Strykkappa för minishetland
Upptäckte idag att min gamling börjat stryka sej bak, förmodligen pga förlorad muskelmassa i bakpartiet med anledning av åldern som gör honom än hjuligare. Ska han få fortsätta med sina små arbetspass som han uppskattar så, skulle han nog behöva ett par strykkappor. Men var hittar man så små att de kan tänkas passa en ponny på 88 cm över manken..?
Globus har ett par i neopren i storlek XS. Någon som vet hur de är? Det finns även ett par för mini på Equilex, men de ser inte så tåliga ut och blir dessutom väldigt dyra med frakten (enhetsfrakt på nästan lika mycket som skydden kostar). Jag har Globus läderskydd för shetland, men de är för stora t o m för mina standardponnyer… Tips?
Jag har fyndat massor på denna sajt: Prisvärt verkligen, köpte ett träns i det allra mjukaste lädret tex, frakten ingår dessutom i priset… Kolla där efter det du söker Pernilla.

Globus XS är för stora för min mini på 86 cm.. Även på gränsen till för stora för min största ponny som är 95 cm..
Jag har ett par som är köpta på Lillhästen i Stav för många år sedan. De är bra och sitter på plats. Mkt ställbara.

Om du inte hittar några så borde en sadelmakare kunna fixa ett par i läder för en nätt summa. Det blir ju varken så mycket material eller så långa sömmar på så små skydd. Köper du dessutom materialet själv så betalar du ju bara för jobbet. Då får du ett par skydd som är måttsydda till din häst.
Ett annat alternativ är att linda benen tills du får tag i skydd som passar. Då har du i alla fall lite skydd. (Om han stryker sig mycket kan du tejpa lindorna så att de inte går upp.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

beställ int4 helskydd neopren på hööks.. jag beställde sånna istl xs för det stog att S var till ponny men när jag fick hem dom var dom jätte stora vill inte se shettisen dom har provat ut dom på haaha…

#6 Har oxå "gått på" marknadsföringen av senskydd till shetland… Förstår inte heller vad det är för långbenta mastodontponnyer som stått som modell till dem när de kommit fram till att "skålen" ska vara 17 cm hög. Alldeles för högt för en normalskapt shetland som ju ska ha korta skenor…

#7 jag beställde ju dom heltäckande neoprenskydden o dom var ännu större än senskydden… som sagt den shettisen som stått modell för dom är nog inte direkt inom rasstandard för en shettis haha

Nu har jag varit till den lokala hästbutiken och inhandlat ett par strykkappor storlek ponny. På min ponny blir de förstås modell högre, men tack vare kardborreknäppning och resår så verkar det funka iaf.