Träna "bakbenslyft"
Någon som har några bra idéer om hur man tränar upp hästens bakben, så att den lyfter dem högre när den går? Min ena shettis har haft en förlossningsskada, vilket bland annat leder till att hon inte lyfter sina bakben så högt. Detta i sin tur leder till att hon sliter ner bakhovarna väldigt mycket framtill.
Jag har lett henne mycket över bommar, som högst har de legat på 25 cm så att hon verkligen får kliva över. Tyvärr har jag inte tillgång till sjö/båt där hon kan simma, tror annars att det är bra träning.
Trevligt att du visar omsorg om din ponny och vill hjälpa henne! Jag förutsätter att du tagit reda på om stoet har ont eller ej. Skulle rekommendera att du tar henne till en equterapeft som kan känna igenom kroppsmassan efter låsningar eller hakningar och ta hjälp att massera ut dessa. När detta är gjort och det visar sig om hon har förutsättningar för att kunna gå som tidigare igen, kanske du kan ut och gå i skogen med henne! Det tycker ponyer är trevligt och träningen blir så naturlig!

Träning i väldigt kuperad terräng, hoppning (gärna löshoppning över studs och serier) och höjda trav- och galoppcavalettibommar. Allt det övar upp hästens bakdelsmuskulatur, vilket är en förutsättning för att den ska kunna lyfta sina bakben ordentligt. Men är det en förlossningsskada med t.ex. nervskada som följd så är det tveksamt om någon träning hjälper.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Tack för era svar!
#1 Vet du om några bra equterapefter? Bor i Västra Götaland (mellan Jönköping och Borås).