avelsvärdera, hingst????
när får man avelsvärdera hingst, hur gammal måste den vara?
2,5år och äldre
ok tack, är det vanlig utställning för dom yngre, som gäller?

Det går att visa unghingstar på sommarpremiering också.
#3 - det går, ja. Men det är inte "avelsvärdering" när de visas på sommarpremiering utan bara exteriörbedömning.

#4. Utställning är heller inte avelsvärdering. Mitt svar var en kommentar till #2.
#5 vad är skillnaden på vanlig utställning och premiering?
utställning är en skönhetstävling och premiering är ur avels synpunkt om du förstår hur jag menar
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
ok men isåfall, vad är skillnaden på premiering och avelsvärdering?

#8. Det är samma sak, bara olika ord.
varför får man då premera åringar men inte avelsvärdera dom?
Premiering och avelsvärdering är inte samma sak, men man använder dessa ord lite slarvigt…
Veritas odium paretFörvånad
Det är inte så många hingstar som är klara vid 2,5 års ålder att visa på hingstpremieringen. Jag tror inte det varken finns intresse eller är genomförbart att avelsvärdera ettårshingstar.
Vill man ha en fingervisning om sin unghingst är utställningar och unghingstrådgivning jättebra tillfällen att visa och få råd och tips.

#10 Du får visa dem på sommarpremiering, vilket är en avelsvärdering, men då bara ett och tvååringar.
På en sommarpremiering/avelsvärderng kan man inte "godkänna" hingstar, det görs endast på särskilda avelsvärderingar för hingstar som är 2,5 år eller äldre.
På en sommarpremiering kan du ju få ett utlåtande om domaren tycker att hingsten är ngt att spara på och visa fram på avelsvärdering för hingstar.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#11. Förklara gärna skillnaden, du som vet. I vanlig folkmun är det nämligen samma sak.
tack cattis, nu tror jag att jag hajjar :O)

På Uddetorp visades en treårig hingst.

#16 Okej, de kanske får vara äldre? Det visste jag inte. Men de kan iaf inte bli gdk, utan bara få en "värdering". :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#17. Nej, de ville nog bara ha råd om de skulle spara längre eller inte. För övrigt så var han rödblack e Sjöängens Rival, han fick 38 p och råddes att visas fram.
Hingstar blir inte "avelsvärderade" på sommarpremieringen, utan bara exteriörbedömda med avelsvärdegrundande bedömning.
Hade det varit avelsvärdering så hade nog sommarpremieringarna tidigare - innan avelsvärderingstvånget togs bort - varit belamrade med hingstar som bara skulle bedömas för att få betäcka lagligt…
jag tror att jag sparar min ett år till lite i hemlighet så där, tror inte att han skulle få nå bra omdöme på sommarpremering i år. Han behöver grovsa på sig lite tror jag
hur är det med ston? Vad krävs för att få avla på dom
Antar att en hingst måste vara avelsgodkänd för att få avla?
Vad händer om hingsten inte blivit godkänd? Blir avkomman registrerad somkorsning då? (okänd härstamning)
#21 Om hingsten inte är godkänd behöver väl ingen avkomma registreras?
Jag vet inte hur det är nu, förr fick man inte registrera avkommor i efterhand, även om hingsten blivit godkänd.
#22 även om hingsten inte är godkänd så måste väl ev avkomma registreras ngnstans.
Det var bara en fråga, är bara nyfiken på vad som krävs och vilka regler som finns. Har ingen som helst tanke på att själv avla på en ickegodkänd hingst, är som sagt bara nyfiken på vad som gäller.
#23 Jo självklart, försökte bara vara ironisk. Blir det en ponny registrerar ASRP den, eller någon rasförening om det är welsh tex, kan den kallas welsh partbreed, prickiga tar knabstrupperföreningen osv. Annars SH för stora hästar.
så alltså: Om en avkomma har en pappa som är registrarad hos SSS men inte är godkänd för avel, så får inte avkomman reggas hos SSS?
#25 - om hingsten är DNA-typad och ägaren sköter sitt pappersarbete (språngrullor, redovisning till SH mm) så behöver den inte vara gdk, avkomman går att registrera hos SSS ändå.
(sen får man tycka vad man vill om det…)
självklart ska man väl inte använda en icke godkänd hingst, var bara allmänt nyfiken
#27 - det är inte självklart för alla. Men nu har vi valfrihet och alla är nöjda och glada.