Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 10-färger
Läst 2055 ggr
exitingsvillemo
1

felreggade färger...

Blir förvånad hur många felregistrerade färger det finns på SSS webstambok.

Lite tråkigt att deta inte tagits mer allvarligt tycker jag.

jag menar fux+fux=isabell…???

Fram för mer regler i stamboken, har avkomman en färg som inte är genetiskt möjlig, borde det väl krävas att den testas.

Jag trodde att alla ID-kontrollanter hade koll på färggenetiken.

AnnaLundin
0

Kursen för att bli ID-kontrollant är alldeles för kort egentligen, men skulle bil alldeles för dyrt om det skulle läggas mer krut på det.

Det har alltså varit ganska enkelt att bli ID-kontrollant, vilket många blivit för att kunna greja sina egna hästar. Har de inget färgintresse i övrigt så är det lätt hänt att det blir fel.

Jag håller med om att stambokföraren borde ifrågasätta "omöjliga" färger mer.

Pheobe
1

Med tanke på hur "dålig" info man fick på färgkursen så tycker inte jag det är konstigt att det görs fel. Och de pållar vi fick färgbestämma var vanliga svarta samt bruna. Inga konstigheter. Inte heller fick vi veta vad föräldrar till pållarna hade för färg. Diskuterades inte någonting faktiskt. Flera som inte skulle blivit godkända blev det för att vara "snäll".

chipkursen var mkt bättre.

Som tur är kommer troligen ID försvinna och att man enbart ska chipmärka så det är lite säkrare men tråkigt att det blir så mycket fel ändå. Speciellt då många fortfarande tror att man kan få en skimmel om mormor är det och ingen av föräldrarna. Riktigt trist. Men tyvärr tror många att dom kan.

Det svåraste för mej är svart och brunt. Vilket är vilket på föl… svårt ibland.

exitingsvillemo
1

för vissa, mig själv tex, så är ju färgen ganska viktig. Ganska tråkigt när man tex letar efter en bra hingst, med DEN färgen och man äntligen hittar honom men ser att hingstens anlag inte stämmer överens med föräldrarnas (ett ex bara:O)) Det är oerhört irriterande ibland.

MalinLarsson
0

#0 Håller med om det du skriver! Men bland shettisuppf./ägare är det såå brottom med pass o reg, man hinner inte vänta tills fölet fällt och man verkligen ser färgen!! Ex. en konstantskimmel, kanske inte har sin "riktiga" färg innan fölpälsen fällts, då är det svårt.

Islandshästarna reggar vi oftast inte in innan de är 8-10 mån, först då vet man till 99% vilken färg den får! sen har de en väldig koll registratorerna på genetik, de hör av sig om det genetiskt inte stämmer, då får man dubbelkolla! 

Jag tycker inte man kan lägga all skuld på ID-kontrollanten, men visst skulle de vara nogrannare med färgerna, det inte ögat ser syns oftast i stamtavlan.

#1 Får man fixa sina egna hästar?? jag har alltid trott att det skulle göras av annan än ägaren?

AnnaLundin
0

#4 - Registreringsansökan för shettisar ska vara inne senast sista september och dessutom måste fölen numera vara registrerade innan de anmäls till utställning, vilket gör att man kanske skyndar på det hela ännu mer.

Fast jag vill nog ändå hävda att de allra flesta ser man korrekt färg på redan när de föds. Det är skimlarna som kan spöka möjligen och vet man att man har skimmelförälder kanske man ska avvakta om man inte är bombsäker på färgen.

Håller med dig om att man bör kolla mer på stammen. När jag blev ID-kontrollant så sades det att man bör ha intresse av stammar även utanför sina egna raser för att kunna veta vilka färger som är genetiskt möjliga.

Ja, man får ID-kontrollera sina egna hästar, fast det är lite olika inom olika raser - i en del raser får man inte IDbeskriva sina egna.

exitingsvillemo
1

#5 måste pappren alltså vara inne senast sista september?

Om man har en sen fölning då?!? Säg slutet på augusti (inte vanligt kanske, men bara tänk tanken) vissa skimlar tex syns det ju ingenting på den första månaden…

Eller konstantskimlarna, som ngn skrev.

Jag tycker att det ska vara standardfråga för IDkontrollanter att fråga vad föräldrarna har för färg, detta borde också finnas med i passet

Kris_J
1

#6 detta är vad som gäller enligt SSS PoR:
Utdrag från 7:1

"Ansökan skall vara komplett inskickad före 30/9, eller inom en månad från födseln för att slippa en högre avgift.Insänds ansökan om stamboksföring efter det kalenderår ponnyn är född, kan den inte föras in i stamboken.Föl födda efter den 30/6 och som ej är äldre än sex månader, kan stambokföras efter 31/12 mot förhöjd avgift."

Veritas odium paretFörvånad

exitingsvillemo
0

Ok, vi kan väl fortsätta diskussionen med det… Bra el. Dåligt vad tycker ni?

MalinLarsson
0

#7 typiskt, har inte skickat in min än….då får ja betala mer då!!! för nu är fölis 2mån! Får ta tag i det här nu.

Det är svårt när det är olika bland olika raser…

Annette
1

#9. Du har till 30/9 på dig. Jag tolkar det som om de föds efter detta datum skall man registrera dem inom en månad från födelsen räknat, för att slippa förhöjd avgift.

MalinLarsson
0

#8 Tycker att man borde få mer tid på sig!

På islands- o arabhästar är det så att så länge fölet går med mamman kan man regga in dem närsom, ingen tidspress vad jag vet, men har man avvant fölet och ej har sto och föl på samma gård/stall krävs dna-analys.

exitingsvillemo
0

#11 håller med dig där. Man borde få mer tid på sig.

sanne
0

Jag måste säga att jag tycker de nya reglerna är bra, för tänk på vår stambokförare lite oxå, han får hur mkt som helst o göra på hösten, vår fölis i år föddes 4 april, hon hade sitt pass innan april var slut ! kanon :)

tycker oxå det är bra att fölen ska ha passet när dom ska visas.

varför vänta in i det längsta med registreringen ??skulle fölet sen ändra färg, gär den ju oftast det som ettåring när föl/vinterpälsen åker av, då får man ju bara ändra då !

Annette
0

Jag tycker inte heller det är för kort tid. Man har ju till 30/9 på sig och det är ju i de allra flesta fall flera månader.

Kratern
0

#13 Jag tycker att det är ett litet problem i och med att jag vill chippa fölet också.

Det ska man egentligen inte göra förrän de är minst 6 mån (pga att halsmusklerna måste få utvecklas).

Det går inte riktigt ihop för mig då.

Madelene_Udd
0

# 15 du måste inte Chippa samtidigt som du gör ID-kontroll och registrerar fölet. Jag tror inte att ex Sanne chippade sitt föl när hon var två veckor gammal innan hon skickade in passansökan. Däremot förstår jag att det är smidigt att göra det på samma gång… Rent teoretiskt vore det ju enkelt att chippa 1-åringarna samtidigt som man gör ID-kontroll på fölet om man har föl  varje år vill säga!

En liten undran kring det där med muskulaturen också, var kommer den uppgiften ifrån? Enligt min veterinär är det samma chip man använder till häst som det är till hund, och hundvalparna chippas när dom är 8 veckor. Alltså chippar jag föl som är äldre än 8  veckor också.

Till trådskaparen:

Angående ditt exempel så fux + fux = isabell så kan det vara så att modern är mörk isabell, felraggad som fux och avkomman är uppenbart isabell. Vad skall man skriva då??? Måste ju skriva den jag ID-kollar med den färg den faktiskt har. Och ägaren vill inte kosta på att ändra färg på mamman alla gånger, det är väl inte så noga har jag fått höra flera gånger. Lika så vill man gärna at fölet skall vara isabell trots att det är en uppenbar fux. -Men pappan är ju isabell!!!

När jag gick ID-kursen var Kurt mycket noga med att vi skulle avstå från att ID-kolla en häst om det var ngt som inte stämde och ta kontakt med stamboksföraren för den rasen. EX svart + svart = skäck, eftersom men då kan misstänka att det är fel far. Likaså var han nogrann med att vi skulle kolla upp vad föräldrarna har för färger, och vilka färger som är tillåtna i rasen.

Innan jag åker ut och Id-kollar en häst kollar jag vad som gäller för den rasen så att jag har det färskt i minne och jag frågar alltid ägaren vad föräldrarna har för färg.

Häls Madde, ID-kontrollant med brinnande färgintresse!

exitingsvillemo
0

jag är ledsen om du tog det som personlig kritik, det jag skrev.

Det jag menar var ju (om vi återgår till ex fux+fux=isabell) att reglerna borde säga att avkomman ska testas för att kunna godtas i stamboken, kommer felregistreringen från mamma eller pappa borde ägaren till dessa hästar testa dom.

Det borde vara krav om man ska använda sin häst i avel att det är rätt färg som står i pappret!

Annars finns ju ingen anledning att ha färgen i passet om det är såpass oviktigt att ingen tar det på allvar (menar inte er IDkontrollanter, utan ALLA hästägare)

Hoppas du förstår vad jag menar :O)

Har precis fått veta, från hingsthållaren som har mitt sto+föl hos sig nu att fölis har börjat skimla (står reggad som brun) och alltså är brunskimmel och det tar jag som en självklarhet att göra om IDkollen så rätt färg står i passet.

Kan påpeka att jag är jätteglad dock, gör mer än gärna om passet för DEN färgen :O)

AnnaLundin
0

#15 - man behöver inte alls vänta 6 månader med att chippa fölen, det går utmärkt att göra tidigare. När jag gick chipmärkarkursen så sa veterinären = kursledaren, att man skulle vänta någon månad så de hinner få lite nacke att sticka i.

#16 - från nästa år kommer ALLA föl (alla raser) behöva chippas före registrering, om jag fattat saken rätt.

Ahnna
0

#18 Då gäller det alltså att inte ha bråttom till någon utställning nästa år då? Om man inte kan regga förrän fölen är chippade, alltså, och man bör vänta ett tag innan man chippar fölen?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annalena
1

#16 När man chippar en hund så sätts chippet innanför skinnet och på en häst i muskulaturen, om jag inte har fel.

Ellinor Johansson
1

# 20 Helt rätt så är det, det är därför chip på hundar och katter kan vandra.

Vi chippar vår pållar deras första levnadsvecka och har aldrig haft probelem med varken halsmuskeln eller överlinjen på pållarna. 

Jag håller med TS att det borde vara omöjligt att att registrera "omöjliga" färger utan att DNA test är gjort som visa fakta.

Houdini
0

Jag tycker det är nog så snabbt med tanke på våra föl här uppe som inte hinner fälla fölpälsen innan de ska signalementbeskrivas…

Föl födda i aug-sep är inte så lätt att avgöra färgen på alltid.

Jo, betänk att om stona här brunstar om en eller 2 ggr är det fort gjort att nästa års föl kommer då…

Man har ju från SH-s sida rekommenderat att man inte ska göra signalementen för tidigt på fölen för att vara helt säker på färgen, hur gör man det om man bara har en månad på sig.

Tycker nog årsskiftet borde räcka utan förhöjda avgifter.

AnnaLundin
0

#22 - Man behöver inte bo i Norrland för att fölen inte ska hinna fälla av fölpälsen, det är precis likadant i många fall även här i sydsverige.

Sen måste jag säja att det ändå är ytterst få föl som det är tveksamheter på angående färgbestämning. Det är väl när det skulle kunna bli skimmel, men inte visar sig direkt, som det kan vara tveksamt på färgfronten. Och angående avfällning av fölpälsen då, så är det ju faktiskt ganska många som inte fäller av den förrän till sommaren som ettåringar och då är det ju för sent att fölregistrera dem ändå.

Och skulle det visa sig att man har skrivit fel färg, det är ju faktiskt inte värre än att man skickar in en ny ID-beskrivning och ändrar i passet. Är fölet dessutom chippat så vet man ju i alla fall att det är rätt ponny.

Man behöver inte göra problem av något som i normalfallet inte är ngt problem…

MalinLarsson
0

Varför ska fölen ställas ut så tidigt?? varför denna utställningshysteri?

#22 Håller med!

Dem som det blir "problem" för med färger på fölet är ju de som avlar på ovanligare färger, ex. olika blacka, skimmel, gula o blackskäckfärger! Avlar man på sv el fx så är det ju ganska lätt.

Madelene_Udd
0

# 24 Balck är väl också otrologt lätt att se? Iallfall på min som hade en mkt tydligt ål från dag 1!

# 17 Jag tog inte alls illa vid mig utan ville bara belysa att det kan finnas olika orsaker till att färgen är felreggad. Ska man dra det till sin spets så finns det ju färger som inte syns, ex gulanlag på musblack eller blackanlag på skäck med vitt över hela ryggen vilket döljer ålen.

# 18 Jag vet det, är det 100% bestämt ännu? Jag chippar alla oavsett så det berör mig inte annat än att jag får mer att göra som chipmärkare då kanske.

Madelene_Udd
0

Tillägg det jag och # 18 pratar om är en förordning från EU som börjar gälla 1 juli 2009, dvs alla föl födda efter 1 juli 2009 måste chippas oavsett ras.

AnnaLundin
1

#24 - FÅR man nu inte tycka att det är kul att åka på utställningar? Man kanske vill få en bedömning på sitt föl medan det är ett föl, varför kalla det för hysteri? Rynkar på näsan

Och som jag skrev i #23 - för att vara så säker som möjligt att få rätt färg reggad bör man vänta med ovanligare färger till sommaren då de är ett år. Problemet är att man inte FÅR regga dem så sent. Det spelar ju alltså ingen róll om man färgbestämmer med fölpälsen på i juni eller om man gör det med vinterpäls i november, osäkerheten i färgbestämningen är ju lika stor…

(eller också gör man en DNA-test som tar några veckor, så behöver man inte vänta alls… Flört)

sanne
0

Jag vill gärna visa mina föl för o få en bedömning på dem, är det fel ?? vi har ingen hysteri  !!

jag har ej chippat mina föl, det gör jag när dom är 1år o skickar in det i efterhand, men som Madde säger, det är ingen fara att göra det på fölen tidigt, herre jässes, när vi gick chipp kursen så var det ju föl vi hade o lära oss på ! så det är ju ingen fara, bara jag som är lite blödig…

ang. felreggade färger..vissa är faktiskt ganska lätta o se redan från början, men andra kan vara klurigare, men får nog vara väldigt intresserad av färger och genetik för o vara helt säker, men visst kan det bli fel, men man kan alltid ändra i efterhand !

Pheobe
0

Och så kommer tråkmånsen här…. Det finns speciella fölbedömningar också. Krävs ingen reggning för det =)

AnnaLundin
1

#29 - inte i alla delar av landet!

HÄR finns ingen fölmönstring för annat än halvblod.

Kratern
0

#16 Jag tror att jag förstår att jag inte MÅSTE chippa samtidigt som jag gör ID-kontroll.

Delvis är det precis som du skriver att det är lika bra att göra allt på en gång.

Sen finns det en annan aspekt också. För att registrera ponny i SPTF så ska ponnyn vara chippad.

Visst kan jag vänta med att registrera ponnyn till den är äldre, men om jag gör det före årsskiftet när den är föl så blir det mycket billigare.

Hade det som förut varit årsskiftet som gällde även i SSS så hade allt varit mycket enklare.

Och som sagt det är skillnad på att chippa en hund eller katt än ett föl.

Nu kommer inte jag ihåg var det här med halsmuskeln diskuterades, men jag tror att det var i en tråd på det här forumet faktiskt.

ninam
0

#11 SIF har ändrat reglerna, så man måste regga islandsfölen innan 1 januari för att slippa högre avgift. innan var det så länge fölet gick med mamman.

MalinLarsson
0

#25, jag tänkte mest på att det kan vara svårt att veta om det blir musblack el. brunblack om ena förälderen  är ex. brun och den andra musblack…  men visst syns det att den är black! men musblack och brunblacka föl kan se snarlika ut innan fällningen.

#27 Visst förstår jag om man tycker att det är roligt med utställningar och vill visa om man har ett sto med föl! Och visst är det bra att träna fölen, miljö osv. Men tycker personligen att om man har många hästar och har andra att visa så kan väl mammorna få gå och bara vara mammor?! Jag tycker en del verkar lite halvhysteriska, allt ska gå så fort hela tiden…

MalinLarsson
0

#32 Tack! Har inte haft föl sen 06 på islänningarna, bra att veta, kollade på deras sida häromdagen men missade den info!!

Houdini
0

Det är väl klart att det inte är nå't problem att se färgen på fölen om man avlar på svarta och fuxar?

Madelene_Udd
0

# 33 Håller med dig helt och hållet ang skillnaden på brun- och musblack när dom är föl. Hade jag inte vetat att min fölis var musblack förra året så hade han nog bivit skriven som brunblack för han var helt ljusbrun hela han innan han fällde fölpälsen.

Nu var det ju inget problem när pappa är svart och mamma musblackskäck, så han kunde ju inte vara brunblack..

sanne
0

#33 om du har problem med att vi vill visa ALLA våra hästar på utställningar så kan du ta det med mig utanför forumet.

Vi visar våra hästar för att vi tycker det är roligt att komma ut o få bedömning på dem, det tycker vi är enormt viktigt i vår avel. Hur ska du kunna veta om du har bra material om du bara själv ser dina hästar i hagen. ?! Vi vill ha individer med God exteriör o bra benade med goda rörelser, är det då fel o visa dem för att se hur dom står sig i konkurrensen ??

vi är inte ute efter att jaga poäng, vi vill ha bra bedömningar på våra hästar, men om du inte vill visa dina så gör inte det , men gå inte på oss som vill det är du snäll, jag blir faktiskt lite irriterad över detta. Finns nog fler än jag som vill visa sina hästar !!

Ursäkta trådkapet !

Pheobe
1

#33 mammor och föl är ju jätteroligt att visa. Håller med 37 här. Man vill ju visa fram fölen för att få en bedömning för framtiden. (därmed inte sagt man ska visa nyfödda)

sanne
0

#38 precis. ! skulle aldrig visa ett föl som var under 5-6 veckor !

Pheobe
0

#39 nä det är klart, visst har vi en gräns men att visa föl är jätteroligt, ja att visa över huvudtaget =)

Ahnna
0

Håller med #37 och övriga av samma uppfattning - man måste bör kanske inte visa alltför nykläckta fölungar, men när de blivit ett par-tre månader gamla så ser jag inget fel i att visa dem för att se vad domare och annat utställningsfolk tycker om dem. Jag visade min fölis (snart 4 månader) idag i syfte att se vad min vision (avel) har för värde i den här branschen. Samt att jag ville se hur hon uppförde sig bland folk, lite miljöträning. Fel?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MalinLarsson
0

#37 Var inte alls menat  till dig, förlåt om du tagit något personligt!!! 

Det jag ville påpeka med mitt inlägg var att väldigt mkt handlar om just utställning om hästen "duger" el. ej… det är bara så jag uppfattat det som "nyengagerad" i denna ras…  Jag ville öppna för disskussion inom ämnet, ledsen om någon tagit något personligt! Det var inte min mening…

exitingsvillemo
0

#42 jag tror att det du menar är att det är väldigt mycket utställnig överlag av shettis…

Jag är också ganska ny i gamet och har insett att det ÄR mkt utställningar i shettisvärlden, jag tror att en av orsakerna är att det finns begränsade användningsområden till våra små, därför har utställning blivit så pass stort.

Ser inget fel däremot att ställa ut fölungar om man är uppmärksam på sin fölis och mamman, så det inte blir en väldigt tressad upplevelse för dom, men jag tror att dom flesta här som visar vet vad dom gör och skulle INTE ställa ut om fölis inte var mogen för det.

Kratern
0

#43 Nejdå, det finns inte begränsat med användningsområden för våra små shettisar, tvärtom. Däremot är det inte så lätt att hitta små duktiga ryttare så inom ridningen är det begränsat. OBS! Pga begränsade ryttare, ej ponnyer.

Kan säga att intresset för annat än utställning dock är mycket begränsat inom shetlandsvärlden. Bara att beklaga på så mångsidiga ponnyer.

MalinLarsson
0

#44 Tack det var bl.a. dit jag ville komma!!! För mig är shettisen en bruksponny som jag tycker ska brukas och tyckte det var lite tråkit att intresset inte är så stort.

exitingsvillemo
0

#44 ok misförstå mig rätt…:O)

Shettisen ÄR en väldigt mångsidig ponny det tycker jag också och det jag menade var ju bristen på mindre ryttare…

Att hitta en ryttare som viktmässigt och längdmäsigt kan rida våra må gör det hela lite svårt att visa upp dom inom dressyr, hoppning, monte´, galopp mm mm

det finns mkt som vi större också kan göra, tömköra, köra, agility osv, men jag tror att det är pga bristande ryttare som utställning blivit så stort just bland shetlandsponny.

Jag är inte bara ute efter ställa ut mina shettisar, utan vi tränar mkt dressyr på töm, körning, trickträning mm

Men jag tycker att det är viktigt med utställning ockå så man får lite hum om hästen har den exteriör, utstrålning, rasriktighet som en shetlandsponny ska ha.