Dessa tossiga unghästar!
Så påhittiga och fulla med bus! Idag vrålade Marcus "Hämta kameran snabbt" och när jag kommer ut får jag se vårt ettårssto grävandes i vedhögen. Jag hade inte behövt skynda mig för hon stod mitt i högen en bra stund och grävde och "jobbade" med någonting. Efter mycket klurande och funderande såg vi att det var de långa grässtråna hon ville åt. Sedan klev hon smidigt och lugnt ner och betade som vanligt. Vad ska hon hitta på härnäst tro?
Är du inte rädd att hon river sej i den högen? Skulle jag vara…

Härliga bilder Ulrika.
Hon har sina Wille-gener ser jag!! Alltid nya påhitt 
Delad glädje är dubbel glädje :)
#3 Trevligt första inlägg i denna tråd. *ironisk*.
Om du har missat det så går jag in för att bidra till en positivare stämmning här på forumet, men jag kanske borde lägga ner?Hoppades att detta kunde bli en tråd med positiv känsla. Och nej, jag är inte rädd att hon gör sig illa. Unghästar måste få busa, leva om, springa, gräva, vara aktiva och tillåtas vara just ungdjur. Klart att det medför risker, men jag har hellre en lycklig ponny än bäddar in den i bommul.
#6 ursäkta! Det var en helt vanlig fråga utan någon som helst ironi. Man behöver inte bädda in pålle i bomull bara för att man håller hagen "ren". Förlåt så mycket…
#7 Ursäkta mig med, luften gick ur mig bara. Hälsar en nu igen positiv Ulrika.
Jag håller inte mina hagar "rena", om du med det menar tomma. Jag inspireras av tyskarnas "Activ stable" och försöker lägga in stockar, en sandhög, gnagkvistar eller just en vedhög och annat som kan tänkas aktiviera och stimmulerar till rörelse.

Härliga bilder
#8 jag har också grenar och kvistar men tycker själv att veden är för hård och lätt kan bli för mycket då den ligger på hög. dom kan fastna med ett ben och skava sej på det. Har varit med om sånt tidigare och vissa saker försöker jag att inte utsätta dom för. annars skulle jag gärna ha en hage med stora sten, backar och sand. Här är det platt som en pannkaka. skulle däremot visst kunna ha ett helt träd i hagen, liggandes… För att bita och ha kul med men jus saker "på hög" försöker jag passa mej för.

mysiga bilder =)

Men alltså nr #10 i tråd efter tråd skapar du en otrevlig stämning,du verkar tro att det du gör är det enda rätta och alla andra är idioter.
#12 va? Bara för att man ifrågasätter saker betyder inte det att man är otrevlig. Läs på ett annorlunda sätt istället. Tycker att jag försöker diskutera fram saker från min egen sida och sätt, är det fel kanske? Har heller aldrig sagt något att någon skulle vara idiot. Passar mej jäkligt noga för sånt.

Vilken påhittig pålle du har och så härliga bilder, Ulrika!

Våran Tilja (som har flyttat nu) brukade också klättra i vedhögen den tokan….Vi har en större vedhög än ni har men de har då aldrig skadat sig!
Pheobe du skulle se vår hage… fullmed stockar, rötter, kvistar, stora stenar. Och hästarna ÄLSKAR det. Nu när jag har dom i sommarhagen står dom mest, men när vi tar hem dom till hösten kan jag lova att det blir springa av :O) Hoppandes över stockar… Ser det som ett sätt att lära dom lyfta på benen och att utsätta dom för situationer som dom får lösa på olika vis, det är stimulerande för hästar (och speciellt för unghästar) att vistas i en hage som är "ostädad".
#0 Härliga bilder på en häst som är påhittig och aktiv
.
Jag måste passa på att berätta en liten episod som vårt 1-åriga sto tog sig för att göra en vinter för ett par år sedan.
Jag och min man stod ute i hagen och Magnus hackade hål på isen i badkaret med sin fick-kniv. Han satte tillbaka kniven i fodralet och skulle börja plocka ur isbitar ur karet. Wera hade hela tiden stått bredvid och kollat vad han gjorde.. När kniven satt i fodralet så tänkte hon "det där verkar vara en kul grej" snabbt som attans så tog hon tag i kniven med munnen och när hon hade den i ett säkert grepp så drog hon iväg i full galopp… med kniven rakt ut från munnen!!! Jösses vilken fart det blev på Magnus, till slut så tappade Wera kniven och allt var frid och fröjd…
En sak lärde man sig i alla fall av denna episod. Underskatta aldrig en shetlandsponny 
#20 Det var det roligaste ! Vilka underbara bilder ni har.
#20 HAHAHA!!!!!! Gud vilken syn… Förstår att dom andra hästarna tyckte hon såg läskig ut
Ny korsning: Shetlandsponny/trädgårdsmöbel

Min första egna shettis som jag fick när hon föddes 1990 var en rymmare när hon var ung. Hon brukade smita in till de stora hästarna och dra en repa runt i hagen, med alla stora hästar efter sig. De stora tyckte inte om henne och ville väl spöa upp henne, men hon var snabbare i vändningarna och kom alltid undan. Det var som hon gjorde detta för att jäklas, för när de kom ikapp henne drog hon snabbt under trådarna och skuttade in i sin egan hage. När vi höjde staketet klättrade hon upp på en sten och studsade över staketet ändå, in en snabbis och retade de stora hästarna och snabb som ett skott ut ur deras hage efter hon retat upp dem tilräckligt. Idag är hon 18 år och har slutat med smitningarna
En annan ungpålla jag har bär med sig allt hon få tag på. För någon vecka sedan roade hon sig med att sprida ut isolatorer i hela hagen, som hon fått tag på. Hon brukar ta tag i svansen på någon av kompisarna, hon varken tuggar eller rycker av något, bara håller lite i den. Ser urdum ut! Men söt :) Samma häst hade en tom mineralbalja som hon lekte med, rätt var det var fick hon rullning på den så den for ner i bäcken, då hämtade hon upp den, för att göra samma sak ett 10 tal gånger till, innan hon stoppade ner fötterna i den, försökte lägga sig i den, på den, lyfta upp den och kasta iväg den. Nåde de andra småttingarna om de försökte stjäla hennes mineralbalja. Igår såg vi henne bada i bäcken också. Hon är så charmig och rolig och otroligt snäll, med mycket bus för sig.
Sen har jag några som drar ur plopparna ur badkar och/eller bada i vattenkar.
En 1åring jag hade var bästa kompis med ett halvblod vi har. De stod på varsin sida av staketet, den lille pep och den stora pep samtidigt som hon lyfte upp ena benet i luften, ett bakben.(vet inte varför hon gör så varje gång hon hälsar på shettisar, hon bara lyfter upp det mn inte sparkar eller så) efter de hade hållt på sådär och pipa och ha sig under en period började shettisen göra likadant med benet. Måste säga att det såg riktigt löjligt och kul ut när de stod där och pep och lyfte på benen likadant.

En hingst åring jag hade var polare med en bagge. De kliade varandra, jagade varandra, sov tillsammans och gick sida vid sida jämt. Sedan åkte hingsten på hingstbete. När han kom hem så bräkte baggen efter honom och hingsten svarade. Sedan naffsade hingsten på baggens ben och baggen "stångade" kärvänligt hingsten lite löst på bogen. Efter några minuters kelande jagade de varandra, först hingsten efter baggen och sedan baggen efter hingsten. Vilka polare de var!

Ha ha ja de där små är allt påhittiga och gillar att klättra och undersöka *ler*
#20 Du får ursäkta mitt inlägg nu men en stol i hagen? Eller pålle är på gräsmattan?
Är väl själv en idiot som inte vill att pållarna ska kunna bli rädda eller skada sej. Hur andra gör får stå för dom men man måste ju få lov att fråga för att få svar 
#26 ! Tack vare sådana som dig så undviker jag att "blanda" mig i diskkusioner här på forumet ! Att du bara orkar……..
Pheobe: Läs inlägg 12 igen är du snäll.
# 26
Vem har sagt att stolen var i hagen ??? Eller att hästen var på gräsmattan medvetet ??

Den här bilden är uttjatad, men den passar så bra in i den här tråden, så den får komma med igen.
Det är mitt sto, då 3 år, som plötsligt fick för sig att börja galoppera runt, varv efter varv, och hoppa över en lång radda med rabarberplantor som var nästan 1 meter höga. Hon hade sin halvsyster i hagen och denne försökte tappert hänga med och det blev några skutt för henne också, men mitt sto höll på ett bra tag utan att visa tecken på trötthet eller att hon fått nog. Hingsten stod bredvid och bara suckade, han tänkte INTE inleda några såna urbota korkade aktiviteter på sina lediga tid! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

haha, roliga bilder !
20# HAHAHAH gud va jag skrattade när jag såg den bilden ^^
26# men värst vad du dömer … Om du gärna vill diskutera det där varför inte göra det via pm?, istället för att skapa dålig stämning i tråden .. bara ett förslag
Vilka skojiga bilder! Tyvär har jag inte lyckats foto när nåt "extra kul" inträffat här
1# Kul o få se en till avkomma efter I learned from the best, jag har precis själv fått en 1åring efter han 

Ingen unghäst….men vad kan inte barn och pålle hitta på när man vänder ryggen till.

Joystick roar sig själv kungligt när hans pappa Krutrök är för tråkig eller står och stirrar på hästen i andra hagen..
Jag slänger in kvistar me jämna mellanrum å de ligger stock också..Kvistarna lyfter han upp i munnen och flyttar till valfri plats. går tillbaka och hämtar nya kvistar osv..
Ska försöka fota de nån dag.. men KUL har han som sagt..
Anna-Carin
33# "Dom håller sig ju på mattan iaf" hehe. Kul bild!
#33 *ASG*, underbara Tampas med en lika busig och underbar Lovisa…*ASG*
Kilskogens Gucci uppe på mammas veranda - de 12 trappstegen hindrade henne inte.
Stjernens Epus i målartagen (tre år på bilden).
Man ska aldrig vända ryggen åt en shetlandsponny…

#37 tror jag det, man vill ju inte vara ute när det regnar 

#38 Epus med röda mulen hihi
#37 hehe perfekt att stå på verandan ju 
#20 oj hoppas han inte skadade sej ;P
Allihopa vilka grymt härliga bilder ;D

Vilka härliga bilder! Tack för ett gott skratt!
# 41 # 26
Till er som då TROR att hästen har gått med stolen över huvudet hur länge som helst kan jag bara säga .ATT OROA ER INTE. Hon gick efter mig genom tråden ut i trädgården när jag svarade i telefon som också fanns ute på vår veranda. SÅ HON VAR ALLTSÅ UNDER UPPSIkT HELA TIDEN. Och den satt inte fast utan ramlade bort av sig själv då hon satte ner huvudet.
SÅ NU VET NI DET.

Vilka härliga bilder,har ni inte fler.
#27 tack vare sådana påhopp som du just givit mej så mår man skitdåligt! bara så att du vet det! Jag har fanimej aldrig velat någon något illa och nu är det banne mej nog! Ifrågasättning av olika saker är inte samma sak som skitprat och elekheter. Att ni bara orkar hoppa på folk det begriper jag inte.
May: Jag ifrågasatte heller inte om pålle gick runt hela dagen med en stol om halsen….. bara om stolen fanns i hagen eller om pålle betade på gräsmattan, vilket mina också gör ibland!
Skärp er för tusan! Man måste få lov att fråga och allt är banne mej inte som alla tror!
#46 När jag läste ditt förra inlägg blev jag också lite som om du tyckte att det var fel att ha ponnyn på gräsmattan, men nu när jag läste det igen såg jag att du bara undrade om den varit där eller inte.
Har sett ett par diskussioner där människor hoppat på dig, och även om det kan verka oskyldigt blir det inte det när det upprepas.
Alla:
Tänk på att allt kan missuppfattas på internet, det som bara var en snäll påpekning kan tas som ett personligt påhopp. Ta därför en diskussion, istället för att påpeka hur urbota idiotiska åsikter en person har.
Förlåt att jag gick helt OT
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#47 sådär uppfattar folk alltid det här känns det som. Passar inte svaret herrskapet så är det negativt. speciellt om man kanske har ett förflutet med vissa personer. Som då man nekat en stoägare att komma till hingsten man har…. exempelvis….
De flesta vill bara ha fina, gulliga svar där allt är frid och fröjd. Vill man inte ha svar ska man inte fråga heller tycker jag. Allt är inte som det ser ut att vara, tänk på det.
Kanske borde vi alla fundera på innan vi skriver vad det är man svarar på, och hur man menar… Man behöver ju inte utgå från att man menar någon illa med att skriva.
Det är svårt att alla gånger få fram i skrift vad man menar och hur man menar, det är ju inte heller alltid så lätt att veta. Men om vi utgår från att det är vänlig menat så tror jag vi kan komma ganska långt i våra disskutioner här på forumet!
Väl mött!
Delad glädje är dubbel glädje :)

Förut förvarade jag fodret i sadelkammaren, dit är det tre trappsteg. Sillen lärde sig gå i trappan, då kom man ju in till havren ! Förra sommaren var vi på hembygdsgården och hade ponnyridning. När det var paus satte Sillen plötsligt fart och skulle in i huset…Jag insåg sen att entreen liknade den till sadelkammaren hemma. Han tog nog för givet att det fanns havre i hembygdsgården också.

hhaha härliga bilder på busiga ponnies :D
53# Guuud, va gulligt 
54# snart har mitt hjärta smält bort helt så nu får du sluta med dessa underbara bilder 
#39 & 40 Faktum är att just dessa två är extra påhittiga, aldrig några dumheter men hyss och busiga påhitt i princip dagligen men så är det ju far och dotter, eller beror det på färgen kanske 
Vad bra bilder allihop!
Hej! Vilka underbara bilder ni har på era hästar. Själv har jag haft min första shettis i bara drygt ett år, och är helt såld på rasen. Hon var dräktig när jag köpte henne och det var meningen att jag skulle sälja fölisen men vem kan? Min första fölis, och hon blev så otroligt mysig, en riktig knähund. (är nog en aningh bortskämd
) Bilden är på Kayla när hon är ca en månad förra sommaren. Det här är en av de första dagarna de fick gå med min stora häst (han var inte snäll mot mamma Ida när jag köpte henne) Nu är de som ler och långhalm alla tre och Ida är förhoppningsvis dräktig igen.