fux...med svarta hår????
har en konpis som har en ponny (inte shettis hoppas det går bra ändå) han står reggad som fux och titar man på honom så kan han inte bli mer fux-lik än han :O)
Men i svansen har han flera svarta strån, ser nästan ut som en ål, men det syns bara om man delar på svansen.
Lika i manen, men absolut inte lika mkt.
Mamman är haflinger (fux) Pappan är paint (svartskäck)
han har ljus manoch svans fö.
mycket förvirrande färg med tanke på att inga svarta hår ska finnas på en fux.
Det kan finnas ett fåtal svarta tagelhår på fuxar.
Det är inte svart färg, bara väldigt koncentrerad röd färg.

Min rödskimmel har också väldigt mörka tagelstrån i svansen.
#2 jag är iaf 99% säker på att stråna är just svarta och inte mörkt röda, men som sagt bara 99% :O)
hästen verkar ju iaf vara normal då :D
oj, manen och svansen ser ju nästan grå ut på din, ser nästan ut att bära på silveranlaget
#4 - det är inte säkert att du kan avgöra det med blotta ögat, om det är koncentrerat rött eller om det verkligen är svart.
Men fuxanlaget innebär "avsaknad av svart pigment", vilket automatiskt gör att det inte kan vara svart….
Så här ser min egen mörkfux ut (bilden)
dubbelt
oj, visste inte att dom kunde vara så mörk i färgen. vilken fin färg Anna
#6 Det är en äkta fux, jag tror inte silveranlaget finns inom shetland.
hon var riktigt läcker i färgen iaf med den gråa svansen och manen
#9 - Färgen är fin, ja. Fast…
Det är vad som blev av svartskäckstoet jag beställde… 
har inte så mycket till övers för skäckar faktiskt (ni får förlåta alla skäck-ägare) tycker du ska vara mer än nöjd med den underbara färgen, den är ju inte direkt "vanlig" fux. Jätte-tjusig

#13 Haha, jag som kommer ifrån "storhästvärlden" tycker att det där ÄR vanlig fux! Allt annat är ganska "annorlunda". 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Våran Rödskäck Baloo har väldigt mycket *svart* i sin man och svans , fast det är inte svart bara ser så ut.
#14 kommer även jag från "storhästvärlden" :O) Men har fått en helt annan syn på färger sedan jag började med shettis:)
Den bruna färgen som är SÅÅÅÅÅ vanlig hos stora raser, är ganska svår att hitta bland dessa småttingar.
Jo, hade Annas fux varit storhäst, hade den varit vanlig, men oftast bland shettisarna är dom ljusare… ja du förstår säkert vad jag menar :O)