bruksklubb i skåne?
någon mer än jag som tycker att vi skåningar ska starta en egen bruksklubb???
för vem åker ända till växjö för en brukstävling?
-inte jag inte
på dom brukstävlingar och klasser jag har varit med i så har det varit gott om startande så varför inte en ny"rks" i skåne där det ordnas aktiviteter och träningar och tävlingar mm???
nästan alla svar mottages
Jag hade lätt varit med på det! Om jag hade haft en renrasig shetlandsponny…
lurvponnyn.vimeddjur.se

Varför starta en ny förening när det redan finns en? Alla är välkomna att engagera sej i RKS och anordna tävlingar.

#2 Därför att, som jag skrev i en annan tråd, RKS består idag av en styrelse som bor i mellersta Sverige och inte har någon möjlighet att hålla aktiviteter i södra eller norra landet. Det blir för långa avstånd. En "systerklubb" i södra och en i norra Sverige hade varit optimalt.
Men då bör det ju vara samma inriktning med samma regler, om vi ska samarbeta alltså. Jag är för ett sånt samarbete, men kommer inte kunna engagera mig i en ny klubb på grund av avståndet.
JAG åker ända till Växjö! Från Gävle, så det beräknas ta 9-10 timmar med släp.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Vi åker ju till er i Skåne p¨å tävlingar
Å ja bor i Målilla i Hultsfred Kommun.. Tar ca 3,5 timme te Skåne:D
#3 Det har ju genom åren efterlysts personer som vill hålla i aktiviteteri RKS regi runt om i landet, nu verkar det ju finnas en som är villig till detta i Skåne är inte det värt att beakta.
Veritas odium paretFörvånad

#3 Jag tycker iaf att det inte behöver startas någon ny förening för att få till aktiviteter i södra Sverige. Det är väl inte meningen att det bara är styrelsen som ska jobba för en förening?! 
iiingen mer än jag som bor i södra sverige som kan tänka sig engagera sig??

Ja skulle med vilja att det fanns flera tävlingar i södra sverige:D Men då runt Växjö, Oskarshamn å Kalmar! Men som sagt, RKS är ju glada om vi medlemmar anordnar tävlingar genom dem:) Vi har en nu på lördag här i Målilla! Å de ska bli kul:) Men Skåne kan vi också ta oss till om det finns intresse! Tar ju ca 3,5 timme för oss men det kan de va värt;)

Jag är intresserad=) Bor i södra Skåne
någon som vet hur mn kan gå till väga??
någon mer som kan tänka sig till att ställa upp??

#5 + #6
Klart det är värt att beakta att det finns aktiva personer i Skåne, men styrelsen måste ju ha en greppbar uppgift. Att de flesta medlemmarna i klubben (i dagsläget) sällan eller aldrig kan delta på aktiviteter längre söderut tycker inte jag är bra. Då kommer det ju ändå bli "två läger", ett i södra och ett i mellersta landet. Jag har inget emot att det kommer medlemmar till RKS från andra håll i landet, men klubben får ju inte bli ett för stort skepp att styra. Det ska ju vara rimligt för klubbens styrelse att hinna med, och orka med, att ta hand om alla hörn av klubbens geografi. Det tar redan upp rätt mycket fritid från styrelsen att leda klubben som den ser ut idag, och blir vi fler medlemmar, över ett större geografiskt område, med fler aktiviteter och tävlingar så lär det ju ta ännu mer tid.
Det är inte för inte som rikstäckande föreningar oftast har en betald styrelse, något som RKS troligen aldrig skulle kunna ha. Vår verksamhet är inte tillräckligt vinstdrivande, och det ska den ju heller inte vara eftersom alla pengar ska gå tillbaka till medlemmarna. Missförstå mig inte, jag skulle tycka att det var jätteroligt om RKS fanns i hela landet, men frågan är hur vi skulle kunna lösa det på ett funktionsmässigt plan. De flesta stora föreningar har ju lokalgrupper eller regionalföreningar med egna styrelser som löser allt på sin nivå, och den centrala styrelsen tar hand om föreningen i stort.
Igen, jag är för att RKS växer ännu mer, men det måste gå att fortsätta på en bra nivå så att inte klubben blir lidande av att styrelsen och andra aktiva medlemmar inte hinner med. Har ni tips på hur vi skulle kunna lösa det så är ni välkomna att höra av er, men jag befarar att kvaliteten på klubben kommer att försämras om alla krafter som finns i klubben idag sträcks till sitt yttersta och lite till. Medlemmarna får ju aldrig bli lidande.
www.stuteriprecious.se
"11 meningen med RKS tycks till viss del ha gått förlorad av ditt svar att döma. Att man inte har en plan för hur det skall struktureras för att mer spritt kunna arrangera aktiviteter låter i mina öron en aningen märkligt då man vid flera tillfällen efterlyst förmågor genom SSS lokalföreningar som kan hålla i RKS aktiviteter.

#12 Nu tycker jag att du är lite orättvis. Klubbens syfte är att främja den stamboksberättigade shetlandsponnyn. Om alternativet är att klubben eventuellt blir lidande kvalitetsmässigt så tycker jag att det är dumt att expandera. Hellre då en egen klubb i södra landet, som kan hålla en hög kvalitet för sina medlemmar.
Vi är inte emot att få medlemmar ifrån t.ex. Skåne och Halland eller andra sydligare landskap, men skulle inte ni sörlänningar hellre ha en klubb där ni vet att aktiviteterna är inom rimliga avstånd? Där de som styr klubben vet vilka ni är och känner er vid namn? Vi kan diskutera det till förbannelse, men till syvende och sist så måste medlemmarna få säga sitt och det måste finnas en styrelse som är villig att ta sig an en rikstäckande förening med medlemmar från Korpilombolo till Smygehuk.
Om alla SSS regionalföreningar försvann, och bara SSS centrrala styrelse fanns kvar, skulle SSS vara en så bra förening med schyssta aktiviteter för sina medlemmar då?
www.stuteriprecious.se
#12 jag vet RKS syfte jag var väldigt engagerad i frågan när föreningen var i startgroparna för att bildas, rikstäckande var ett måste. Sedan om man väljer att ha lokala funktionärer kräver inte att man måste sitta i en styrelse för att engagera sig i att hålla aktiviteter.

#14 Precis! RKS startades upp med syftet att vara rikstäckande.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

man kanske kunde ha en RKS Syd-avdelning?
I vilket fall hade det klart varit kul om vi får fler brukstävlingar i Syd :)
#16 håller fullständigt med dig:)
nån som vet hur man kan gå till väga?

Som jag ser det är det ganska självklart att man har lättast för att anordna aktiviteter i närheten av där man själv bor. Tror de flesta har märkt av att det inte är så lätt att få folk att ställa upp ideellt längre och det hisnande bränslepriset bidrar ju inte direkt heller.
Jag tror därför att det är lättare att engagera mindre arbetsgrupper runt om i landet som kan hålla i aktiviteter och tävlingar på "hemmaplan" i första hand. När det kommer igång och fungerar bra, tror jag att det är lättare att engagera sej i ett större perspektiv, t ex genom att åka iväg längre sträckor för att hjälpa till på t ex KM. Jag tror nämligen inte att det är så stor skillnad på om det gäller att tävla eller att anordna en tävling/aktivitet - man börjar helst på hemmaplan innan man drar igång större apparater.
Om nu de som skrivit i den här tråden är intresserade av att starta upp aktiviteter/tävlingar i södra Sverige är det ju ett gyllene tillfälle för föreningen! Jag skulle tro att det är lättare att vara behjälplig med verktygen för att få till tävlingar, än att "kräva" att de ska starta en egen förening med styrelse och allt. Då är nog risken stor att det inte blir något alls i slutändan. Och alla vill vi ju att folk ska ha möjlighet att använda sina shetlandsponnyer - oavsett var i landet man bor.
Och än en gång vill jag framhålla att en förening är mer än styrelsen…

Personligen så tycker jag att det låter toppen med någon/några som vill angagera sig och anordna tävlingar för stora och små shettisfantaster även i de södra delarna av landet.
Som sagt det är alltid lättare att ordna saker i närheten där man bor, inte minst med tanke på alla funktionärer som går åt under en tävlingsdag.( Brukar få angagera både släkt och vänner, något som inte är så lätt om man har tävling en bit hemifrån.)
Håller med Pernilla om att det inte behöver vara någon styrelsemedlem som arrangerar tävlingar/aktiviteter utan en angagerad aktiv medlem är guld värd. Hur man sen skall lösa det hela, (kanske en RKS-syd sektion med en eller två kontaktpersoner) får man ju som sagt klura på.Telefonmöten använder vi ju oss av redan nu så ur den synvinkeln kan det ju inte vara några större problem.
Och tänk vad roligt med ett STORT KM med MÅNGA starter varje år som kanske, likt SSS Riks, kan flytta runt på olika platser i Sverige så att alla brukssugna shettisägare/skötare hade en chans att få vara med.
Ja, drömma kan man ju alltid göra men vem vet………..(Misstänker att detta kommer upp till diskussion på nästa styrelsemöte)

Som #16 säger så är en syd-avdelning ett bra alternativ. MEN! Jag har varit med i Fjordhästföreningen i många år, där det finns lokalföreningar runt om i landet, och det är inte superenkelt att göra filialer och nya lokalgrupper hux flux. Det kräver visst pappersarbete och tålamod, många samtal till avelsföreningen och Ridsportsförbundet. Samma om man vill göra det rasbundna KM:et till ett SM för rasen, det är inte gjort i en handvändning även om det borde vara väldigt enkelt ordnat, tycker man.
Jag har inte, och ingen annan heller, ställt några krav på att det måste bli en helt ny förening i andra delar av landet, men det är betydligt enklare att lösa det på det sättet. Jag har redan skrivit att jag inte är emot en expansion av RKS, och de medlemmar jag pratat med om det är inte heller emot. Alla är välkomna i RKS, men idag så förstår jag om ekipage från norra och södra landet avstår eftersom det ändå inte är några tävlingar där. Och vi kan ju inte ha en tävling i mellersta Skåne för att 2-3 medlemmar ska kunna tävla, det faller ju på sin egen orimlighet. Med ett avlångt land som det här så kommer vi alltid att ha problem med att avstånden är långa. Det är lite av ett moment 22 - inga medlemmar i en viss del av landet = inga tävlingar där. Några medlemmar i en viss del av landet = ingen möjlighet att utveckla förrän det kommer fler medlemmar. Och inga nya medlemmar kommer förrän vi utvecklar där.
Som dagsläget är så är det mest styrelsen som anordnar aktivieter, MEN vi har flera entusiaster utanför styrelsen som fixar med tävlingar och annat, och dessa är naturligtvis guld värda!
Nej, en styrelse är inte hela klubben (oftast) men oavsett hur många medlemmar vi har eller var vi har aktiviteter så är det tll syvende och sists styrelsen som måste knyta ihop påsen och hålla kontakt med alla hörn. En styrelse är utbytbar och i min mening är det rätt man på rätt plats som borde gälla, men som läget är nu så har det varit väldigt svårt att engagera folk att delta i styrelsens arbete och på tävlingarna. De senaste tävlingarnas funktionärer kan räknas på en hand och ändå få ett finger eller två över… (Under vissa timmar har vi varit 2-3 personer som hållt koll på hela tävlingen, och det är inte hållbart i längden.) Anledningen? För långt att åka. "Tävlingarna är inte i närheten av där jag bor." Att flera i styrelsen tävlar själva gör inte saken enklare när det är krångligt att få tag i funktionärer.
Det är svårt att lösa det på ett bra sätt, så om det finns folk i t.ex. Skåne som vill göra en egen klubb så är det väl helt okej? Hellre 2-3-4 klubbar med samma inriktning och mycket folk inom rimliga avstånd, än 1 klubb som inte lyckas engagera folk på grund av avstånden. Eller?
www.stuteriprecious.se
#20 om man startar fler klubbar med samma inriktning, hur ställer sig Ridsportsförbundet till det?

#21 Det får man ringa och fråga, men jag tror inte att det är några problem. Det finns ju hundtratals lokala ridklubbar och småklubbar som är öppna för samma/liknande ekipage, så varför inte?
www.stuteriprecious.se
#22 eftersom RKS är speciella. Jag har svårt att tro att det är ok med flera.

#23 Jag tror att det går att lösa. Vilja, våld och vapenfett… 
Steg 1 är väl att se om det finns tillräckligt många i en viss del av landet som är villiga att lägga ner tid och arbete på en klubb alt. ny lokalgrupp inom RKS.
www.stuteriprecious.se
Jag tycker det borde finnas en bruksklubb runt Växjö, eller i kronoberg i alla fall. Jag känner mig som ett UFO som faktiskt gör något annat med shettisen än att bara låta barnen få rida på den/pryda hagen.

#25 Ja precis runt Växjö tycker jag med:D Ja har väl ungefär en timme till Växjo då ja bor i Målilla..

Tyvärr är det så att alla vill ha allting precis utanför sin egen husknut. Det går inte, utan man får faktiskt vara beredd att flytta på sig lite om man vill vara med på saker.

#27 Jo visst är det så! Men vi åker alltid minst en timme te tävling! Te Växjö har ja som sagt 1 timme ca.. Lite mer.. Te Linköping har jag 1,5 timme. Men det spelar ju ingen roll.. För vad tråden handlade om va ju om det fanns intresse neråt Skåne:)