
Mjölktänderna i kindpartiet växlas vid ca 2½, 3 och 4 års ålder. Enligt Torbjörn
Tack för tipset det ska jag göra!

Hur mycket över- och underbett får man ha på utställning/premiering då?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Uttrycket "tandkontakt" har jag nog hört förut. Men underbett är väl totalsågat och överbett är vän 1-2 mm. Rätta mig gärna om jag har fel.
Delad glädje är dubbel glädje :)

#4 Uppfattat.
www.stuteriprecious.se
centrala framtänderna får ej skjuta övermed mer än 25% avtändernas yta, underbett accepteras ej om jag fattat det rätt. När det gäller vår tjej så har hon gått igenom 2 premeringar utan anmärkning och en sista blev hon oplacerad pga av bettet, detta var med förra ägaren, så jag tänkte efter som hon fått bra poäng så skulle det vara kul om bettet gick tillbaka så vi kunde ställa ut henne igen!
#4 - Det är nolltolerans på underbett, ja.
Jag hade glömt kolla tänderna på Isessa innan vi åkte till Trelleborg i juni och där fick vi då alltså inte någon klassindelning pga att det visade sig att hon hade 1 mm underbett… Klantigt av mig att inte kolla
men jag hoppas att det rättar till sig när hon växer och byter tänder, eftersom det är så lite.
#6 - vissa domare tittar aldrig på tänderna, andra är väldigt noga. Numera är det tillagt en punkt på bedömningsprotokollen om tandkoll så det blir nog förhoppningsvis kontrollerat på alla utställningar framöver.
det är ju bra om alla domare dömer lika som sagt var. jag ska ut och mäta bettet i morgon och hoppas på framtida tur som du #7

#9 - det där är nog alldeles för mycket för att kunna växa bort.
Min ettåring hade, som sagt, ca 1 mm underbett och det kan möjligen växa bort med lite tur. Om inte så blir hon ändå en bra bruksponny….

#10 Ja, det tror även jag, tyvärr..

Pratade om en domare nyligen med en annan uppfödare, denne hade tydligen sagt att h*n aldrig tänker kolla några tänder på utställning för att "sånt gör man på premiering". Jag är böjd att hålla med lite, en utställning ska väl vara en skönhetstävling, inte en avelsgrundande bedömning? Fast jag förstår att man vill att tänderna kollas på utställning också, så jag är lite kluven.
www.stuteriprecious.se
#12 utställningsresultat är avelsvärdegrundande. Rasbeskrivningen stipulerar att tänder och käke måste vara korrekta, så kontrollera tänder på utställning är ett måste.
Veritas odium paretFörvånad

#13 Varför gjorde man inte det förut då? Jag ställde ut relativt mycket för några år sen, då kollades inte tänderna, men nu, efter 3-4 års uppehåll för min del, så kollas tänderna…?
www.stuteriprecious.se
Förlåt jag tror jag skrev fel det är ju utställningar ej premeringar hon har gjort tidigare.
#14 det har slarvats en del genom åren både på utställningar och premieringar. Från och med i år finns en särskild ruta att fylla i avseende kontroll av tänder både på utställnings och premierings protokollen.
Veritas odium paretFörvånad
#16 - elaka sekreteraren (moi) påminde domaren om det på premieringen hon skrev på, annars hade det nog blivit överhoppat…