Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 4514 ggr
Enerii
0

Mått på rockard?

Hej!

Har några frågor som jag hoppas att någon/några kunniga kan hjälpa mig med:)

Kan man ha samma rockard till en minishettis (runt 84-86 cm i mkh) och en "standardshettis" på ca 95-100 cm i mkh? Anledningen till att jag frågar är att en bekant ev. ska svetsa/bygga ihop en shettisrockard till mig i present. Men innan bygget kan börja så måste jag ju ge mått på hur stor vagnen ska vara. (Har ingen shettis ännu, men när det väl blir en så kommer mkh förmodligen ligga runt 85-95 cm) Har sett att det finns rockarder i både minishettis storlek och shettisstorlek, hur stor är egentligen skillnaden mellan dem? På ett ungefär alltså.

Vilka mått har ni på era vagnar och hur stora (små kanske man ska säga;) ) är shettisarna ni kör med?

Och för att slippa "påhopp" eller liknande så är det lika bra att ja talar om att jag har så pass mkt erfarenhet av körning så att jag använder mig av kompletta selar med baksele, draglinor, lös brösta osv. Samt svängel på vagnen såklart, så jag är inte nybörjare inom körning. Men blir helt enkelt tveksam nu över vilka mått som man bör ha på vagnen.

Mkt tacksam för svar!

Enerii
0

Finns det ingen kunnig här som kan hjälpa mig? :)

Ninnii
0

Jag har läst i TR att från vagnen fram till hästen ska det vara ett mått på 50cm. Sen att du tänker på att ha en spårvidd på 125cm, det krävs om man vill tävla.  Har själv en minishettis på 85 cm som jag fick korta ner skacklarna på för de var för långa. Vagnen var för en A ponny. Mne för min lille var de för långa. Jag har en standard shettis oxå,men han är inte inkörd än och jag vet inte om den kommer passa. Mna får tänka på att inte skacklarna blir för långa bara, det ska ju se harmoniskt ut.

Enerii
0

#2 Ok, tack för svaret, nu blev jag lite klokare:)

Vilket mått ska det vara mellan skaklarna på det smalaste stället? (där man spänner fast i selen)

Är det lätt att korta skaklarna? Eller finns det någon smart lösning som gör att man kan använda samma rockard till en standard shettis och en minishettis? Utbytbara skaklar eller något liknande?

Hur har ni andra löst det med era vagnar?

Gottis
0

putt

Ahnna
0

Jag har en lånad Roslagsvagn som är använd både till standard och mini, med skaklarna satta längst in. (Så korta som möjligt.) Funkar för båda storlekarna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Härifrån kommer min rockard (som på sidan ombenämns NHS-sulky) Skacklarna är utbytbara samt går enkelt att korta och länga. Sitsen kan dras fram eller bak för att ändra trycket på däckeln. Skacklarna går även att vrida utåt och innåt för att anpassa vidden. Vagnen är 125 cm bred i hjulspåret. Jag kan anända denna stomme på alla ponystorlekar: MS A - D om jag byter strl. på hjul och skacklar.

SofieBroden
0

Om skaklarna är för långa, får hästen ont av att dra då? Eller blir balansen fel eller är det bara en utseendemässig sak?