Fertilitet hos äldre hingstar?
Det talas ju om att fertiliteten sjunker hos stoet ju äldre hon blir…. men hur är det med hingstar?
Bör man vara försiktig med att skicka sitt sto till en "gammal" hingst? Och vad är då i så fall "gammal"? Finns det någon erfarenhet kring detta?
Hur länge är det "brukligt" att använda en (förutsatt att hingsten är frisk i övrigt givetvis) hingst i aveln? Någon som har bra exempel?
Har läst om äldre hingstar som pensionerats med ett sto eller två… har man gjort detta p.g.a. fertilitet eller för den fysiska ansträngningen betäckningen innebär?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Det är ju ingen myt att även äldre hingstar får försämrad fertilitet, men hur mycket beror på individen. Planerar man sprången rätt och inte betäcker flera ston samma dag så brukar det funka, enligt vad jag har hört. Och det låter ju rätt så logiskt, tycker jag. (Med tanke på spermieproduktion och så vidare.)
Fjordhingsten Gulleman gick i avel en bit upp i 30-årsåldern, jag tror att han var 32 eller 33 senast jag såg honom i en hingstkatalog, men jag vet inte hur många ston han fick per säsong.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag tror att det är väldigt individellt hur länge hingstar är fertila.
Anledningen till att man har ett eller två ston med en gammal hingst är säkert för att han inte fungerar att kastrera pga. ålder. Om han får en lite flock med en eller två gamla fruar är han sakert glad om nöjd.
Det beror väl helt och hållet på hur hingstens allmäntillstånd är. En del blir stela och svaga i bakdelen redan i ung ålder, medans andra är vid god vigör upp i hög ålder. Många väljer nog att ge sin gamla hingst en lugn miljö. Att ha en massa ston tar på krafterna även om han skulle fixa det.
Det finns många hingstar i hög ålder som har 100% dräktighet, även om de haft mer än två ston. Man säger ju också att ett äldre sto har större möjlighet att ta sig om hon får en ung hingst.
Tror att åldern spelar roll så till vida att man behöver sköta sin hingst lite bättre för att de ska vara i bra kondition.
Tex min lille Zeferino betäckte ett antal ston hösten innan jag köpte honom varav inget höststo blev dräktigt…
Sedan jag fick hem honom och pysslat lite extra har han haft 100% dräktighet (med de ston som är konstaterat betäckta alltså).
Ska kanske tillägga att han är 23 år och det ska väl gå under kategorin äldre.