Uppäten av Varg!
Fruktansvärt det som hänt den lilla shetlandsponnyn i Lesjöfors…
Visst är det hemskt. Men det ligger någonting i det som skrivs här:
http://jinge.se/natur/ansvarslos-djurhallning-gynnar-vargen.htm
Veritas odium paretFörvånad
Läste i lokaltidningen att varg synts i Vallentuna/Gillinge, jag brukar vara tveksam till om sådant är sant men denna hade fångats på bild. Läskigt när de är så nära hästgårdar!

De hade ju "varg" på Rådmansö för några år sen, den var också fångad på (suddiga) bilder. Till slut kom det fram att en tjej gått med sin hund (grå raggig korsning) där varje morgon ungefär samtidigt som vargrapporterna kommit in… 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Man blir orolig när man läser sånt här att varg går på hästar. Hur vanligt är de att varg går på häst? Är inte lite mindre djur som får,höns, katter lite mer vanligar?

#4 Vargar tar det de hittar och går troligen på det enklaste målet först. Finns det ett val mellan häst och höns så tar de troligen hönsen, men det betyder inte att hästen är säker. De blir snabbt hungriga igen, liksom.
Har svårt att känna empati för ägaren i det här fallet, eftersom de låtit hästen gå lös när de vet att det finns varg. Inne på Ridsport iFokus pågår just nu en diskussion om en hästägare som släppt sina hästar lösa på tomten trots att det finns vargar i skogarna runtomkring. (Tråden handlar egentligen om att en häst var borta.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#1 Jag tycker att det ligger mkt i det som skrivs. Jag tycker att det är hemskt att man kan ha djur lösa överhuvudtaget. Ett elstängsel hade kunnat vara en räddning för "korven" då vargen inte går på/över/under eltråd.
#1 Jag tycker att det ligger mkt i det som skrivs. Jag tycker att det är hemskt att man kan ha djur lösa överhuvudtaget. Ett elstängsel hade kunnat vara en räddning för "korven" då vargen inte går på/över/under eltråd.
Läste ni kommentaren om att det kunde ju lika gärna vara en hund..??
Stor risk att en hund äter upp en halv häst..
De har ju hänt på andra stuterier att en hund har ätit upp en fölunge om jag inte minns helt fel…
Delad glädje är dubbel glädje :)
#1 Håller fullkomligt med. Visst är det hemskt att korven är död, men det hade varit lika hemskt om han dött på grund av något annat, exempelvis fång.
Och tror du vargen bryr sig om hästen står i en hage då?
De flesta djur varg tar är ju instängslade i alla fall.

Vill vargen in så kommer den in, det är jag medveten om. Men har man hästen i en hage har man i alla fall gjort något för att försvåra det för rovdjuret.
Att ha hästar lös verkar ju dumt överhuvudtaget… om nu någon har det?

ska man stänga in sina hästar mot varg så är det bara viltstängsel som är säkert. och hur många har det??
vi hade 3 vargar runt gården i vintras, men det fanns inget att göra åt det mer än att hålla koll på hästarna, dom tog 15 får av grannen.. han har 8 trådars elstängsel som är många gånger starkare ström i än vad jag själv har i mina trådar.
vi pratade med en massa myndigheter om dom men dom skulle inte göra något förrens dom gick in i byn som är 1 km från mig typ.. men dom skikade ut viltspårare som konstaterade att det var varg. själv är jag hysteriskt livrädd för vargar så jag vågade knappt gå ut, men samtidigt tycker jag dom har alla rätt att finnas men det blir lite obehagligt när 3 vuxna vargar vandrar runt bland hus och gårdar, dom va helt orädda för människor. satt kvar på cykelbanan fast än det kom folk och gick förbi…
mina stackars pollar va inte ute mycket i vintras…. känndes jätte hemskt att ha dom inne så mycket men hellre det än att hitta en halv häst i hagen en morgon. dom är vana vid lösdrift, men dom tog det ganska bra. vissa dagaran när dom skulle in var dom alla uppstressade och hispiga och tittade in mot skogen, antar att vargen smög runt hagen en del.

Vi har varg uppe vid stugan och de hade tagit någon älg och rådjur där.
Där är 3 st.