Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 318 ggr
Milla
0

Finns det några bra linjer.............

för att få fram bra skäckar och skimmlar?? eller man har inte kommit så långt ännu på dom färgerna?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Pyttis
0

Skulle också vilja veta

Milla
0

vad jag har fått lära mig är att om man har ett skäcksto så använder man sig av en enfärgad hingst och vise verce

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Cattis
0

Det bäst sättet, enligt mig, är att ha bra svarta ston med "säker" stam och betäcka med korrekta och bra stammade skäckar/skimlar/blackar. Eller bra dito fuxar då om man vill ha rött som grundfärg.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AnnaLundin
0

Konstantskimlarna finns väl ganska många som är bra, med gamla "Lotta" i botten. (FINNS det nån annan linje med konstantskimlar - standardstorlek???)

Avblekbara skimlar erkännes att jag inte har sett särskilt många bra över huvud taget. Jag tycker iofs att de är lite trista dessutom (som färg), men det är ju en personlig åsikt. Det finns ju i alla fall några godkända hingstar.

Vad gäller skäckar så har jag fattat som att Bartje v Bergharen (stavas?) lämnat många goda skäckindivider, men hur har ättlingarna förärvt sig?

Asagard
0

Har betäckt ett sto, belönat med upptill 43p med en och samma "färgade" hingst 3 gånger och resultatet blev 2 visade som föl, båda med ch. tittlar och guld. Den tredje blev ett stoföl, belönad som unghäst m. guld. Tyvärr ärvde ingen av dem faderns färg. Men men, man kan inte få allt här i livet. Cool

#4 Garvis - Elit, Kärlingehults Orkan- A, Botvid - Elit. Åtta godkända hingstar och 2 av dem Elit och en A. 53 reggade avkommor enl. stamboken. Ett elitsto, två A

Tycker han förärvt sig riktigt bra! Skrattande