Exteriör - PimPim
Ja det är ju så att jag äger en renrasig Shetlandshingst (-04), som pga diverse omständigheter med uppfödare går som Svensk Ridponny, vilket är riktigt tråkigt.
Hade han varit reggad som den renrasiga shettis han är så hade jag visat honom för att kunna få veta lite hur han ser ut exteriört. Men nu går ju inte det, så jag tänkte höra om ni som är kunniga inom det området skulle ha lust att "bedöma" lite? :)
PimPim
2004
Hingst
ca 90cm
Fux m. ljus man och svans
Ursäkta träns&bett på bilden, tränset är lite för stort vilket gör att bettet inte ligger helt rätt, och därav stänger han inte munnen riktigt heller. Jag provade det bara för fotograferingen. Bara så ni vet ;-)
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
putt :)
Jag är inte speciellt kunnig, men intresserad, och jag tycker din ponny ser jättetrevlig ut! Bra ben och ledgångar, kanske ngt grovt ansatt hals.
men det finns väl fler än jag som har en åsikt!
#Ok, tack för din åsikt :-) Och som du säger, är det ingen mer som har något att skriva om honom? Är han så hemsk? ;-)
Jag kan inte yttra mig om hans exteriör då jag inte är insatt i hur man vill att de ska se ut, men jag tycker att han är väldigt läcker att se på iaf!!! 
#5, Ok, tack :-)
Jag känner mig ibland som en papegoja, men jag vill ändå upprepa det än en gång.
Din ponny är inte registrerad som Svensk Ridponny utan som "korsningsponny" i det register som administreras av Ridponnyföreningen. Det står ASRP på passet, men det betyder inte att din ponny är en ridponny.
Ridponny är en ras, med ett antal godkända inkorsningsraser och det krävs att stammen är godkänd som ridponny för att det ska vara en sådan - precis som med halvblod. Ridponny har raskod 43 eller 93, om de två första siffrorna i din ponnys registreringsnummer är något annat än detta så betyder det att det är som jag skrivit här, att han inte räknas som ridponny.
#7, Jag har fortfarande inte fått passet, men han är registrerad som Svensk Ridponny, iaf enligt förra ägaren. Oavsett om det är korsning eller sv. ridponny så är det fel, för han ÄR renrasig Shetlandsponny, men pga icke godkända föräldrar så ansåg inte uppfödaren att det var viktigt att skriva upp deras namn… *morr* :(
Du vill inte kommentera hans exteriör? :)

#8. Det krävs lite mer att vara Shetlandsponny än att bara skriva upp föräldrarnas namn.

Fast är föräldrarna registrerade shetlandsponnyer (= införda i stamboken), blir avkomman shetlandsponny, även om föräldrarna saknar RS-nr.
Nybörjare jag med men säger mitt ändå: fin färg, snygg kropp men tjok o kort hals…

#10. Då måste väl även pappersexercisen gällande betäckningar skötts?
#9, Självklart krävs det mer än så. Poängen var att det inte var speciellt seriösa uppfödare..
#11, Tack för din åsikt :-)
Någon mer som vill kommentera EXTERIÖREN och inte vad han är registrerad som? ;-)

#12 Det jag nu förde vidare var vad som sades av SH:s representant på ett höstmöte för några år sedan när det förklarades hur EU:s byråkrater ser på stamböcker och renrasiga hästar.
Jag skulle förstås tro att det är synonymt med att betäckningen måste kunna styrkas genom språngrulla (alternativt genom att säkerställa identiteten hos föräldradjur och avkomma), för annars kan man ju inte säkert veta att avkomman verkligen är den den utges för att vara. 
Att bedömma en pålle från ett kort är inte alltid rättvist. Något hingstämne är han inte men jag antar att du tänket kastrera honom.
Jag tycker att han saknar könsprägel (när du ser honom vet du inte om han är vallack eller hingst) Han har ett lite tungt huvud, halsen skulle jag önska vore längre och inte så grovt ansatt.
Hur är hans rörelser?
Det är en välskött pålle i bra hull du visar bild på

#16 nej hon har inte tänkt kastera, tvärt om avla på honom..
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

iaf har hon skrivit det inne på ridsportforumet, men hon kanske har ändrat sig, det vet ju inte jag =)

#17. Men han saknar ju stam och är registrerad som korsningsponny?
Det finns hur många godkända, avelsvärderade hingstar som helst att välja mellan. Och så avlar folk på vad-som-helst. Vad ska de göra med avkommorna? De går inte att ställa ut, inte att använda i SSS alla aktiviteter, inte att avelsvärdera som shetlandsponny… Tänk om folk kunde tänka till och planera sin avel med långsiktiga mål! Ta hjälp av etablerade uppfödare som varit med i gemet mycket längre än jag!

#19 ja vi har haft den diskussionen inne på Ridsport några gånger.. kan ju hända att hon ångrat sig nu, men hon var väldigt bestämd på den punkten att han skulle vara kvar som hingst och få betäcka då iaf
Men herregud, jag frågade om ni kunde kommentera exteriören, inget annat.
Jag tänker inte ta upp någon annan diskussion än exteriören med er på MIN häst, för det är ingenting ni bestämmer endå.
#16, Jag anser att han har bra rörelser iaf, han tar för sig i både skritt och trav.
Sen kan jag hålla med dig om att han inte ser ut att så mycket hingstkaraktär på bild, men man upplever honom som sagt annorlunda i verkligheten :) Dessutom har mina hästar en tendens till att se ut som två säckar potatis på gården, då dom står där själva och inte har något att visa upp sig för ;)
Men Ellinor! Vallack och hingst är samma "kön"?
#22 ok, här kommer mitt utlåtande om exteriören:
Lågställd ponny med tungt huvud, kort, brett ansatt hals, svag behåring och dålig könskarraktär. Kotan bak ser något sänkt ut. Olämplig att avla på eftersom den inte är avelsvärderad.
#25, Säger inte tack då jag får känslan av att du redan ställt in dig på att han inte är värd att avla på och därmed tror jag inte heller att du ger samma utlåtande som du skulle gjort om han vart eller haft chans till att bli godkänd.
#26 Men vad i all världen tror du att du får för respons när du på shetland i Focus lägger ut en bild på en oreggad, icke avelsvärderad, icke härstammningsbedömnd, icke DNA-testad mot föräldrarna, icke meriterad shettis som du ska avla på??
# 26 Det finns en tråd på Forumet med bilder på godkända hingstar och var de står. Titta på bilderna på dem så ser du säkert att dessa hingstar är lite annorlunda byggda än din hingst.
Det föds många hingstar varje år men tänk på hur många av dem som senare blir godkända enligt rasvisa krav, det är inte många det
In hingst passar inte som avelshingst men du har massor av andra användningsområden som man kan vi en en super ponny på.
#28 Du har helt rätt i att PimPim har alla förutsättningar till att bli en superponny. Min egen vallack avelsvärderades men räckte inte ända fram. Kastrerades och tävlas nu i klassisk körning samt har placeringar inom ponnytravet. En ponny som skänkt så mycket glädje!
#27, Jag hade förväntat mig att få en sådan respons där han behandlas som alla andra hästar. Men du verkar ju inte tycka att alla är lika värda. Det är iaf den uppfattning jag får från dig.
#28, Jag har tittat på bilder på andra hingstar, godkända och icke godkända, men det hjälper inte mig så mycket eftersom jag inte är fullt insatt i allt än, så därför rådfrågade jag i en egen tråd.
Självklart finns det andra användningsområden, han är trickponny bl.a, ska uppträda på ridskolan till hösten, han skall köras in och även ridas av små barn när det kommer besök. Men kastreras? Aldrig i livet.
#30 Ta det inte som illa menat, men av vilken anledning vill du inte kastrera honom? Har du tänkt att avla på honom, eller varför är du så emot iden med att kastrera?
Varför jag frågar är för att jag är nyfiken på resonemagnet till att inte kastrear en hingst som du inte kan använda i shetlandspoony aveln.
Delad glädje är dubbel glädje :)
#31, Anledningen till att jag vägrar kastrera är för att jag inte ser någon som helst mening med det. Varför kastrera när han mår bra och trivs som hingst? Att kastrera bara för att han inte kan bli godkänd är totalt vansinne i mina ögon.
Att kastrera en hingst bara för att han inte kan bli godkänd för avel är för mig samma sak som att vi skulle sterilisera stona som inte passar för avel.
#32 Jag har aldrig hört talas om någon som har ångrat en kastrering av icke avelsgodkännd hingst. Fördelarna med klastrering är oerhörda. Många behåller sina icke godkända som hingstar av "romantiska skäl". Något jag inte upplever som seriöst. Eller är det kostnaden för kastrering som väger in?

…eller så gör man det inte för att det kostar pengar…. 
#32 skillnaden är att en hingst kan producera flera hundra avkommor, ett sto kommer inte ens i näheten av det antalet!
#32 Att kastrera en hingst som inte ska gå i avel tycker jag personligen är väldigt bra, då kanske man kan få bort de som vill få gulliga föl, och sedan en besvikelse då de upptäcker att de inte får vara med på så mycket saker med sin ponny, som i måga fall kräver att de har stamtavla (trav, ponnygalopp, utställning och mycket mycket mer).
Men det är min åsikt om det hela och har absolut inget med exertiören på din häst att göra.
De vore väl utmärkt om det var lika lätt att sterilisera ston som det är att kastrera hingstar. Vad jag har förstått har det blivit lättare att strilisera ston. Ala ston är inte lämpliga att avla på likaväl som alla hingstar inte är det.
Det är vilseledande om du kallar honom shetlandsponny om dú inte har klara papper på honom. För att få kallas shetlandsponny skall vissa kriterier vara uppfyllda. På din beskrivning verkar det mer som du har en ponny som skall gå under epitetet A-ponny. Jag hopps verkligen du gör klart för de personer som förökar skaran A-ponnyer med din hingst att du gör klart för dem att det inte är ett shetlandsponnyföl de får.
Veritas odium paretFörvånad
# 0 Det finns många mycket lovande shetlandsponny hingst föl tillsalu. Är du intresserad att jobba fram en Shetlandsponny hingst är det enklare att välja en fölunge som har alla papper i ordning från början.
Ursäkta mig, men har JAG sagt att jag ska avla på honom här? Har jag det? Nej, ni utgår från det för att "Peppe" sa det.
Vare sig jag tänker betäcka med honom eller inte så kan ni inte på allvar tro att jag lyssnar på era "råd" när jag inte ens bett om dom?
Det är tydligen omöjligt att få ordentliga kommentarer på hans exteriör här.
Kan någon vara vänlig att låsa tråden? Med tanke på att ingen håller sig till vad tråden handlar om så finns det ingen anledning till att den är kvar.

och alla som är intresserade kan enkelt gå in på ridsportforumet och läsa liknande diskussioner om att hon vill betäcka med honom (där hon skriver det med egna ord, flera gånger) och andra avråder.
Tack till #3, #5, #11 och #16 som höll sig till tråden.
#38 Jag tror inte så många vill ge sig på att kommentera exeriören på en häst. Själv så har jag inte den kunskapen som en domare har. Det vi ser på bilen är en fin välmående häst…
Varför inte ställa ut honom på någon utställning som är inofficiell eller som har öppet även för ponnyer utan stam?
#39, Har du inget bättre för dig? Vill dom veta så får dom väl fråga mig i PM? Lägg ner.

Finns ingen anledning att låsa denna tråd. Det är inget i den som bryter mot sajtens Skrivregler.

#42 jag bara rentvår mig själv, att det inte är nått jag hittat på
http://ridsport.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=0c2f544c-0990-458c-92f6-1a31f25a0517
#43, Nej men det är knappt ingen som är kapabel till att hålla sig till vad tråden handlade om när jag skapade den. Inte speciellt kul eftersom jag bara ville veta hur andra shettiskunniga tycker att han ser ut exteriörsmässigt, och INGET annat.
#44, Sa jag att du hade hittat på det? Knappast, jag sa att folk som kommenterar kanske skulle lita på det jag säger istället för vad någon annan säger att jag har sagt. Förstår du? Suck.
Kan inte heller se anledningen till varför du svarade "åt mig" från allra första början, tro mig, jag kan svara själv.

#46 nu gör du det igen, så jag gör väl om mitt igen
http://ridsport.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=0c2f544c-0990-458c-92f6-1a31f25a0517
HÄR har jag läst det, och alla andra kan göra de också. så är det inte jag som sagt nåt utan du själv.

#45. Tråden har utvecklats till en diskussion där alla avråder dig från att avla på din shetlandsliknande ponny. Det är inte så konstigt att vi som är aktiva inom Shetlandsrasen värnar om att endast avla på stamboksberättigade individer.
#36 - Håller med dig, det hade känts jättebra att kunna sterilisera ston som inte passar i avel, för att undvika att de hamnar där om man inte kan ha kvar dem själv.
Min uppfattning om hingstar generellt är att de som inte ska användas i avel bör kastreras, för sin egen skull. De får i de allra flesta fall leva ett väldigt mycket bättre hästliv som valacker än som hingstar.
Och angående exteriören så är den enligt min smak alldeles för kort i kroppen, med kort tjock hals. Men en välskött och välmående ponny.
#47 Jag vet inte riktigt hur du läser, för jag säger inte att du hittat på det, jag säger att man kanske ska lita på den man frågar och inte en annan som svarar. Därmed FORTFARANDE inte sagt att du hittat på det.
#48, Jag bad inte om en diskussion eller hur. Men folk har tydligen VÄLDIGT svårt för att hålla sig till ämnet.
#49, Tack för åsikten om hans exteriör.

#51. Detta är ett diskussionsforum.
#53, Ja, men se till att diskutera EXTERIÖREN då, det var det jag bad om, inte att ni ska diskutera allt annat som rör min ponny.
Ursäkta bara en tanke som jag fick. Har du lagt ut bilden för att du vill ha positiva reaktioner från shettisfolk, och sedan använda det i din "reklam" för din hingst?
Jag förstår att du älskar din häst, men du måste inse att avel och betäckande är helt skilda saker. Kastrera, och låt honom bli bra på andra saker än att betäcka! För du avlar inte med en oreggad ponny.
Jag har fn bara reggade hästar, men har haft korsningshästar som jag köpt för att de varit lämpade för mina behov. Men jag skulle aldrig komma på tanken att avla med dessa individer!! Lika lite som jag skulle avla på en registrerad häst/ponny med exteriöra defekter.
#55, Som jag sagt tidigare, enda anledningen till att jag frågade hur ni tycker han ser ut är för att jag själv inte är helt insatt i hur en shettis "ska" se ut. PUNKT SLUT.
Och jag har sagt detta med tidigare, JAG KOMMER INTE ATT KASTRERA, så snälla, lägg ner och håll er till trådämnet!

#56. Om han inte är registrerad i SSS så är det ju ingen Shetlandsponny, om man skall vara ärlig.
Vet du något alls om hans stam?
Vet inte om du såg mitt svar…
Jag tror inte så många vill ge sig på att kommentera exeriören på en häst. Själv så har jag inte den kunskapen som en domare har. Det vi ser på bilen är en fin välmående häst…
Varför inte ställa ut honom på någon utställning som är inofficiell eller som har öppet även för ponnyer utan stam?
#57 Jag vet så mycket att han är renrasig med icke godkända föräldrar. Fortfarande, trådämnet?
#58, Jag såg det men glömde svara. Visst hade det kunnat vara ett alternativ men tiden räcker inte till.
Känns som denna tråden (liksom många andra) spårar ur….
#60, Det kan man minst sagt säga.
För min del stör det mig oerhört att kalla hingsten shetlandsponny oavsett vad tråden handlar om. Och att sedan be om ett exteriört utlåtande på en A-ponny som inte är någon ras är väl inte helt lätt om inte användnigsområdet är klarlagt.
# 61 Inte illa menat men bara ett tips. Om din tid inte räcker för att visa PimPim på en inofficiell utställning bör du lägga alla planer på att sätta honom i avel på hyllan.
Att ta emot ston till en hingst kräver mycket tid och är ett stort ansvar.
#62, Jag har ju redan sagt vad han används till och kommer att användas till ju? Han är showponny, kommer att köras in och lulla i skogen, även ridas av barn som ev kommer på besök. Men du kanske menade avelsmässigt? Isf får du inget svar.
#63, Han KANSKE ska få betäcka något sto, det är ingenting som är bestämt än, så din åsikt ang det kan du hålla för dig själv..
TILLBAKA TILL TRÅDÄMNET, eller är det för mycket begärt?
# 64 Oj det var inte meningen att göra dig arg och upprörd, ber om ursäkt.
#64 Om du vill att andra ska hålla en trevlig ton mot dej, kanske det kan vara en bra ide att börja själv.

64- Om du ska låta barn rida honom är det ju en än större anledning till att låta honom bli vallack. Även till det andra du har tänkt honom till borde han bli en trevligare individ genom en kastrering, men det är ju min åsikt.
Som A-ponny kan man ju omöjligt ge en åsikt om hans exteriör, det är ju svårt nog att bedöma en shetlandsponny eller welshmountain på bild, där har man ändå en "hum" angående rasbeskrivningen. Men han ser ut som en välmående herre, lite kompakt med kort grovt ansatt hals i mina ögon.

#64 "Han KANSKE ska få betäcka något sto"
Läs noga igenom alla de regler som gäller för att låta sin hingst betäcka. Ex måste du föra språngrullor - det måste ALLA göra som låter sin hingst betäcka, även om den bara betäcker ens egna ston. För att KUNNA föra språngrullor måste hingsten vara DNA-testad m.m. Du har mkt kvar att göra med honom…
Och det kommer kosta en del att fixa allt som behövs.
Är det verkligen värt det?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#65, Ingen fara, var inte meningen att svara så irriterat.
#66, Jag hade gärna varit trevlig om jag fått ett trevligt bemötande. Men när ni inte ens klarar av att hålla er till trådämnet så är det inte så jäkla enkelt ska jag tala om.
#64, Så du menar på allvar att en valack är trevligare än en hingst?
#68, Har du överhuvudtaget läst trådämnet? Jag ville veta vad ni tycker om honom exteriört, INGENTING ANNAT!!
**
Hur svårt ska det behöva vara att hålla sig till trådämnet?
Jag som inte är så insatt i shettisvärlden frågade hur min ponny ser ut i kroppen, och vad gör ni? Jo ni spårar ur som jag vet inte vad och diskuterar ALLT ANNAT än det jag frågade om. Tror ni på allvar att nya medlemmar vill stanna kvar när ni bemöter dom på det här sättet?
Jag kommer inte att ställa en enda fråga till på det här forumet, det är ju en sak som är klar. Får man inte svar på det man frågade så vad är meningen med att fråga överhuvudtaget.
Ni ska känna er stolta, eftersom ni vet bäst!**
#69 Så du menar på allvar att en valack är trevligare än en hingst?
Vad är det för fel på en valack? Varför tycker du att de har ett minde värde än en hingst, för av vad jag kan läsa ut ur dina inlägg, så menar du det?
Själv äger jag en valack, som jag är väldigt stolt över. Vi har varit på massa tävlingar och dessutom är han Sveriges första och enda(?) SUCH valack!
Väldigt moget slut du hade i ditt inlägg…. Jag tror inte någon här inne tycker att de vet bäst. Kanske är det därför som inte så många har valt att inte ge kritik på exteriören på din A-ponny
#70, När jag läser inläggen så får jag den känslan. Och det är väl inte direkt vad man ska känna när man läser andras inlägg, eller du kanske tycker det?
Jag är hingst-människa, och jag tycker inte att det är något fel på valack alls, men JAG vill ha hingst, för det passar mig bäst.
De som har uppfattningen att hingstar är "galna" eller som i detta fallet inte passar för barnponnyer, ni kanske skulle möta en rätt uppfostrad hingst innan ni skriver något sådant.
Jag tycker absolut inte att hingstar är galna på något sätt, och jag håller med, tycket folk det, eller har man stött på någon, så är det troligtvis inte uppfostrad, och det mår ju ingen bra av.
Vi har 8 avelshingstar på gården (1 är i holland) och i princip alla av dem kan jag visa på utställning och de står som ljus, kan nästar släppa ledtygeln, med en av hingstarna kan jag det. Alla hemma kan gå i grimma, genom stohagen och förbi andra hingsthagar. Nästan alla våra hingstar går i samma hage Sept-April.
Men jag tror inte att någon här tycker att hingstar är galna på något sätt, och inte heller det har nog någon menat det. Du frågade från början om exteriören på din häst, och en del har sagt vad de tycker.
Men allt som skrivs, ska man nog inte utgå från att folk menar illa när de skriver. Jag tror många menar i all väl mening att informera dig, hur det är med att betäcka och ha hingst. Ibland kan man ju faktiskt välja hur man vill ta information, och om man väljer att ta det med glimten i ögat så löser man ju det mesta!
Ta åt dig i stället att folk tycker att det är en fin, välskött hingst som du har, men att han kanske inte har det som krävs för att bli en godkänd avelshingst!
# 70 Om du vore en hästmänniska som du skriver är skulle du aldrig skriva som du gör.
En hingst hur hanterad och väluppfostrad han än är, är ingen barn ponny.
#72, Tack för att du håller med om hingst-åsikten. Jag hade varit jätteglad över informationen jag fått, OM jag hade bett om att få någon. Det enda jag ville veta när jag skapade tråden, var hur ni tycker att min lilla ponny ser ut exteriörsmässigt.
#73, Om det är din uppfattning om hingstar så är du hjärtligt välkommen hem till mina två grabbar för att se att hingstar är minst lika snälla som valacker o ston, om inte snällare. Tycker det är synd att du inte stött på bättre uppfostrade hingstar eftersom du bildat dig den uppfattningen.

# 72 Jaghar väldigt lite erfarenhet av hingstar men tillräckligt för att aldrig välja en sådan som ridhäst till mina barn…….
Till trådskaparen jag var inne på din sida och har nu viss förståelse för det du skriver med tanke på din ålder. Jag respekterar din åsikt vilket jag hoppas du också gör med allas åsikter som riktats mot dig. Ta det inte personligt, utan det är i sakfrågan om din hingst åsikterna krockar. Där tycker jag du har fel. Nog om det.
Jag såg att du tagit väldigt fina bilder från utställningen i Tingsryd
Nu skall jag inte skriva mer i den här tråden som är ur spår från ämnet.
/ Kristin
#75, Då är det ditt val, det spelar inte mig någon roll, men man ska inte kasta skit på hingstarna bara för det. (säger inte att du gör det nu men till alla andra som gör det)
#75 Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Våra hingstar är INGA barnponnyer! De hanteras edast av vuxna.
Det jag höll med om var att om man stött på en "galen" hingst så är den förhoppningsvis bara väldigt ouppfostrad
Det är ju så att bara för att man frågar om en särskild sak i ett inlägg på ett diskussionsforum så kan man inte styra hur tråden utvecklar sig sen. När det kommer upp saker i tråden som är felaktiga (rastillhörighet/registrering) och emot det vi shetlandsuppfödare jobbar emot (renrasig genomtänkt shetlandsavel) så är det inte så konstigt att det blir andra svar än du har tänkt dig från början.
Och jag håller HELT medom att hingstar generellt är inte lämpliga som barnponnyer. Sen finns det naturligtvis enstaka undantag från detta, men faktum är att hingstar styrs väldigt mycket av hormoner och hormoner går tyvärr inte att uppfostra bort. Vissa hingstar är mer påverkade av sina hormoner än andra. Jag skulle själv inte vilja att mina barn skulle råka ut för en hingsts plötsliga hormonrusningar.

Här är ett av undantagen, tillsammans med sin ryttare den sommaren - då 7-år. (Hon red för övrigt lag-SM i ponnydressyr i höstas)
Tillägg - jag som vuxen hanterar gärna hingstar, men därifrån är steget långt till att låta dem vara barnponnyer.
#78 - hon kanske inte har koll på att ni är mor o dotter….
# 74 När du får tid att ta din hingstar på utställning eller någon annan tävling kommer du att upptäcka att i en ny miljö med nya intryck och lukter de inte är samma hingst som hemma på gården.
#81, Det beror ju på vad man gör det till, eller hur.
Fast jag fattar ändå inte vad hon menar? 
#82 - nej det är inte bara vad man gör det till, det går fortfarande inte att uppfostra hormoner. Det är i princip alltid "en helt annan häst" när man kommer med hingst till utställning eller premiering där det finns en massa andra hingstar, som de inte känner sen tidigare. MÅnga är de som tittat förvånat på sin egen hingst och undrat vad sjuttom det var som hände…
Tro mig, jag har också hanterat hingstar…

haha jag har inte orkat läsa hela tråden men nästan, jag tycker det framgår klart och tydligt att det ända hon vill veta är om han se ut som he shettis? xD jag fattar bara inte vad som är så svårt att förstå? låt henne ha honom som hingst om hon vill, bara för att man har en hingst behöver det väll inte betyda att man tänker avla, visst hon hade kanske tänkt det men nu säger hon ju här att hon inte är säker på om hon ska det så? :) frågan var: "Jag vill veta om ni tycker han ser ut som en shettis?" xD varför inte svara på den i stället för att börja gå in på massa konstig skit om att man MÅSTE kastrera sin hingst annars mår den dåligt xD
#84, Mina hingstar "flippar inte ur" när dom kommer till nya ställen med nya hästar, så jag håller inte med dig alls.

#78 jag skrev feeeeel……menade TS och inte dig. Dags att gå och lägga sig för oss småbarnsmammor
# 86 Tror inte vi kommer länger nu.
Lycka till i framtiden med din hingst.
#87 aha, min hjärna blev lite väl fundersam där ett tag 
ååååh, jag har några bilder jag skulle lägga ut, men antar att det är som på ridsport-ifokus att man inte får lägga ut hjälmlösa bilder ? jag har hursomhelst bilder (som micka skickat då) där hingstarna lugnt skrittar fram med små barn på ryggen.
jag har själv suttit på pim (visst, jag är inget småbarn men ändå) när han är totalt lös, endast iklädd en grimma, vad gjorde han när jag satt upp ? han gäspade och kollade på mej, gud vad rädd jag blev.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#90 - det kallar jag bara dumdristigt, att låta barn rida - oavsett kön på hästen - utan hjälm. Och än värre om det är på hingstar.
Jag tänker avsluta min medvekan i den här tråden med uppmaningen att underskatta aldrig vad hormoner kan göra med en hingst, även om den är liten!
Apropå vad hingstar kan hitta på!
För några år sen hade vi en minihingst på 75 cm här. Han var rätt hingstig av sig men gick ändå att hantera på ett bra sätt. En dag när jag skulle ta ut honom i hagen så slog han ner mig på backen och bet mig himla illa i ett ben och en arm (min man fick dra bort honom). Jag har rejäla ärr efter detta och på vaden fattas det en stor köttbit. Jag kan säga så mycket att innan hade jag inte trott att en så liten skulle kunna göra en sån sak men efter det fick jag en väldig respekt för hingstar oavsett storlek.
Underskatta ALDRIG en hingst oavsett storlek, det kan helt plötsligt bli ett "hormonding i pallet" på hingsten som man inte räknar med och detta kan bli himla otäckt om man inte är beredd!
Amor vincit omnia 

#91-Håller helt med!
Och vad gäller trådskaparen och inlägg#90, är det bara att beklaga om man är så okunnig vad gäller djur och hormoner, det är bara att hålla tummarna för att inget händer. Det har nämligen inget med uppfostran att göra.

#90 Ja men det är ju verkligt smart med små barn som rider utan hjälm på hingstar.Det enda du bevisar med de bilderna är dåligt omdömme…….

Enligt sin beskrivning är #90 14 år, så det handlar nog om ungdomligt oförstånd. Hoppas ni har föräldrar eller andra vuxna i er närhet som har säkerhetstänkande.

# 95 Ja det hoppas man.
Om man har den meningen om just hingstar så anser jag att man inte är speciellt kunnig. Främst riktat till #91 - 94.
Kan ni inte mer än så om hingstar så tycker jag att ni kan gå och klaga någon annanstans, för i den här tråden kommer ni inte någon vart med det iaf.

Jag kan säga att Mikaela är jätte duktig, nu känner inte jag henne personligen eller den hästen det handlar om men jag kände hennes nordsvensk Herkules.Vad jag kan se på hennes hemsida så har hon gjort ett FANTASTISKT jobb med Herkules. Herkules stog hemma hos oss nästan hela tiden innan Mikaela köpte honnom. jag kan säga att bara nån månad innan hon köpte honom förra året kunde man knappt lyfat hans hovar och nu, jag säger bara WAOW. det är bara att gå in på hennes sida och se vad han kan nu.
På bilden är Herkules mamma och bror.

# 98 Håller med dig :) Mickaela är super duktig :) Och visst kan väll hingstar hitta på dumheter, men vad kan inte te.x ston göra när de brunstar då? :O ska man inte få ha varken ston elr hingstar bra för att de kan bli anorlunda när de brunstar mm?
Ett djur skulle aldrig attakera deras ägare om ägaren har behandlat dem väl? (Villket Mickaela värkligen gör) visst ska man ha respekt för alla djur men samtidigt kan man inte säga att en hingst är ett blodtörstigt djur som bara väntar på att attackera första bästa person xD förlåt om jag har missuppfattat men jag tkr iaf det låter som det är det ni försöker säga :)
#98, 99 Måste bara fråga. Menar ni alltså att man kan träna bort instinkter och impulser hos hingstar?

#99 Ingen har ens antytt att hingstar är blodtörstiga eller att de skulle attackera sina ägare.
Det vi talat om är hur hingstar kan bete sig, trots enormt god uppfostran eller kunskap hos dess ägare - då hormonerna tar över. Instinkterna försvinner inte. Vare sig hos ston eller hingstar.
Många är de stoägare som har ett underbart snällt och tillgivet sto, som en dag öppnar boxdörren hos sitt nyfölade sto och möts av en häst som anfaller för att skydda sitt föl - till och med mot sin "älskade" ägare = instinkter!
/Cattis
Den hingst om jag skrev om ovan som slog ner mig och bet mig illa var en jättetrevlig individ, väluppfostrad och snäll och var en toppenponny att köra. Det jag menade var att jag aldrig i min vildaste fantasi kunde tro att en sån sak skulle kunna hända. Jag har i mina yngre år jobbat i travstall och hanterat mängder av hingstar så detta kom som en kalldusch för mig. Efter det har jag stor respekt för vad hingstar kan hitta på.
Amor vincit omnia 
#102 - Exakt, man måste ha respekt för vad hingstar kan hitta på. Även den snällaste hingst kan få hormonrusningar och göra saker som den normalt "vet" att den inte får göra pga att den är väluppfostrad.
Att inte ha denna respekt är bara dumdristigt och riskerar att slå tillbaka på en själv.

Självklart ska man ha respekt för hingstar, det ska man ha för alla djur. Men det är ingen andledning till att man inte kan behålla en hingst som en hingst ;)
# 104 Varför tycker du att man inte ska kastrera djur som inte används i avel?
Oj fråga två kom inte med
Gäller det bara ponnyer eller tycker du inte man ska kastrera hundar och katter om inte används i avel heller
Här kommer mina åsikter om hingstens exteriör:
UTMÄRKT storlek då många shettisar blir större och större och är en bra bit över metern. Han har en vacker mörk fuxfärg.
Han är av grövre modell och kan då kanske passa bättre som skogshäst (körning och dra stockar mm) än dressyr, hoppning och ponnytrav.
Han har ett kraftigt shettislikt huvud och en grov hals som kanske kunde varit längre. Han har ett välformat kors och välmusklade lår.
Han ser ut att vara grovt benad med korta skenor (bra) men knipt under knät. Annars ser han hyfsat bra ut i benstället vad jag kan se på bilderna.
Längre tagel är önskvärt både i svansen och manen.

#105 Jag tycker att man ska göra som man vill :) Om man inte vill avla men vill behålla sin häst/ponny som hingst så har jag inget problem med det :) Vill man kastrera är det ju inget fel på det heller :), samma sak med andra djur, men det ända jag tycker är att om man har en okastrerad han katt ska man ha koll på den så att den inte parar sig med andra katter utan att ha honkattens ägares tillstånd, samma sak då med andra djur men te.x hästar och hundar släpper man ju inte lösa på samma sätt som en katt :)

MLphoto… tycker du verkar ha en jättetrevlig ponny söt oxå :) har tyvärr precis kommit in i "shettisvärlden" men en ny köpt shettis på 3 år.. så jag kan inte kommentera exteriören. men som sagt han ser fin ut.
men hoppas du inte blir sur för jag inte håller mej till ämnet nu… men tränar du trick på dina hästar själv? vill träna trick med min oxå
men vet inte vart eller hur jag ska börja.
du får gärna svara i min gästbok eller nått :)
lycka till med din ponny.
Har läst det mesta här och tycker redan att detta är helt sjukt!!
Hingstar kan precis vara som ston och valacker, så vad har ni fått från att hingstar har hormoner? Har inte ston och valacker det?
Jag har haft 2 hingstar och den ena var en unghingstchampion i utställning -99.
När han kom till oss (6 år gamal) Så hade han bara gått i avel och utställing (han var väligt hingstig)
Men det gick att fixa, inga problem.
Så det med att ni tycker att shettis hingstar är inga barnponnyer tycker jag är helt fel!!
När min kusin var 2 år så LEDDE hon en ARABHINGST själv utan problem.
Så visst jag rekomenderar att ni inte låter barn hålla på med er/någon annans hingst utan att kunna ha kontroll över hästen, men har ni det så kan ju barnen få hålla på med hästen.

#110 Att låta en 2-åring leda en häst, oavsett ras eller kön, helt själv tycker jag är förkastligt och tyder på väldigt dåligt omdöme.
Oavsett hormoner och könsdrifter, så är hästen ett flyktdjur och blir den rädd tex, kan den - hur väluppfostrad och snäll den än är i vanliga fall - trampa över det tvååriga barnet innan man hinner reagera.
/Cattis
#110 - Hingstar har betydligt högre halter av testosteron = hanligt könshormon, än vad ston och valacker har. Testosteronet bildas nämligen i testiklarna (möjligen i bitestiklarna) och är det som styr hingstarnas könsdrift.
När man kastrerar en hingst så opererar man bort testiklarna och därmed bryter man produktionen av testosteron. Det är DÄRFÖR valacker blir så mycket lugnare än hingstar.
Ston är ju inte av hankön och ska därför inte ha några höga halter av testosteron (men de har litegrann)
Man måste skilja på uppfostran, temperament/psyke och hingstbeteende. Hingstar går att fostra så att de blir hanterbara trots att de är hingstar. Hormonrusningarna har inget med temperamentet och psyket att göra. Fostran gör att de flesta hingstar kan skärpa sig och låta hormonstormarna gå över.
Håller helt ned Cattis angående 2-åringen… Bara dumdristigt att låta en 2-åring leda en hingst själv.

Att barn kan leda hingstar är väl ingen sensation?!
Men det är DUMT! Har en bekant som låter sin dotter hantera alla stallets hästar, från ponnyer till stora kallblod, quartrar och halvblod, och det har dottern gjort sedan hon kunnat gå. Visst, hästarna är snälla som lamm, men jag ryser inombords varje gång jag ser det för en dag händer nåt och då är en 5-årings kropp väldigt skör…
Jag ser inga problem med att ha hingstar även om de inte verkar i aveln, förutsatt att de lever ett rikt liv med hästkompisar och minimalt med "störning" i form av t.ex. ston. Hade själv en icke godkänd hingst i 4 år tillsammans med en valack, det gick kanonbra, de lekte som tokiga dygnet runt. (Hade inga ston eller andra hästar inom 1 km hemifrån.) Han mådde bra, hade daglig kontakt med sin kompis och fukade bra på tävling. Men när han blev godkänd och började betäcka så blev han ganska annorlunda i psyket. Inte åt något negativt håll, men ändå annorlunda. Kan bara anta att det hade med hormoner och "nya upplevelser" att göra.
TS ponny ser väldigt trevlig ut, men han är inget hingstämne i min mening. Att det är totalt onödigt att avla på hästar "utan stam" är självskrivet, och det tror jag att TS har fattat att vi tycker. Men att tala för döva öron är bara tidsödande och enerverande i längden, så det lämnar jag därhän.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag ska ta kortfattat om hans liv: Varit cirkus häst, stått i närheten av kanoner, gick i en inhängnad med hjortar, varit på de många marknader balnd folk och bilar, varit med i parad, varit bland fyrverkerier, de flesta i hammarhus vet vem han är (om man frågar gamlingar)
Så kom igen när han skulle bli rädd när han har varit med om det mesta, vi visste att di kunde låta henne leda, vi visste var vi hade honom.
Normalt så brukar ju hästar bli rädda för älgar, istället så sprang han efter dom med gapet öppet!!

#114 Jag bor granne med en av Sveriges mest aktiva skjutbanor för bland annat stadsskytte (handgranater i betongbunkrar) och rider tornerspel med en häst som varit galoppör och därmed blivit utsatt för höga ljud och ljudanläggningar, livemusik, publik som skriker och tjoar, tyg som fladdrar på kroppen och i ansiktet, ryttare som flänger runt och kastar saker (spjut t.ex.), hästar som kommer emot oss i full galopp med lans och sköld (sånt låter HÖGT när man träffar och är oftast bara några centimeter från hästens huvud) m.m., m.m. Listan kan göras hur lång som helst över vad vi har gjort och hur konstiga förhållanden det har varit, samt vad hon har hört från "grannen med automatvapnen". Men det betyder inte att hästen ifråga inte kan hoppa till för plötsliga bärplockare i skogen eller någons crosscykel som utan förvarning sprutar förbi gården i olaglig hastighet. (Eller dylikt.)
Hur stabil en häst än är så har de instinkter, sånt kan inte tränas bort och det dövas inte för att man utsätter dem för konstiga situationer. Så varför chansa och låta ett barn hantera en häst (oavsett kön) när de är 2 år? Det går säkert jättebra 99 gånger av 100, men den där enstaka gången när nåt oförutsett händer är ju så onödig… Vad hade ni sagt om nåt hade hänt? "Hästen är ju så stabil så det här hade vi inte kunnat förutse…" eller? Dålig känsla för hästar, i så fall. De är flyktdjur, period.
www.stuteriprecious.se

Min åsikt:
Jag skulle ta det dom flesta (läs Shetlandsuppfödare) skriver här inne som tips. Inget påhopp eller illa menat.
Och som tidigare sagt så värnar dessa människor om sin ras!
jag blir skräckslagen när jag läser detta… En tvååring som själv leder en häst????
*suck*
Min 4åring brukar få gå med mig när JAG leder mitt sto, jag håller mig alltid mellan hästen och stot, utifall ngt skulle gå snett.
Lillhingsten skulle jag aldrig ens drömma om att låta min son gå själv bredvid, han får oftast inte ens följa med när jag leder honom och han är inte ens hingstig.
Påstår du att vi har dålig kännsla för hästar?? :O
Mamma har haft häst sen hon fick reda på att hon har ledsjukdom, hon var 2 år när hon fick sin första häst!!
Den hästen min kusin ledde var 26 år gammal och har aldrig gjort någort och då menar jag ALDRIG!!
Hade något hänt så vad skulle man kunna säga, hennes föräldrar var ju med när hon ledde honom!!
Ja jag vet att hästar är flykt djur, men han gjorde aldrig något dumt elr något alls för den delen. Vi kunde göra precis vad vi ville!!
Hade inte vi haft förtroende för den hästen hade hon aldrig fått leda honom.
spelar ingen roll om hästen ALDRIG gjort ngt!!!!
Har han aldrig blivit rädd för ngt så skulle jag nog skicka den hästen på hjärnröntgen för att utesluta hjärnskador.
Försök slå i ngn annan att han ALDRIG blivit rädd för ngt
Svar pa traden -
Din hingst verkar jattetrevlig och ser jattefin och valmaende ut. I min asikt en fin farg, grov hals, tungt huvud, saknar konskaraktar, fina ben och kors, helt ok men inte min ideal Shetlands hingst (exteriort only!).
For att svara pa diskussionen - (bara om du vill lasa min asikt :))
Har i Australien saknas fina exteriort godkanda hingstar och jag ar manga ganger avundsjuk pa sa manga fina det finns i Sverige som ar godkanda. Jag hoppas att forstar hur lyckligt lottad du ar for att kunna anvanda dig av det basta, godkanda hingstar med mycket farger, temperament osv att valja pa. OBS menar inget elakt alls :)
Jag har en valack (ej shettis) som jag litar ungfr 95% pa. Han har varit valack lange och ar ej hingstig alls. Jag brukade tro att han ALDRIG skulle gora ngt dumt och litade 100% pa honom. Red en gang med bara grimma, ingen sadel men jag hade hjalm (tur nog). Han tyckte att han hade haft tillrackligt och visste att jag hade ingen kontrol, han galoperade raka vagen hem - jag har aldrig gjort om det efter denna uplevelse. Ramlade ej av - var bara lite radd :) Tog honom till en tavling - och han uppforde sig HELT annorlunda, for andra gangen vart jag RADD pa han:( Jag alskar denne valack och annars ar han jattebra.
Jag har ocksa sjalv valdigt stor respekt for hingstar for det finns dom som attackerar (min kompis hingst gjorde det) och hormoner kan valdigt enkelt andra en hingst (det ar fakta).
Bifogar bild pa min valack pa denna tavling i 2006.
Jag tänker svara på trådens fråga och strunta fullständigt i huvida hingsten ska användas i avel eller ej. Anser att det är upp till hingstägaren. Vill också påpeka att är man 17 år så är man heller inget barn. (bodde ensam som 16 åring och hanterat hingstar tidigare än så) Vad ägaren vill göra med sin ponny är upp till denne. Låt henne få lära sej av sina egna misstag!
Hingsten på bilden tycker jag har bra typ men saknar könskarraktär. Väl ansatt men grov hals, bra kors, tungt huvud. Ser ut att kunna vara tåvid fram men bilder är svårt. Han har på tok för lite behåring. eftersom man heller inte kan se några rörelser på en bild är det svårt att forma helheten. Han ska ha mkt fina rörelser för att uppväga det andra.
Som valack skulle han få helt andra poäng. En fin pålle tycker jag

#121 Hennes misstag, javisst, men vi andra inom rasen (shetland) blir ju lidande när det kommer ut ytterligare ponnyer utan stam på marknaden och folk blir itutade att det är shetlandsponnyer fast det inte är det. Det påverkar alla som värnar om shetlandsponnyn att korsningar och ponnyer utan tillförlitlig stam produceras på måfå, helt utan avelsmål.
www.stuteriprecious.se

#118 Läs mitt inlägg igen - hade ni sagt något i stil med att hästen vanligtvis är så lugn och snäll, om det nu hade hänt nåt med 2-åringen, DÅ hade jag tyckt att ni haft dålig känsla för hästar. Att ni låter en 2-åring leda en häst överhuvudtaget är ganska dumdristigt och oansvarigt, med tanke på hur extremt fort något kan gå fel. Spelar mindre roll att ni stod bredvid och "höll koll", jag vet inte hur många gånger jag har fått fötter och tår krossade av hästar som varit otroligt snälla och beskedliga, men som plötsligt hittat på nåt bus eller blivit skrämda. Det går på en microsekund, särskilt med fullblodsraser.
Hamnade mellan två hästar i hagen en gång, dessa var inte bästa vänner men har respekt för människor och hade aldrig tidigare betett sig dumt när det funnits folk i närheten. Just den gången "glömde" de väl det, så jag blev liggandes med ett trasigt lårben efter en kalasren spark rakt ut, där mitt ben råkade befinna sig några centimeter för långt åt höger… Det var det sista jag förväntade mig, men man lär så länge man lever. Synd bara att frakturer och trasiga muskler gör så förbenat ont!
Anledningen till att jag skriver det här är för att få upp ögonen för folk som säger samma sak som några i den här tråden - "min häst är ju så snäll, h*n skulle aldrig göra någon illa". Det är lögn och förbannad dikt att väluppfostrade hästar "vet" att de inte får göra människor illa, för hormoner och instinkter väger mycket tyngre, och då speciellt på hingstar som kan bli helt förbytta inom loppet av en halv selkund, ungefär. Tänk om!
www.stuteriprecious.se
Varför vill du ha en åsikt om exteriören när du själv redan "vet" att den är fin exteriört? Syftar på ditt inlägg på det andra forumet…
Jag har en dunderhärlig Shetlandshingst med mycket fin exteriör och temperamentet är gudomligt.
Verkar dumt att fråga och sedan bli arg när folk har en annan uppfattning än du själv…
Jag tvivlar inte ett ögonblick på att det är en underbar liten ponny i övrigt. Tyvärr är jag inte kompetent nog att bedömma hans exteriör själv.
han är inte en sån hingst som jag själv skulle använt i avel till mina ston.
Kort hals, ingen bog, svag behåring osv osv
Vill du använda honom i avel, varsågod, men var noga med att informera, mindre vetande stoägare, att han INTE är shetlandsponny och INTE sv. ridponny UTAN rätt och slätt A-ponny utan stam.