Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 1847 ggr
Fiona
0

Marknad för inkörning av shettis?

Hej,

Jag är 15 år och har hjälpt en granne att köra in hennes shettisvalack. Jag var och körde han några gånger hösten -06 och så lämnade hon hem honom till mig i slutet av juni och han ska stanna tills 3 augusti. Allt har gått super och ägaren är jättenöjd! Nu undarar jag, tror ni att jag skulle kunna annonsera om att köra in shettisar ?(jag har hästkunniga föräldar till gjälp dom gånger det behövs). Eller låter jag för ung? ,så att ingen vill lämna ut sin shettis till en 15-åring. Om nu detta skulle gå, behöver man några särsklida tillstånd för att lägga ut en sådan annons? Jag har för övrigt haft egen shettis sen jag var 3 och det har alltid funnits hästar i mitt liv. Körning har jag hållt på med allt aktivare med åren , och tränar även för instr. varannan vecka!

Tacksam för svar //Jenny

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Kris_J
0

#0 det finns det säkert jag har fått förfrågningar flera gånger om jag kan ta emot för inkörning.
Oftast har det varit hingstar som skall göra bruksprov.

Veritas odium paretFörvånad

exitingsvillemo
0

jag vet inte riktigt hur det funkar. Det beror ju på om du tänker ta betalt (och det antar jag) och öppna det som ett företag, då kanske du är för ung, jag vet inte.

Tänker du ta betalt så måste ju pengarna skattas för iaf i de fall då hästägaren vill ha ett kvitto.

Fiona
0

#1 okej! Men vart ska man annonsera ?

#2 a men skatt behöver man väl bara betala om man känar över 17000?, vilket det inte lär bli!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kris_J
0

#3 Shetlandsponnyn. Se till att skaffa referenser och att du har en försäkring. Någon form av kontrakt för vad som gäller behöver du också ha.

exitingsvillemo
0

jag vet inte hur skattesatserna ligger riktigt, när man måste betala skatt. Men nog tyckte jag att 17 000 lät mycket innan man måste börja skatta för dom, men jag vet inte.

exitingsvillemo
0

men om du lägger ut en annons och annonserar ut att du vill sälja en tjänst, räknas det då inte som företag?

VeronicaP
0

Fast jag tror nog att det är 17 000 , därför många sudenter kan jobba lite extra utan att behöva skatta alltid :-)

Charlotte-Aveback
0

#0: Tanken är jättebra! Många av oss skulle säkert vara mycket intresserade av att kunna få bra hjälp med inkörningen. Kul att det har gått så bra för dig!

Eftersom du är 15 år är det viktigt att folk förstår att du har dina (också hästkunniga) föräldrar som stöd. Det är nog också viktigt att du t.ex. förklarar hur ni bor (gård, etc.) och hur ponnyn kommer att tas om hand (stora hagar, beteskompisar, mm) så att man vet vad man kan förvänta sig.

Lycka till!

Ahnna
0

Det är ett väldigt stort projekt att köra in en häst på ett korrekt och säkert sätt. Jag hade inte lämnat iväg min häst till en 15-åring, även om du har meriter och kunskap, men det är jag det. Det finns säkert andra som skulle göra det.

Jag körde in mitt kallblod själv när jag var 15, men jag gjorde säkert flera kardinalfel, som inte straffade sig enbart för att det var en så snäll och klok häst. Och jag hade 2 extremt duktiga och meriterade kuskar som hjälp över telefon, med tips, idéer och konkreta övningar m.m. Det blev en alldeles ypperligt bra körhäst av honom, men det var nog mera tur än skicklighet från min sida, samt att vi tävlade aktivt tillsammans i 7 år i olika kördiscipliner.

#6 Nej, det är inte ett företag förrän det är ett registrerat företag. Flört Alla kan lägga ut annonser om privattjänster, men vad som är lagligt och vad som kräver licens, certifikation, skattesedel och annat låter jag vara osagt. Men ett företag betyder att det är registrerat hos Patentverket eller vad det heter nuförtiden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Charlotte-Aveback
0

#9: Jag vet flera 15-åringar som är jätteduktiga på både inkörning och övrig hantering av hästar så jag skulle inte tveka om upplägget kändes bra.

Ahnna
0

#10 Som sagt, det finns säkert andra än mig som inte skulle ha nåt emot det. Men jag är bara ärlig, jag skulle inte göra det.

www.stuteriprecious.se

Annalena
0

De flesta aktiva ungdomarna på ridskolan här har en ålder på 12-17år. Jag tycker att många är väldigt duktiga i hanteringen av hästar, många av de tjejerna är dem som jag ber om hjälp. Jag tycker absolut att du skall prova, annars vet du ju inte hur det hade kunnat varit om du inte vågat.

Ett stort Lycka till !

Ahnna
0

Tillägg:

Att man kan köra in en häst säger ingenting om hur nästa inkörning blir. Snälla hästar kan "the average Joe" köra in, men stöter man på patrull så krävs helt andra kunskaper och erfarenheter för att det ska bli rätt och säkert. Av den anledningen hade jag avstått att lämna iväg hästen till någon som, oavsett ålder egentligen, inte har så värst mycket erfarenhet. Har fler kompisar som "kört in" sina hästar genom att spänna för och sticka ut på vägarna i full slängtrav. De har mångårig erfarenhet av hästar av olika slag, men jag skulle ändå inte låta dem köra in mina hästar om jag inte kunde det själv. Man får vara glad för deras skull så länge det funkar och hästen inte blir rädd eller farlig…

www.stuteriprecious.se

[Billan]
0

Att en del ska vara så negativa. Ålder säger ingenting, många gånger kan en 15-åring ha mera erfarenhet än en som är tre gånger äldre. Det finns alldeles för många som tror att just dom är bäst.  Även en  kunnig äldre refaren person kan misslyckas, det har man flera belägg för.

Annette
0

Om jag inte är alldeles felunderrättad så har Fiona en mkt körkunnig far. Han kör i skogen med sina hästar, så det är ju mycket möjligt att Fiona är "född med körning". Dessutom har jag uppfattat det som att hon tränar i Vartoftas regi och där sätts säkerheten främst.

Jag tycker Fiona verkar ha en sund inställning :)

exitingsvillemo
0

negativ och negativ… Bara för att alla inte tycker lika behöver dom inte vara negativ.

Det är väl fritt fram för alla att göra som dom vill och tycka som dom vill!

jag vet inte om jag skulle skicka min shettis på inkörning till ngn som har lite erfarenhet, vilket jag anser att man har om är 15 år, hon är säkert jätteduktig, det säger jag inget om men ska jag betala för en tjänst så väljer jag hellre ngn som har många års erfarenhet samt utbildning inom området.

Kris_J
0

Åldern i sig tycker inte jag har någon betydelse, (när man kommer till 13+) lämplighet och mognad är för mig viktigast. Många är de tonåringar som har ett mycket gott handlag och föståelse för hästens betende, vissa människor har ju tom ett häst "gehör" som bara finns. Om det är som Anette skriver förefaller det som att Fiona har mycket bra förutsättningar för att ta emot hästar för inkörning.

Som en parantes gällande hästhantering och åldrar..
Vet hur det är att vara ung och ifrågasatt. När jag var i tonåren hade jag några hästar jag red för en hästhandlare. Flera var de vuxna som ställde sig mycket frågande till hur handlaren kunde låta mig ha ansvaret för dessa hästars huvudsakliga ridning. Då ett par mycket kritiska damer hyrde hästarna några dagar i veckan och red var det tjuriga och svårridna. När jag red var de lugna och snälla. De var flera som uppmärksammade skillnaderna till slut och bad om ursäkt för att de varit så kritiska. Hästarna var importerade från Polen, "hårt" fostrade" och ilskna. Vad som var skillnaden mellan mig och damerna var att hästarna hade förtroende för mig. Mig försökte de aldrig bita vid hantering, jag var inte rädd för dem och red mjukt. Det slutade med att jag fick hjälpa damerna att få förtroende för hästarna….Då var jag tretton år.

entill
0

#17. Det ligger mycket i det du berättade om hästarna som fungerade bra för dig, men inte för de vuxna. Det är ett av problemen med att lämna bort sin häst för inridning eller inkörning. Hästen fungerar jättebra för den som rider eller kör in den, men när den sedan kommer tillbaka till ägaren fungerar det inte alls. Vi tar aldrig emot andras hästar för inkörning, men hjälper gärna ägaren att köra in den på ett bra sätt.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

FredrikN
0

Som 15 åring så får eller kan man inte ingå avtal. Detta måste dina föräldrar göra åt dig. Att ta emot någon annans häst för inkörning är en tjänst som man tillhanda håller.  Du ska nog ringa till ditt skattekontor och fråga vad som krävs. Gör du någonting fel enligt skattelagen eller på något annat sätt så kan dina föräldrar bli ersättningsskydlig på olika sätt.

Mvh

Fredrik

exitingsvillemo
0

#18 det lät sunt tycker jag

Ellen89
0

Jag far hjalp med att kora in min lilla, av en som varit med trav-hastar i 10 ar. Kanske inte helt samma, och jag gor valdans mycket sjalv. For mig, om jag litar pa vad personen har for erfarenhet och kanner personen sa gor inte alder sa mycket. Jag tycker det har jattemycket att gora med hur mogen personen ar som person och med hastar..

VeronicaP
0

Jag tycker inte heller åldern har någon betydelse utan det viktigaste är kunskapen och hästvanan., jag vet en hel del *gamla* körgubbar som jag ALDRIG skulle lämna till även om alla säger att de är så bra då jag inte gillar deras metoder .

Jag hade kunnat lämna om jag hade vetat att kunskapen finns , och att de finns möjlighet att kunna få hjälp osv , sen får man inte heller vara rädd för att misslyckas och våga ringa ägaren tex att tyvärr klarar jag inte av att köra in din häst pga det eller det.

Det är där det brister många gånger tror jag att inte våga erkänna att man inte klarar av det .

Det viktigaste är att gå lungt fram och se till varje individ alla är olika och måste behandlas därefter.

entill
0

… och det finns hästar som inte skall köras. Det måste man också inse och acceptera. Att ha fått en häst i vagn, är inte det samma som att den är inkörd.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

VeronicaP
0

#23 Precis

Ahnna
0

Jag tycker inte att jag är negativ, jag är ärlig. Jag tycker inte att det är en bra idé att lämna mina hästar till någon som jag inte vet ett skvatt om och som säger att han/hon har erfarenhet av att ha hjälp till vid inkörningen av en häst. För mig är inte det erfarenhet nog att kunna ta emot en helt främmande häst och köra in den mot betalning. (OBS! Mina hästar, andra får göra vad de vill med sina.) Det baserar jag på alla år jag har hållt på med körning och alla olyckor jag har sett med hästar som inte varit riktigt så stabila och grundligt inkörda som inköraren påstått.

Och som Fredrik säger, man får inte ta emot betalning för en tjänst hur som helst när man är 15 år, så det finns en del lagar att kolla upp först.

Tycker trådskaparen att hon har kunskap och hästvett nog, så kör på! Men jag hade hellre valt någon myndig person med dokumenterad erfarenhet av många hästar. Sen får personen vara 18 eller 88!

www.stuteriprecious.se

Fiona
0

#8 okej, tack för tipsen & "förtroendet" :)

#9 okej .. :P

#13 okej men min pappa har kört häst sen baransben & är nu egen företagare och kör häst o skogen åt andra och sådant + att mamma har kört sen tonåren. Så hjälp kan jag ju få somsagt ;)

#15 du har fattat alldeles rätt med alltihopa (;

#19 oekj , ska kolla upp  detta , om det blir något vill säga!

#22 håller alldelles med (:

Tack för alla svar och peppningar :) //Jenny

Jenny

Charlotte-Aveback
0

#25: Tror du på allvar att vi skulle lämna iväg våra hästar till någon som vi "inte vet ett skvatt om"?

Självklart skulle vi kolla upp både det ena och det andra innan någon skulle få förtroendet att ta hand om våra ponnyer. Det jag menar är att principen är helt OK för vår del. Om jag skulle träffa Jenny och känna förtroende för henne och hennes familj så skulle hennes ålder absolut inte vara ett hinder.

Annette
0

#27. Instämmer.

Jess
0

Nää hade nog inte vågat..Generadvalde ju själv en elitkusk med lååång erfarenhet. Men alla måste ju börja någonstans så låt dig inte avskräckas att fortsätta Fiona!Glad

Ahnna
0

#27 Hur andra gör lägger jag mig inte i, men jag vet flera som lämnat bort hästar för inridning/inkörning utan att kolla upp personen ifråga ett dugg. Så hur du gör, eller hur andra här gör är inte poängen, jag vet bara hur jag skulle göra om jag inte kunde köra in själv.

www.stuteriprecious.se

Kratern
0

#29 Var det en travkusk eller en som tävlat körning?

Jag skulle nämligen INTE ha anlitat en travkusk (men det är jag det).

[Teddy]
0

Fiona!! Kör på du, att du är ung är ju något som växer bort!
Och ärligt talat, MÅSTE allt man får in registreras och skattas och kontrolleras?
Hur gör du Anna när du IDkollar? Kvitto? Får ni alltid kvitto av hovslagaren?
Nu pratar jag om de som INTE har företag, alltså privatpersoner.
Jag har kört in ett par hästar åt andra, men har inte annonserat, och jag har inte tagit upp det som inkomst, och jag är en svartjobbare.

Ahnna
0

#32 Problemet uppstår ju om nåt går galet. Då finns inga papper eller bevis på vem som hade ansvaret eller vem som är skadeståndsskyldig etc. Anlitar man någon vitt så har man en annan trygghet i lagen.

www.stuteriprecious.se

Kratern
0

#33 Man kan skriva ett kontrakt som innebär att personen får lämna sin ponny på inkörning på egen risk. Det skulle jag gjort i vilket fall som helst, alltså även om jag lämnade kvitto.

Säger som #32 Kör på du Jenny, men se till att ha dina föräldrar till hjälp. Det är svårt att ensam köra in en ponny.

Ninnii
0

Jag tränar för en mycket duktig tjej som även gör så att hon åker hem till den som vill ha sin häst inkörd och hjälper till på hemma plan där hästen är trygg osv. Hon menar på att det är viktigt att de som vill ha sin häst inkörd är med och lär sig. Men det krävs ju körkort. Jag tycker det är en rätt så bra idé. Så skulle jag vilja göra iallafall.

Carita
0

#31 Varför inte? Det kanske finns de travkuskar som kan köra brukskörning också?

Kris_J
0

Jag vet minst en "travkusk" som kör vanlig körning också och det så bra att hon placerat sig i SM med sin Welshponny.Oskyldig

Jess
0

#31 Nä ingen travkusk. Kör ju inte travFlört Mia Henriksson körde in min guldklimp. Fick bla intyg på att han är inkörd och hur han var under inkörning och råd angående hans fortsatta utbildning. Vi har även fortsatt att träna för henne samt varit med på kurs! Jag är mycket nöjd!!! Kan varmt rekommendera denna tränare för hon är super duktig!

Jess
0

oops jag vill bara förtydliga att jag inte på något sätt menar att klanka ner på travkuskar på någe vis…men jag är ju intresserad av "vanlig" körning och hade därför inte det alternativet i tankarna när jag letade efter någon som kunde köra in Anton.

Hanna-D
0

#38 Har också tagit hjälp av Maria, hon är kanon!