Hur vet man? (trav)
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med mina tvååringar. Speciellt en av dem. Jag har sysslat med skolkörning i några år nu. Det är kul, jag har 5 km till maratonbana och flera instruktörer. Men känner inte att jag vill tävla i skolkörning. Sedan så finns ju alternativet med ponnytrav. Jag har en tvååring med MYCKET framåtanda. Så pass mycket att flera veterinärer varit mycket positiva och förvånade över att se en så taggad shettis. Men jag vet inte riktigt om han har vad som krävs för att funka på travet. Vilka egenskaper bör en bra ponnytravare ha? Jag skulle spricka av stolthet om han placerat sig på banorna och och liten kusk fick chansen att tävla. Egentligen så måste jag ju inte bestämma mig nu, men nu börjar det bli dags att ordna vagn och annan utrustning (och ev. tränarlicens och registrering i ponnytravföreningen), så det vore ju bra om jag kunde bestämma mig snart.
Kort sagt: Hur vet man att ponnyn passar för ponnytrav?

Vilka egenskaper jag tycker de ska ha är viljan att vilja springa och gärna tävlingshuvud. De ska gärna ha ett fint travsteg.
Har själv kört shettisar i 5år och det är jättekul :D, men tyvärr får jag inte köra shettis nästa år för jag blir för gammal så då blir det russ, men kommer ändå att träna mina shettisar och anlita kuskar till dem då.

# 0 Vad har du för stam på dina shettisar?? :)
Det vet man inte förrän man provat, men de allra flesta funkar bra på travet.
Det handlar ju om att trava så fort som möjligt. Därmed inte sagt att den med bäst trav är snabbast, flera av shettisarna i topp i sverige brukar få 7a på traven… Det ska finnas framåtanda och lite vinnarskalle, de bör vara skapligt travsäkra och ha ett bra psyke.
Det finns ju olika lopp för olika snabba hästar så även om det inte är en supertalang med sikte på SM och svenska rekord och sånt, så kan man tävla med den.
OM jag vore du så skulle jag vänta med att skaffa sele och vagn och att travregistrera ponnyn tills den har visat att den går att köra in och att den inte beter sig som en idiot på banan. Det brukar gå att hitta någon att låna sele o vagn av för enstaka träningar på banan, för att testa.
#2 E: Donar v.d Moleweg och e: Äppelbo Leo.
#3 Vagn måste jag ju ha för att kunna köra in. Sele har jag redan, en billig travsele. Skulle vilja ha en bättre travsele, men det tänker jag vänta med. Ska även ta hjälp av en amatörtravtränare vid inkörningen så redan där borde jag visserligen kanske få några hintar om vart det barkar….

#4 Donar v.d Moleweg har lämnat Allgunnens Ädla rekord: 2.29,9 vilket är en bra tid!

Jag tycker att skallen är det viktigaste , en häst med bra skalle , kan man gå väldigt långt med och sen så är det också viktigt att inte stressa fram en unghäst utan man måste låta den få sin vila osv , tyvärr allt för många som glömmer det nu för tiden.

Det är ingen skillnad på inkörningen av en ponnytravare och en som skall användas till skolkörning (borde i alla fall inte vara). Jag tycker du skall köra in dem och se hur de fungerar att köra. Det brukar visa sig om ponnyn har vilja att "kapplöpas" och vill ligga först. Som sagt, det finns ju lopp för alla, så även de som inte har förmågan att springa fortast har ändå möjlighet att vara med och ha kul. Viktigt är dock att låta ponnyn göra annat än att bara träna trav, då blir de mer motiverade när de kommer ut på banan.
Lilla Hjulika, inte så snabb, men tycker ändå att det är roligt på banan.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
#7 Jo, vanligtvis så kvalar många in sina treåringar direkt, men det är inget jag hade tänkt göra. Vill ha dem stensäkra i vagn innan, så de ska vara körda minst ett år innan start. Räknar med att de är inkörda våren 2009.