Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 1100 ggr
Rose-Marie
0

Tjock shettis, vad göra??

Ett inte alltför ovanligt fenomen kanske men jag frågar er som lyckas hålla era shettisar någorlunda smala, hur gör ni? Ser många på utställningar som är i perfekt skick eller i alla fall inte feta.
Har en valack som skulle behöva gå ner några (tiotals) kg. Men han går ihop med en nordis som håller sig i bra hull och ingen av dem får nåt kraftfoder så jag vet inte om jag törs dra ner på höet heller.
Vet ärligt talat inte hur mkt jag lägger ut, har löshö och lastar skottkärran rättså full 3ggr/dag. De går ute dygnet runt och ska så göra även i vinter. Försöka köra honom men det blir tyvärr bara 2ggr/vecka och eftersom han bara är 3 år kan jag inte köra honom så hårt/länge heller.
Ska börja ge lite "kraftfoder" sen, mest för att de ska få i sig mineraler och tänkte ge lucern, mineraler och lite betfor.
De har gått på bete men tog hem dem 13 aug och har därefter fått ge hö av årets skörd.
Känns lite hopplöst. Kanske ger för mkt hö men jag vill helst att de ska ha fri tillgång och att de aldrig ska behöva vara hungriga.
Någon som har fri tillgång och ändå lyckas hålla dem normala i hullet?

Milla
0

jag hade inte gett honom kraftfoder alls. Ev en hand betfor för att han ska få i sig mineralerna dock inget lucern.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

tonjef
0

Du kan ju prova fri tillgång med hälm framför hö. Och heller ge hö 2 gonger pr.d. Lusern har en stor proteinhalter och är inte att räkna som bantningsfoder.Det är inte lätt att ha två häster med olika näringbehov tillsammans. Det kräver lite ekstra arbete för att se till att inte "den lille" äter mer änn den ska. 

Jag ger mineraler i gröt, och blandar mineraler, lite hakkad hö och 1/2 gulrot med vatten…då är det inte så lätt att inte äta mineralen och dom flesta hästar tycker om gröt.

cinna
0

Testa att ge Hippos Plus minaraler, pelletsform, om du bara vill komma åt mineraler utan att ge kraftfoder. Mina pållar äter det "naturellt", den stora är jättepipplig med mat och hon äter den sorten gladeligen…

Har du möjlighet att hänga upp den stora hästens hö högt upp så den lille inte kommer åt det? I en höpåse eller dyl.