Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 688 ggr
sandraDeLuxe
0

Klarar hon sig på höensilage?

Mitt sto har överhull och när jag hade ute min veterinär förra veckan för en veterinärbesiktning rådde hon mig att sätta på henne en greengarden, den fick jag hem igår och sitter nu på hästen. Hon sa att hästen behövde gå med den ett tag och få ner lite hull innan jag kunde börja träna med henne ordentligt för att hon skulle orka. Har varit ute och tömkört henne ett par dagar i veckan dom senaste två veckorna nu (ca 20-30mins pass) och hon visar ingen helst tendens till att bli trött, fick hon själv välja hade hon nog travat hela rundan.

Men nu till min fråga. Hur ska jag fodra henne? Jag brukar ta in mina hästar from 1 september (eller när det börjar bli under 8+ grader på natten). Om jag ökar tömkörningen till 3-4 pass i veckan vad behöver hon ha då? Kan hon klara sig på ett bra höensilage kompliterat med vitaminer och mineraler?

/SG

Peppe
0

Det beror på vilka värden hösilaget har, helt omöjligt att säga annars =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

exitingsvillemo
0

hur pass mkt överhull har hon? Många utav veterinärerna anser att shettisar ska ha samma hull som fullbloden :(

Det verkar inte som om många veterinärer har den kunskapen om shetland.

Om det är som du säger, att hon orkar jobba på och klarar arbetspassen bra, tycker jag att du ska lyssna till din ponny.

sandraDeLuxe
0

#1 Jag har inte köpt något höensilage för i år än så jag vet inte vilka värden de kommer bli än, vad borde de vara för värden för att hon ska klara sig?

#2 Jag måste erkänna att hon har bra överhull, det ser ut som om hon skulle kunna föla en gång till i år. Det är faktiskt nästan pinsamt att berätta om de och jag känner mig otoligt elak som har låtit de gå så långt, men när hon bara gått som sällskap till min valack har det inte blivit så mkt gjort med henne..tyvärr.

/SG