Beslutsångest ang. sele

En brun 

säger de samma Bruna är såå snuggt.
får man fråga vad de är för sele du köpt?
#2 Det är en Ideal jag ska köpa. Och det är en Ideal på bilden.
Snyggt att tömmarna är i samma färg som övriga selet! Tycker du ska satsa på det bruna!

Brunt skinn ser alltid dyrare ur om något tillverkas i låg pris så är det svart, svart till mörka hästar annars brunt.
#6 Nu är detta en sele i bra kvalité, så jag tror även att den svarta bröstselen ser fin ut. Nu har jag ju en svartbrun häst också och jag vill ha en sele som passar dem båda.
Jag skulle satsa på den svarta, just för att det passar både fux och svart!
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag skulle välja svart på fux för jag tycker det ser bättre ut om man har en svart vagn oxå. Det blir lite för mycket färger tycker jag om man har en fux häst sen en brun sele med en svart vagn. Mne det är vad jag tycker sen gör du vad du känner för.

Vagnar är väl för det mesta svarta, nån som har bild på ett ekipage med svart vagn och brun sele?
Funderar redan nu på vilken färg jag ska ha på min sele till shettisen jag inte köpt än. hehe
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#10 Vagnen på bilden med selen är ju svart….
#12 Den bruna färgen är fin, men tycker nog det är bättre med svart. Vart har du fått tag på den?

#11 ja alltså jag ville ha en helbild, som #12 =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Svart tycker jag. Ideal-selarna är kanonbra, har en svart till mina shetlandsponnyer.
Vart får man tag på ideal selen?
#15 Jo, jag hade en till min mini innan (dvs den på bilden). Älskade den bruna färgen… Jag kanske får köpa en svart till mina hästar och en brun åt mig själv så jag kan titta på den iallafall :)
#16 Börjes t ex.
#16 Ok, tack! Så ni tycker den är bra! Tror du shettis strlek passar till en shettis som är 104cm och som är rätt grov. Har ponny stl på grimma och träns. Är den stor i storleken?
#19 Jag tror den passar. Selar i storlek shettis kan passa upp till 120 cm.
#20 Det är ju bra. Måste nämligen köpa en till min ena häst. Men var lite osäker på storleken.
#17 Fanns denna sele i ministorlek oxå? Din bruna passa den på mini? Har du den kvar, ska du sälja den?
#17 Ja, de finns både i svart och brunt i storlek mini. Den är såld sedan länge.
Det var ju synd! Vart köpte du din ifrån?
Köpte den begagnad (dock helt oanvänd). Ett riktigt klipp. Du hittar dem på Börjes eller selar.se
Jag hade tagit den bruna. Jag har verkligen tröttnat på svart, är själv ute efter en brun sele till mina två shettisar varav den ena är fux. Dock har jag inte så mkt pengar att lägga ut på nån sele just nu. Nån som har nåt tips?

Jag skulle tagit svart på en röd ponny. Hade ponnyn varit annan färg skulle jag definitivt tagit den bruna.

Färgen på selen är ju numera en ren smaksak. Man kan välja vilken färg man vill. Förr ansåg man att till träfärgade vagnar använde man gärna bruna selar, annars svart. Paddar och underlägg använde man mycket sparsamt, och bara i diskreta färger. Underläggen sparar inte selen. Det är bättre för lädret om det ligger direkt på hästen, och risken för skav blir mindre.
(Selen på bilden är inte rätt inpassad och är ett tillfälligt hopplock för att tasta vagnen)
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
#30 Vilken fin vagn du har!

#31. Ja, den är jättesöt, kanske lite kort i skaklarna bara. Ponnyn är bara 93 cm.
www.vikingponnycenter.se

Oh vilken fin vagn. Var har ni köpt den?

#33. Hittade den på Blocket i våras. Gav 5000:- för den, helt klart värt sitt pris. Har sett att Equus-Driving har den på sin hemsida. http://www.equus-driving.se/
www.vikingponnycenter.se
#0 Röstar absolut på den bruna! Vore kul att höra vad du bestämt dig för! Jag kommer att köpa en brun Ideal-sele, bara jag får råd :o), har en rödskäck! Skulle också vilja fråga vilken vagn du har, den ser lika dan ut som min nya jag köpt, men svängeln på min sitter upptill, istället för nertill. Har du flyttat den, eller är det kanske en annan vagn?
#35 Har bestämt mig för en svart sele.
Jag har flyttat svängeln.
#27 ursäkta, menar inget illa och vill inte starta bråk, men jag är som jag är och jag bara måste komentera :O) Hästen är inte svartbrun, den är svart…;)
#36 Tycker att du gör helt rätt som väljer en svart sele till en såpass röd fux, den bruna gör sig inte riktigt, otroligt fin sele iaf.
#36 Bra val!

#27 ursäkta, menar inget illa och vill inte starta bråk, men jag är som jag är och jag bara måste komentera :O) Hästen är inte svartbrun, den är svart…;)
Krutrök må SE svart ut på den bilden men han är svartbrun. Dock väldigt väldigt mörk.
De syns lite tydligare på den här bilden!
Anna-Carin som GÄÄRNA hade haft en hel svart nordis
Om jag får tycka så hade absolut valt den svarta den passar alla färger på hästar…
Den hästen är inte svartbrun heller..
Svartbrun är twanteckning som en dobberman…
Ljusbrun runt mule, ögon, ljumskar och bakom lår och öron.
Jag kan inte se någon sådan teckning på någon av de ovanstående hästar?

Krutrök ÄR i vilket fall som helst enligt pass och sportinfon om honom på travsport.se SVARTBRUN
Jag trodde det stod fel i början också MEN han är inte helt svart sen va de heter/borde heta de vet jag inte. MEN som sagt passet och sportinfon om honom säger svartbrun.
En sista bild på Krutrök när han håller på å fälla de sista av vinterpälsen
Bruksnordisen med den BRUNA selen är däremot SVART men inte min Krutrök
Anna-Carin
Inte heller på den bilden ser hästen svartbrun ut!

Från tråden FÄRGER - SVARTBRUN
Alltså en SVART häst med LJUSBRUNA TECKEN
Fast jag tycker faktiskt att han ser svartbrun ut! En svart häst blir inte så ljus som han är vid mulen och vid ljumskarna, en svart häst som ser svartbrun ut brukar ju vara ljus på hela kroppen.
Nu är jag absolut ingen färgexpert…
Delad glädje är dubbel glädje :)

Inom travsporten har de en annan syn på svart och svartbrun. Det finns få hästar som är registrerade som svarta.
Hur ser en mörkbrun häst ut då?
#47 En svartbrun häst är svart, förutom i ljumskar och runt mule där den är brun (se bild ovan). En mörkbrun häst är mörkt brun över hela kroppen. De tror att svartbrun är en liknande gen som den som hundar har som kallas för black and tan.
Jag skulle nog kalla nordisen Krutrök mörkbrun, i alla fall som han är på bilden #42.
Det är helt sant att det är VÄLDIGT svårt att få exempelvis ett halvblod registrerat som svart. Hade en fölunge som föddes kolsvart, fick mörkbrun fölpäls och blev sedan kolsvart igen. Han var betydligt svartare i färgen, året om, än det svartregistrerade shettissto som var inhyrt i stallet. Han blev registrerad som mörkbrun (hade fölpälsen kvar) som föl, men blev sedan registrerad som svart i Finland som ettåring, när han sålts dit.
Bild som fölunge med "brun päls".

48 Ja mörkbrun är i allafall pälsen som han inte släppt än där..
Men som sagt för MIN del så kvittar de.
Jag har kontaktat travsportförbundet angående honom i allafall då jag va lite bekymmrad över att hans frysmärkning är oläsbar..
De kvittar om vi har nyrakat honom så syns inte alla siffrorna. Så jag va inne på att göra ny id kontroll och chippa honom men de va inte nödvändigt ansåg de!
Han är i allafall min guldklimo svart, brun, brunsvart, mörkbrun eller va han nu är för färg så är han OVÄRDERLIG
Anna-Carin
#48 , det var ju precis det jag skrev..?
Men eftersom flera tycker nordisen är svartbrun undrar jag ju då som följdfråga.. Hur ser då en mörkbrun ut??
I mina ögon är nordisen mörkbrun, fast någon expert är ju inte jag heller men vid förfrågan på SH var de väldigt tydliga med tan-teckningen på just SVARTBRUNA eftersom det var mycket vanligt att MÖRKBRUNA felreggades (och kallas svartbruna).