Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 3273 ggr
Ahnna
0

Bra/dåligt med Pfiff-selarna?

Har börjat fundera på en Pfiff-sele, närmare bestämt Pfiff Vario, men tycker att bilden på Drive Out's hemsida är så dålig så man ser ju knappt hur den ser ut. Pfiff Ekonomi är ju ett annat alternativ, men jag är lite "rädd" för billiga selar.

Ni som har erfarenhet av dessa, vad tycker ni? Är det nåt att satsa på? Jag vill ju att den ska hålla för maraton och skogskörning, samt dressyr och precision.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Midlingur
0

Nej, köp en rejäl sele om du ska tävla. Jag har haft Pfiff, de funkar bra för hobbykörning, men inte mer. Varions draglinor sitter fast i bröstan, det hade stört mig något enormt. Det känns inte säkert att justera draglinan bakom hästen som man måste med den. Ekonomin har jag som sagt haft. Skakelöglorna driver en till vansinne, tömmarna är för tjocka och breda. Bröstan är riktigt dåligt sydd, min hade 1,5-2 cm mellan stygnen, SNEDA. Däckelns yta är plast, vilket du lätt sliter ut och då får du fram en brun färg där istället. Har du inte råd med något bättre - köp Ekonomin och investera i andra skakelöglor (runt 500:-). Har du råd med mer - köp någonting annat.

Ahnna
0

Den selen jag har nu, från Jäboruder, har fasta draglinor och det har faktiskt inte varit så hemskt, tycker jag. Så det gör ingenting. Däremot vill jag inte ha plast i grejerna, förstås…

Skakelöglorna, menar du att de inte har snabbfästen? Det har inte min nuvarande sele heller och det gör inget det heller, faktiskt. Jag trär bara in skakeln i öglan, det tar 2 sekunder. Förstår egentligen inte varför snabbfästen skulle vara enklare/snabbare?

Just nu sitter jag och lurar på antingen en Vario eller en ny från Jäboruder, det är ju typ samma pris och liknande utförande, TROR jag! Eller? Svårt att se på bilderna, Pfiff-selen har jag ju aldrig känt och klämt på.

www.stuteriprecious.se

Midlingur
0

#2 Snabbfästen är bra när man behöver få loss hästen snabbt. Ofta har man ju hakar på draglinorna också, så om det är kris så kan man snabbt få loss hästen. Ur ren säkerhetssynpunkt så är snabbkoppling det bästa, och ur säkerhetssynpunkt så bör man inte stå bakom hästen för att justera draglinor. På Pfiff ekonomiselen så rör sig skakelädrena konstant. Ibland kunde de hamna bakom däckeln. Det bästa vore att nita fast dem i däckeln.

Jag hade tagit en från Jäbroduer.

Hanna-D
0

Jag har haft en Pfiff-sele och aldrig mer. Skakelöglorna gled och skavde på däckeln så det blev fula märken och en ovan ponny hade nog reagerat på det. Tyckte också den kändes "billig" i läder och utformande. Bytte till en Ideal som då (många år sedan nu) inte var så mycket dyrare, skulle hellre satsa på en lite dyrare men mycket bättre sele.

Snabbkopplingar vill jag inte vara utan.

Ahnna
0

Dessvärre kostar Ideal idag cirka dubbelt så mycket som en Pfiff Vario, annars hade jag gärna haft en brun Ideal. Oskyldig

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

Begagnat kanske kan vara ett alternativ?

Ahnna
0

#6 Jo, jag har letat, men inte funnit. Samt att jag alltid blir skeptisk när folk säljer begagnade saker, man vet ju aldrig hur de ser ut "i närbild" om man köper från någon okänd och inte kan åka och titta.

www.stuteriprecious.se

Midlingur
0
Ahnna
0

#8 Visst finns det fina selar som säljs begagnat, men för det priset får jag ju en ny sele från t.ex. Jäboruder, och de selarna vet jag ju att de håller för tuff körning i 7 år som min nuvarande har gjort. (Och den är inte slut än.) När man köper en sele begagnat vet man ju inte hur länge den har kvar innan sömmarna går sönder eller lädret spricker. Särskilt om man inte kan titta på den live innan man betalar.

Så jag vill helst ha en ny sele, men om Pfiff är så dåliga som ni beskriver så skiter vi i dem.

www.stuteriprecious.se

Ninnii
0

Jag har en sådan Vario, men jag kan inte säga att jag är jätte nöjd. Jag har en till min minishettis och tycker att själva bröstan är för bred så den ligger på bogspettsarna fast jag har höjt upp den så långt det går. Jag hade velat att man fäste fast draglinerna i fram och inte i bak. Sen har jag fått gjort masser med hål fast den är i ministorlek och min häst är en ganska stor och grov mini. Sen bakselen får man sy om för den är på tok för stor. Så jag funderar faktiskt på att spara i hop och köpa en sådan Ideal sele i stället! Kanske är värt att göra!