Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 585 ggr
pinkish
0

tandlossning

min treåring har en lös framtand i underkäken… har läst att dom tappar dom vid 2,5 års ålder… kan olika hästar slåppa dom olika tid?? e min bara sen och det är normalt?? när släppte din/dina tänderna??

tacksam för svar

AnnaLundin
0

De mellersta två tänderna brukar de tappa vid ungefär 2½ års ålder, nästa par vid 3½ och det yttersta paret vid 4½ års ålder. Det kan givetvis variera något, men det brukar stämma ganska bra.

mallanbes
0

Min treåring har tappat två framtänder i underkäken för cirka 2månader sedan, men resten sitter kvar! man tror ju att det bara ska fortsätta direkt efter men det är väl som med barn de tappar ju också väldigt olika.

pinkish
0

okej tack för svaren blev lite orolig ett tag men tyckte jag kände nått "tandliknande" innanför den lösa tanden när jag kände men blir ändå orolig…

är min första unghäst så hade inte redigt koll på vilka tänder som faller när  hehe

men viste det om 2,5 , 3,5 o 4,5 år men inte exakt vilka…. sen om det kunde variera men misstänkte att det kunde det… människor tappar ju inte tänderna samtidigt jämt;)

men tack igen för svaren