Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 5556 ggr
pepzi
0

Vilka kör sin ponny?

Jag har nyss börjar att åter uppta körning från att de jag var yngre.

Jag har en övervuxen väldigt stor och stark shettis på 112 cm.

Han skall tävla sin första tävling till hösten.

Vilka fler här kör eller tävlar sin shettis.

Vad har du för en ponny? mankhöjd, ålder, färg =)

VeronicaP
0

Vi tävlar våra , fast i ponnytrav då.

sanne
0

Vi kör, men på hobby nivå.. Vi kör mest hingsten då han behöver hålla igång. stona körs in som 3 åringar och sen körs dem om dom går gall.

Tigrou
0

Har en shettis ca.97cm, 4 år, rödskimmel. Han körs några gånger i veckan, eventuellt blir det trav till våren.

Hanna-D
0

Vi gör precis som #2. Hingsten tränas och hålls i gång, alla unghästar körs in som treåringar och avelsstona körs om de går gall.

floran_pro
0

om din ponny ska tävla i trav måste ni tävla i kat. B

Hanna-D
0

#5 Den är en kat B oavsett vad den ev. ska tävla i.

kacka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tyvärr såld/lånat ut de shettisar som är körbara (det är ju de som folk i första hand vill ha…)

Jag har börjat jobba med de två stona som jag har hemma så de också kan bli inkörda… Men jag har inte tävling som mål utan bara som hobby och för att själv ska kunna motionera de små…

Sedan har jag ju fjordingen som vi kör ibland med och som får dra lite stockar mm.

Pyttis
0

Jag hobbykör mina minisar, mkh runt 80 cm (lite mindre+lite större, åldern på dessa = 4-12 år. Färgerna = isabell,ljusbrun,musblack och fux. Så småningom när jag = mer förkovrad i körningens konst kanske det kan börjas med tävlingskörning på lägre nivåer.

kacka
0

Jag tycker om att köra…

moa
0

Jag kör mitt sto och håller på att köra in min unghäst!
Moa är runt 95-100 cm i mkh och runt 9 år. Tappi är lite mindre och 3 år.

KarinRendahl
0

Vi har ett shettis-sto som är 11 år, c:a 108 cm hög och brunsvart. Hon rids 1 - 2 dagar i veckan, ena dagen är det ridlektion, av min ena dotter och körs 1 dag i veckan av min andra dotter och så kör jag henne själv de övriga dagarna. Siktet är inställt på att hon ska bli i kondition och lydig nog för att vara med i Nordanstigs Hästrally i sommar. Hon är väldigt rolig att köra, läraktig och arbetsvillig, pigg och framåt!

Jess
0

Kör min lilla skrutt! Inte så jättemycket än eftersom vi skyndar långsamt. Försöker lägga ner lite krut på att lära mig grunderna på ett bra vis så det blir en del tömkörning under våren för olika tränare, nyttigt! Skrutten är av den grövre modellen med bra rörelser och är ca 97 cm hög. Han är född-03 så han är ju mycket ung och vi har tiden framför oss! Jag hoppas att vi ska komma ut på tävlingsbanorna när vi känner oss redo!Skrattande

steffy
0

skulle börja när min häst blev mycket illa sparkad på sitt benGråter.

dranto
0

Har en stor (105-106cm) valack -03. Fux med ljus lång, kraftig man och svans och en stjärn (sååå vacker)
"Hobbykör" honom bara. Vintertid bara 1gång /vecka (han har inga skor) men till sommaren har jag tänkt köra minst 4 ggr i veckan för att få bort fläsk och få fram muskler och att han får lite kondis.
Ingen tävling försän man får gå några kurser, tyvärr har jag ingen aning om var man kan träna precision mm.
Vore kul om SSS eller dess regionföreningar kunde ordna kurser så att fler kunde komma ut och tävla.
Kör med travsele och rockard men har köpt svängel nu och till våren/sommaren kommer jag köpa bröstsele också.

Annette
0

#14. Jag vet inte vart du bor, men Väst skall ha körkurser i vår. Den första blev tyvärr inställd pga för få anmälningar.

Personligen tror jag det är svårt för lokalföreningar att ordna sådana aktiviteter där det krävs kontinuerlig träning. Avståndet mellan deltagarna är för stort. Själv deltar jag hellre hos en lokal körklubb, då avstånden blir mindre och man kan åka oftare.

Rubiinen
0

ja kör o tävlar ett sto ( 98cm i mkh) har inte tävlat så mycket med det är kul :D

Murre_Uddiz
0

Jag sköter Östertorps kamé, mankhöjd ca 1m, färg: kolla bilden ;)
Hon är lite körd av sin andra skötare, som nu har slutat sköta henne :( Jag ska börja tömköra henne lite (då e det jag som är nybörjaren ;) ) och sen kanske jag går en körkurs och fortsätter köra henne.

Midlingur
0

Vad har du för en ponny?

Minishettis.

mankhöjd

Max 83 cm.

ålder

**Cirka 15 år.
**

färg

Fux.

Körs regelbundet och har även kört för tränare.

Margareta
0

Roxiti körs regelbundet, även om hon inte tävlat på länge…

Numer pensionär i Nynäshamn

Midlingur
0

#19 Hur hög är Roxiti?

Margareta
0

93cm

Numer pensionär i Nynäshamn

hjarter_dam
0

Jag kör mitt sto regelbundet, även för instruktör o vi ska nog börja tävla till sommaren! hon är 106,5 cm hög och är 5 år!

UG
0

Jag kör Fyrklöverns Corall, rödblack vallack, 101 cm i Mkh, 8 år. Lätt klass.

Lulan
0

Kör min Frosty regelbundet, tävlar i körning. han är 8år, fux oxh 106cm.

Charlotte-Aveback
0

#23: Vilket trevligt ekipage!

Smultron
0

Jag kör mitt sto (104 cm, f-92 e: Damm) så ofta som möjligt. Hon har blivit körd i många år, men är pigg och busig ändå.

Valacken är inte fullt inkörd men vi körde honom i vintras och det gick bra. Han är som ett fullblod i sättet, det finns hur mycket krut som helst.

Problemet är all biltrafik inklusive bussar, traktorer, lastbilar motorcyklar på vår väg. Vägen är ganska smal men trafikerad och ingen hänsyn tas av många trafikanter.

AnTeX
0

#21  94 med skor ^^

SHV-Pysen
0

min är 1 meter, fux, väldigt tunn men starkare än vad man tror (fast tro inte att jag fortfarande kan brotta ner honom!) han blir fem år nu 2008 och jag har skött honom sen han var 3!

Vi ska börja tävla dressyr och precision. vi måste bara träna mer och ta grönt kort. dessutom är min bestämda groom född ett år försent, så det är också ett problem. hon fyller 15 i nov så i värsta fall måste jag vänta tills dess.

[Croneld]
0

Jag kör Manda, just nu mest på traktorvägar där det är mjukt och jag kan köra långt in i skogen.

Fiffilura
0

Kör med shettisen som är nästan 107, fux med ljus man och svans. Tyvärr är han till salu för han funkar inte i ridningen med barnen, men i körningen går det kanoners!!! Kör med rockard och loksele på vägar och åkern.

Emma-Andersson
0

Jag kör mina shettisar de som har åldern inne iaf. försöker hinna med att träna regelbundet och tävla lite ibland dock har detta inte varit möjligt i år då körföreningen inte kunnat bruka anläggnigen som vi har önskat pga strul med arrendatorn.
de sista 2 åren ha mina pållar antingen gått med hingst eller haft föl vid sidan men detta året ska det bli ändring på det och vi har kommit igång att bygga kondition.

tilja
0

Hatten av för alla er som håller igång med era shettisar.Glad Jag skulle önska att jag hann köra mina mer regelbundet men det blir bara någon tur då och då (jag kör därefter och tar det lugnt). Vore kul att känna att de kommer i from ordentligt med då krävs det mer tid än jag har nu som småbarnsmamma.

Kris_J
0

De som är inkörda här är:
Alex sv valack  102 cmf 94 travrekord 2.32
Linhagens Flisa fux sto 105 cm f 96 travrekord 2.24. Tränas nu. Ska tävla 08 om allt fungerar.
H.Wimla sv sto 99 cm f 96 travrekord 3.05.
H. Wioletta sv sto 98 cm f 01 travrekord 3.11
H. Lara Croft sv st 101 cm f 01 travrekord 2.36. Tränas nu. Ska tävla 08.
H Wendy br sto 98 cm f 03 travrekord 3.06. Utlånad i träning. Ska tävla 08.

Lysol rskm h f 03 89 cm är under inkörning och ska sättas i vagn inom en snar framtid. Om allt går planenligt ska han få göra några starter på travet 08.
H. Egil sv h f 02 är tömkörd och ska förhoppningsvis om tid finnes också sättas i vagn.
H. Expensive sv h f 06 ska vi börja tömköra under våren.

Veritas odium paretFörvånad

Smultron
0

Jag kör mina shettisar också. Framför allt ett av mina ston som barnen tidigare ridit. Det är ett sto e. Damm, ca 103 cm, kraftigt byggd med ett  stabilt temperament. Det är otroligt vad mycket häst det är i en sån här liten ponny när man kör dem. Massor av framåtanda och lite bus ibland.

Problemet är bara att hon ibland kan bli något ömfotad och det är svårt att få någon att sko shettisar där jag bor. 

Men körningen är iaf det roligaste med hästarna. Mest kör jag för nöjes skull men det skulle såklart vara väldigt kul att tävla (om man nu inte är för gammal!).

Klasselover
0

Vi kör 2-3 ggr i veckan, i form av träning till ponnytrav fast vi inte ska tävla :) Han har dock börjat tröttna på det.. Men visst är det kul att ta en tur med min systers barn, det tycker även Putte :)

Ibland får även Klasse (övervuxen shettis) ut och köra, han vill helst springa ut av bara f*n ;)

• Klasse, 118cm, 14 år, fux, nyligen inkörd
  • Putte, 101 cm, 14 år, mörkfux, körd i 7 månader

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

IdaS-A
0

Jag kör mina, inte regelbundet dock. Tävlar inte. 

Vad har du för en ponny? Dessa av mina är körda.

Cookie, 94 cm, 24 år, rödblack, även inriden

Malles-Madicken, 92 cm, 17 år, rödblack, även inriden

Madonna, 94 cm, 18 år, fux, även inriden

Mayflower, 80 cm, 18 år, fux, även inriden

Zessan, 104 cm, 13 år, svart, även inriden

Estel v Bunswaard, 103 cm, 18 år, svart, även inriden

Cickoria, 102 cm, 9 år, svart (utbildas) Även inriden

Chamness Tammie, 78 cm, 7 år, cremello, under inkörning, ej riden

Har endast en häst i "rätt" ålder som inte är inkörd eller börjat tränas, det blir ett senare projekt :)  resten av hästarna är för unga än.

Danuta
0

Jag kör ponnytrav med mitt shettis sto, hon ä 106cm i mankhöjd och 15år

Turnado
0

Min shettis jag har nu har flyllt 3 år nu och ska ut på banorna. Vi mätte henne på et ca o då var hon endast 94 cm. Fux med halv måne.

Ammiii
0

Vi kör trav med alla våra, så det blir en del körning.
Har hittat en underbar familj till ett av stona så nu har vi bara fem stycken att träna.
Dante II, L.A Casper, Joline, Melissa, Baronessan och sedan Sörbyskogens Sweet Love som inte är inkörd färdigt ännu.
Info om alla finns på www.sorbyskogens.nu/ponny

sara-ek
0

Wänga Cedrik 24 år(rödblack)och Rudolf 12 år (skäck), tävlar jag i körning:) Och det finns inget roliagre!

Jessika87
0

# 38 de är väl inte din??

UG
0

#40 Så spännande med ett par-ekipage! Beräta mer om dina ponnyer, vad har du för vagn?

Sherlock
0

#40 Ser ut som om du har gjort en parvagn av en enaxlad vagn, stämmer det? Har sett bilder på nätet från USA av någon som gjort samma sak.(Se bild) Hur har du gjort om vagnen?

Travtokig11
0

Jag kör ponytrav med Fridhems Isac. ( världens bästa shetis enligt mig)

e: Richard van laren u: Wänga Alouette 1994 Fux :D

Malu
0

Fuga RS 5326 tävlas i trav och i körning.Hon har sprungit på tiden 2.58,3 på travet och i körningen har hon fått 105 p i lätt dressyr och seger i msv precision.Har ej startat i maraton än.Men har varit med i lagserien region öst 2006.
Tävlas sista året nu på travet för sen är hon för gammal.Har varit inkörd sen hon var 11 år.Hon är 98,5 cm i mkh.
Tjängvide Fridolf 38-05-0098, är 3 år i år och ska förhoppningsvis ut på travbanan i år.Han har varit körd sen i somras och är kanonsnäll och lydig att köra.Är ca 1 m i mkh.
Felix 38-90-8718 är 18 år gammal och har tävlat i precisionskörning 1999.Numera körs han kanske någon gång per år när han är bra i sina ben och oj vad han tycker det är skoj! Han brukar ha lite fångkänning under sommaren oftast.Är 103 cm i mkh.

HannaDolly
0

jag har en shettis. 94cm i manken. är 14 år . Tävlar inte med henne i körning. Skulle gärna vilja om jag hade en riktig rockard och visste vart det fanns tävlingar :P Åker på utställningar med henne . Kör henne hemma 4-5 ggr i veckan .

Ahnna
0

Gammal tråd… Svarar ändå.

Jag kör och tävlar, just nu bara med hingsten (rödblackskäck, 11 år) men jag har flera inkörda ponnyer här för tillfället. Fölstoet, 4 år och brun, ska få gå med sin bebis lite till innan jag återupptar körningen med henne, då ska hon utbildas lite mer och blir hon inte såld så åker vi väl ut och tävlar framöver kan jag tänka.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ellen89
0

jag tomkor an sa lange mitt svarta 5 ariga sto ungfr 94 cm mankhojd. Sa snart jag koper vagn skall hon inkoras!

Min andra lilla tjej fodd 06 har haft selet pa sig och gatt runt lite (med mig bredvid) annars har hon inte gjort sa mycket.

sara-ek
0

Jag kör tre stycken shetlandsponnyer.

Wänga Cedrik är 25 år, 99cm i manken och av färgen rödblack.

Rudolf är strax under 90 cm hög och är brun skäck, 12 år.

Mercedez är 6 år, 98 cm i manken och är av färgen mörkbrun.

Dessa kö eller jobbar jag på andra sätt 6 gånger i veckan:) Tävlar även så mycket som jag kan:D

zettan
0

oj det var en gammal råd =)

Rosa Caprie from secret flowers inkörd. Är körd en hel den men nu är hon mamma ledig

Resten är unghästar eller inte inkörda

Joystick
0

Joystick VILL gärna köras men än så länge får han nöja sig med tömkörning och följa med ut på släp med polaren Krutrök

Ninnii
0

Jag kör min minishettis Bill, 85cm, fux. Vi är med i lagserien och har vår första tävling för i år på lördag, dressy och maraton. Jga kör för att det är roligt coh för att tävla!

Trine
0

Jag kör mina shettisar , men tävlar inte, promenadkörning helt enkelt.Skrattande kör med rockard ,trilla o släde.

Fiona
0

Jag kör min Fiona både hobbykörning & tränar/tävlar! Hon är en shettis e. Flagg & u.Viola eu.Carmito hon är 97 cm i mkh slutmätt , 10 år & svart med strumpor ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

[Teddy]
0

Jag kör mina både par och enbet. Försöker tävla så ofta tillfälle bjuds.

Ellinor Johansson
0

# 55 Vilken underbar bildGlad. Vilka pållar är det på bilden?

[Teddy]
0

Visst ja, skulle ju presentera dom oxå!
Det är Frej (Fritte) 13 år e Nalle Puh u Belinda
Dalsgårds Biggles (Nicklas) 12 år e Django vd Romer u Fiorella
Dom är 100,5 och 101 cm.

Animal-3
0

Jag kör min shettis hemma i skogen.

Jag har en valack på 13 år, ca 80 cm hög (+-).

Bild: faster kör honom (på bilden håller på att sättas igång efter sjukdom som tog hårt på honom där av dåligt hull)

fuxar
0

Jag kör in alla mina unghästar, som blir kvar. Dom kan även bli ridna. Almnäs Flis har även varit med och dragit barn på julmarknader och andra gippon, Kölnäs Gor-Tex var även med då han var kvar. Tycker det är bra att träna dom körda inför t.ex utställning. Sedan är det så kul att köra!!!!

Aribigga
0

Jag försöker köra så fort vagnarna inte har punka… Annars blir det med släp och tömkörning.

lurvponnyn.vimeddjur.se

lovis01
0

Håller på och kör in min 4-åring. Hade henne i vagn för andra gången idag och körde runt lite, inga som helst problem. Hon ska göra körprov på sommarpremieringen nu i veckan Skrattande

[Rebecka]
0

jag kör min ginny mest bara som hobby körning men hittar jag nån duktig kusk/ryttare i framtiden så ska hon få ut o tävla i både ponnytrav, hopp, dressyr mm

Hanna-D
0

#61 Oj det var inte mycket förberedelser inför körprovet.

VeronicaP
0

Igår började jag med Bethovens inkörning så jag ska väl förhoppningsvis vara färdig tills det är dags för han att göra bruksprov Flört , fast vi hade tänkt se om han tycker det är kul att köras sen framåt och då kommer vi att försöka kvala han på travet så slipper jag ju släpa med vagnen till premieringen när det är dags.

pinkish
0

jag har nyligen köpt min shettis men ska köra han så fort jag fått tag i en sele:D han e inkörd o klar. han är en vallack på 3 år och är en rödskimmelskäck som för tillfället är 94 cm hög,

sköter även en för stor shettis som är ca 115 cm men han e på inkörning nu då han fått bestämma för mycket i sitt förra liv och var en redig problemhäst.. han är 9 år och heter blixten honom ska jag köra hobbykörning med bara när han kommer hem. till o börja med iallafall haha.

[Croneld]
0

Vi motionerar vår shetlandsponny i körning. Hon är 5 år och gillar att vara ute på tur, i höst ska vi börja träna på volt med koner. Nu blir det mest på traktorstigar och på vallen.

lovis01
0

#63 Nej jag vet.. hon är iof tömkörd rätt mycket, och till på köpet världens coolaste i alla sammanhang så jag är inte det minsta orolig.

När vi körde igår så funkade allt helt klockrent. Hon är helt enkelt en riktig liten pärla Kyss

SofieBroden
0

Jag kör lite hemma på vägarna och i paddock. Letar efter redskap m.m. för lättare trädgårds,brukskörning. Pållen heter Glimma, gulsvart, 3 år, höjd ?? gissar på runt metern ( hon ska mätas i morogn på premiering)

Maliiin
0

Jag har en 5-årig shettisvalack:D Han är 101 cm i manken. Honom kör ja å tränar för fullt med:) Så hittills har vi bara varit ute på två tävlingar:) Ska bli en tredje nu här i Målilla i helgen! Å sen den 17 augusti blir det Växjö:D

Rovalds-Zurfa
0

Jag har ett sto som är 8år som jag tävlar i ponnytrav hon är 1.06,5cm i manken. Jag rider även monte på henne.

Har ingen bild när jag kör henne så fick bli den här

h00jff
0

Båda mina shettisar är inkörda. 

Emma är 86-88 cm (har bara mätt henne själv i stallet, så felmarginalen är stor :o)), född 1997 och mörkrödskäck. Tyvärr är hon så otroligt ömfotad att det är svårt att köra henne utan skor.

Assi (Annelunds Assandra) var 95 cm som treåring, så jag gissar att hon har någon/några cm till. Hon är också rödskäck, men har ljus man och svans, född 2000. Assi kör jag massor, har blivit 5-6 dagar i veckan och oftast en sväng längre än en timme. Mest kör vi i skogen (skogsvägar).

Jag tävliar inte, och har aldrig tävlat, men är jättesugen på att prova. Tyvärr räcker tiden nog inte till just nu, men när barnen är lite större så kanske! :o)

Har ingen bild när jag kör Assi än, ska be min mamma fota… Bifogad bild är på Emma för en herrans massa år sedan… Tror att den är tagen 2001.

h00jff
0

… och en bild till på Emma!

Ninnii
0

#69 Vilken fin vagn du har!

Maliiin
0

#73 Man tackar:D Den är från Lessebo Allsvets:)

SannaHolmgren
0

Muller kör jag i brukskörning. Har anmält oss till s.älvsborgs dm i augusti. Hoppas på bra resultat då vi har slitit hårt för att ens kunna ta oss dit. Det målet nådde vi till slut, och som en bonus så funkar körningen bra också. Men framför allt så kommer det bli toppenroligt.

Pernilla Lindström
0

Jag kör dom flesta för att hålla dom i gång , sen tycker dom det är skoj.

Underbar
0

Jag kör min shetlandsvalack.  Just nu skogsmullar blandat med lite skolkörning.