Giftigt!
Tror att denna växt varit omskriven här inne förut. Men eftersom den är aktuell just nu kan det vara på sin plats med en liten uppdatering.

Tack Anette! Det är bra med påminnelser,framförallt nu när den börjar blomma.Alla trådar kan man inte hinna läsa.
Läste att den är vanligast i Sydsverige men kan påträffas upp till Norrlands kuster.Att den ger leverskador både färsk och torkad och att det kan ta månader innan symptom uppträder. Detta fick mig att tänka på Hyperlipemi.Hoppas någon forskar på denna växt!
Jag kom att tänka på en tråd för ganska länge sedan om en ponny som hade precis de symptomen som beskrivs i artiklen. eller minns jag fel?

#2 En riktig otäcking! Tror vi har den på vår mark, dock inte där hästarna går, utan i en skalbank. Ska ta på mig handskarna och gå och kolla i morgon.

Kan inte låta bli att putta upp denna tråd ännu en gång då en hästägare, söderifrån någonstans, pratade om denna giftiga växt på radion i förra veckan. Såg dessutom massor i dikeskanterna lite här och var när vi var ute och for i helgen…
Veritas odium paretFörvånad