Webstamboken, utställningsresultat - och SUCH
Det är ju inte så konstigt att utställningsresultat från andra föreningar inte syns i Webstamboken, eftersom de inte skickas in till SSS (antar jag?). Jag har visat ponny på lokal ponnyförenings utställning i sommar och fått bra poäng. Det hade ju varit trevligt om dessa poäng kunde synas i webstamboken också, eftersom så mång tittar där. Frågan är, KAN man få ut dessa poäng där om man skickar in resultatet? Nån som vet?
Och vad gäller SUCH, där enbart resultat från SSS och lokalföreningarnas utställningar räknas. Biter man sig inte lite i svansen då? Risken är ju att de finaste ponnyerna inte visas fram på lokala utställningar. Vill man verkligen det? Tror man verkligen att det är "konkurrens" eller vad är problemet? Är det inte bättre om riktigt fina ponnyer visas även på dessa utställningar, så att kanske FLER får upp ögonen för att våra underbara ponnyer inte bara är feta, lata lurvtussar?
Jag känner själv just nu att jag tvekar att anmäla till dessa lokala utställningar, om det är en ponny som skulle kunna vara aktuell för SUCH. Och jag gillar inte det…

Men om det vare sig gör från eller till ett SUCH så är det väl bara att anmäla. Allt är väl inte en jakt på SUCH, det finns ju andra fina titlar man kan vinna på lokalföreningarnas utställningar.
Jag vet inte om jag håller med att SUCH poäng skall få tillgodoräknas även på lokalföreningars utställningar. Ibland delas det ju dessutom inte ens ut poäng, enbart Medaljer. Jag tror det skulle bli en salig röra för SSS att hålla reda på vad som gällt. En del föreningar är dessutom riktigt dåliga på resultatrapportering. Jag har i år ringt till Skaraborgs Ponny avel ang. deras årliga utställning. Jag fick svaret att den skulle ordnas samt datum och domare. Poppar skulle komma ut på deras hemsida. Nu har datumet passerat och inga proppar kom det. Troligen blev det ingen utställning, men inte ens det har man meddelat på hemsidan. Det enda meddelande som finns är att info om höstens utställning kommer….. Det känns lite inaktuellt nu.

Jag kan också tycka att det är tråkigt att inte andra resultat ses men kan iof föstå det att det kanske inte hinns med, men det fattas faktiskt resulat från shetlandsutställningar också.
För egen del så hade det väl varit kul att det hade stått tex i Carismas reultat lista att hon blev åretsföl 2005 oavsett ras 
#0 Förlåt, jag förstår inte…. Varför skulle det ha någon betydelse om hästen är aktuell för SUCH eller inte?
Jag menar det spelar väl ingen roll för lokala utställningar. Man kan väl ställa där även om det inte räknas för SUCH?
Får man inte SUCH om man åker på andra utställningar förutom SSS? Jag blir lite förvirrad.

Jag puttade upp SUCH-artikeln.
Vi har aldrig skickat in resultat till webstamboken dom har kommit in iaf..

#5. Från utställningar som lokala föreningar arrangerat? Alltså utanför SSS.

Bara SSS (o de regionala föreningarnas) utställningar kommer in i registret. Ett par lokala ponnyföreningars resultat finns med för ett par år sedan då jag lade in dem.
Jag har frågat om jag får lägga in fler, men vet inte om jag någonsin fick svar på det? Kanske jag fick, men minns det inte för det var ett eller två år sedan.
Synd att de inte är med, för de är ju meriterande likväl. Men nej, inte för SUCH.
Anledningen för att SUCH enbart gäller SSS utställningar är väl dels för att höja deltagandet av fler ponnyer vid dessa utställningar och dels för att det är de utställningar SSS kan kontrollera resultaten från på ett enkelt sätt.
Jag tycker inte att man skall kunna meritera sig för SUCH (eller dubbelguld) på andra utställningar än SSS och de regionala.
Det är ibland skumma proppar och regler och det går inte att avgöra alltid om det har varit ngn vidare konkurrens.
På en utställning i en lokal ponnyförening kanske det är 5-10 shetlands totalt. Det är inte vidare svårt att bli champion eller BIR där, då man ofta bara behöver ha 38 p för att gå vidare till championaten. Medan på en vanlig SSS utställning deltager allt mellan 30-100 shetlandsponnyer. Ibland fler ändå. Det slår lite högre… Där måste det vara en bra häst, medan det ibland räcker att bara närvara på en lokal utställning för att få en titel.
NEJ, jag nedvärderar inte dessa föreningars utställningar, man kan ju ändå få 42 poäng och dessa är 42 oavsett antal deltagare. Men det jag menar är att det är lättare att utvärdera på en vanlig renodlad shetlandsutställning. Så missförstå mig nu inte.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Allt är inte jakt på SUCH, nej. Men när man har begränsat med både tid och pengar OCH har en ponny som kan vara aktuell för det så lockar det faktiskt inte mig att åka med den på utställningar där resultatet inte kan räknas. Jag har en 41a i år från lokal utställning. Den räknas inte som "hårdare konkurrens", men det är ändå ett guld "med marginal". Och visst gnager det lite att den 41an inte kan räknas in…
Kan man inte avgöra ifall det är hårdare konkurrens så ÄR det väl inte det. Konkurrensen kan vän någon annan utställning så för! Samma sto son ovan fick 40 p i en ring på 9 ston (tror jag) så DEN kan ju räknas som den med hårdare konkurrens.
Varför dubbelgulden ska vara bara på SSS utställningar kan jag inte alls begripa faktiskt! Ett guld är ett guld oavsett var ponnynär visad om bara domaren är godkänd att döma rasen!
Och för övrigt så tror jag, precis som jag nämnt ovan, att man lite biter sig i svansen om man tror att man får fler visare att åka på SSS utställningar genom att SUCH bara kan räknas där. Jag tror att man skulle vinna på en mer öppen attityd gentemot lokala avelsföreningars utställningar. Eller VILL man att shetlandsponnyfolket ska bli som klubben för inbördes beundran och f*n ta den som söker sig utanför? Jag hopaps verkligen inte att det är så!

mm men faktiskt så räknas ju inte ens premieringresultaten in vad jag har förstått så därför kunde inte Coritn få sitt such förra året men nu är hon ju färdig för det

Premieringsresultat räknas inte.
/Cattis
Cattis ! Jag missförstår dig inte och jag tycker att SUCH ska vara SSS och regionalföreningarnas utställningar förbehållet - Men jag måste göra ett inlägg Man får inte generalisera och nedvärdera de lokala ponnyavelsföreningarna.Exempelvis - Örebro ponnyavelsförening har alltid haft många shettlandsponnier anmälda minst hälften av våra uppemot 100 ponnier är shettisar.
Att få en extra utmärkelse som klassvinnare, champion, Bir, och Bis, res.Bis är inte mindre eller mer värt, där än på någon annan utställning, personligen skulle jag vilja säga att det kanske har ett högre käslomässigt värde eftersom man konkurrerar med alla ponnyraserna. Att säga att det skulle vara lättare att få poäng eller utmärkelser är att säga att våra domare- som är samma domare som övriga på rasutställningarna gör skillnad på hästarna beroende på var man ställer ut, det måste väl ändå vara att ta i !!! Det är väl ändå inte så att en häst kan få höga poäng för att det är så få hästar.
Vi har samma reglementen och proppar som ex. SSS. Poängränserna är 40 p för alla utom föl 38p för att gå vidare till championaten.Jag tycker vi ska värna om alla arrangemang som lyfter fram och visar upp våra fina shettlandsponnier och övriga ponnyraser.Dessutom är ponnyavelsföreningarnna avelsvärdegrundande,och det är kanske det som är viktigast.
De lokala krafter som finns i alla föreningar gör tror jag ett väldigt gott arbete och behöver få kredit för det ibland precis som vi alla behöver. I Öpaf så rapporterar vi till alla ponnyrasföreningar om våra resultat men tyvärr vet jag inte varför SSS inte tar in dessa. Det finns ju nu mera en speciell rubrik på SSS:s hemsida där dessa resultat kan stå med, så vi får hoppas att resultaten kommer med framöver.och som sagt Cattis jag skriver detta för att alla ska få en lite mer nyanserad bild av andra arrangemang.

#11 Och jag håller iofs med dig, för Örebro är ett stort undantag från det jag skrev. Det är en av MKT FÅ lokala föreningar som drar så många shetlandsponnyer. Så där är det mkt annoslunda. Det har du helt rätt i!
SSS tror jag inte vill ha jobbet med att lägga in dessa resultat, då det ju krävs att man manuellt matar in dem i SSS utställningsdatabas. De som jag lagt in är där enbart för att jag tycker det var roligt att lägga in dem. Jag har många års samlade resultat från de lokala jag mer än gärna skulle lägga in.
/Cattis

#12: Det fattas en hel del gamla resultat i webstamboken, främst från slutet på 70-talet till slutet på 90-talet. Vet du om dessa resultat ligger lagrade på SSS centralt eller om de finns ute hos de arrangerande regionalföreningarna? Det hade ju varit kul om stambokföraren hade kunnat komplettera webstamboken för att ge en så rättvisande bild som möjligt.

Jag tror att de ligger hos regionala föreningarna, eller snarare i många fall, hos dem som då var aktiva. Samt i många gamla tidningar/Vår Ponny.
Jag tror tyvärr inte att stambokföraren tar på sig denna uppgift, dels så ingår det inte i hans sysslor, och dels så är han nog arbetsbelastad som det är. :-)
/Cattis

#14: Tyvärr är det nog så … Jättesynd!
Kan också tillägga att alla reultatfrån våra premieringar här i dalarna heller inte finns med, har påpekat detta både åt hushållnings sällskapet och SH i omgångar men inget händer.Ingen rapporterar resultaten till sss, tydligen.och då fattas många resultat. Kanske det är lika från flera regioner, vad vet jag.
Om man undantar Örebro ponnyavelsförening som har många shetland anmälda, verkar det som intresset för ponnyutställningar.
Vi ställde förr ut på en ponnyutställning som låg på Valla på hösten. Det var stora utställningar med mycket shetland. Någon av våra pållar blev BIR, jag har kvar ett tidningurslipp där det står att det var över 60 ? shetland.
Vad är det som gör att intresset för ponnyutatällningar inte är så stort? Det verkar ju vara samma dommare.
#6 förra året ställde vi ut Izabel..Som Gotland Shettisföreningen anordnade resultat kom i webstammboken

#18 Men GSF är ju en regional förening, och deras resultat kommer alltid med i webbstamboken.
/Cattis

NSH:s ponnyutställning förra hösten hade 33 anmälda shettisar. Vi får se hur många det blir i höst - 5 november tror jag att det är…
Jag hade oxå velat att resultaten därifrån kom med i webstamboken - i höstas blev Isolde klassvinnare med 41 p och min uppfödning Samuraj fick 39 

mm Tror inte hingstpremieringen sen i våras finns med heller och inte sen förra våren heller , i allfall inte på de som inte blev godkända.