Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2171 ggr
UG
0

Bortskämda shettisar...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…har jag sju stycken av. *morr*  Minsta lilla att höet har blivit fuktigt av regn eller snö så ratas det. "Det här tänker vi inte äta matte" blänger de och ger mig onda ögat. Blandar jag filmjölk i maten vid dåliga magar så blir det samma sak: "Tror du verkligen att vi tänker äta det här?" följt av missnöjda blickar.

Är era shettisar gourméer eller matvrak?

PP
0

Matvrak

RebeckaSvensson
0

Har både matvrak och gourméer. Ina äter allt och det gör Evita också om någon annan är i närheten medan Myra är en mästare på att sortera och äter endast det hon tycker verkar gott.

lisa-w
0

Matvrak, äter allt från påskliljor (!) till pinnar Fundersam

dajmie
0

Innstämmer med övriga, matvrak.

Jannie
0

Definitivt gourméer. Kul att jag känner igen mina precis på din beskrivning. Mina älskar sitt gamla hö som de får på morgonen. På kvällen får de årets hö som tydligen inte faller alla i smaken då de står med huvudet ut ur boxen och säger som Du så bra beskriver det "Är detta det enda Du kan ge oss?"

Olofsson
0

MATVARK! Oskyldig Lite väl mkt för tillfället!!

[daytona]
0

den lilla är ett matvrak, hon äter gärna det gamla hö´t  medans den stora som är en riktig gourme´, ser ut att säga:
-skämtar du med mig?? Ska jag behöva gammalt hö som den där lilla hästen va??!!  o så ställer hon sig o surar!
hahaha…hon får allt pilla i sig av det gamla hon me!! Roliga dom där!

VeronicaP
0

Blandad kompott här vissa äter vad som helst och vissa bara tittar på en och menar att är det de här vi ska ätya hm

balotte
0

Gamlan äter allt men ungstoet är väldigt petig äter bara de finaste stråen i höet.

SannaHolmgren
0

Har en som är kräsen.

zettan
0

Mina ston är lite olika. Har de tex kommit spån på hösilaget vägrar dom äta upp de. Ute vägrar dom äta de som dom putt ut ur pallkragarna, Så ja har nog kräsna pållar här. Fast tycker unghästarna är lite bättre på att äta upp de som hamnat på marken ute men inte de som de kommit spån på i boxen,

Tyfon
0

Pixie kan vägra äta om så betforen e lite för blöt för hennes smak eller om det e korn eller nåt i maten det enda man kan va riktigt säker på att hon äter upp förutom hö är hel havre allt annat kan kvitta

QuickStep
0

Åh det e inte bara mina då!
Mina är riktiga gourmeér….. Vet ej vad ja ska göra. Har säkert fått slänge hälften av allt hö som ja har hämtat nu under hösten o vinter…
Dem äter bara det finaste finaste… Till efter betet nu i juli-aug så kommer ja att pröva ett år på ensilage.
För det här går inte alltså. Slänga så mycket hö! Helt hopplöst alltså…

lilleman
0

Det problemet har tyvärr inte jagFlört.

Puzzel
0

Gourmé dam, vissa saker äter man inte som om hon får havre kross som inte är upp blött går inte att äta, viss muslie går inte att äta. Eller som nu när ja provar ge henne alger hua de va någe bläigt matte lagt på maten. Spelar ingen roll hur väl man blandar de me betfor o de andra de ligger kvar på botten av hinken ändå.  Allt hö duger inte heller , de får inte va för tunna eller för grova strån . Men en fördel är att hon ratar dammigt hö. En bal som lades ut visade sig vara dammig och den vägrade hon äta av och även de andra två endast fåren som åt av den . Men vi han ta bort den innan nån fått i sig mycket.

Hanna-D
0

Matvrak samtliga. Gazette vägrar äta för grovt hö och sorterar ut de strån som är för grova i hennes smak - de ligger kvar på morgonen…

Ahnna
0

Har både en gourmet, en gourmand och en gourmette!

Gourmanden äter allt, i så stora portioner som möjligt, oavsett om det är blött eller halvt nertrampat. 

Gourmeten äter lite av varje, men har ingen direkt favorit. Allt funkar i lagom mängd.

Gourmetten äter lite av några få saker och ratar det mesta efter några tuggor. (Hon kallas allmänt för "hobby-anorektiker".)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ammiii
0

Mina äter allt som de tycker verkar intressant, de står alla och trampar när det är dags för foder.

Melissa gnäggar så fort hon ser en om hon inte ätit på ett par timmar!
De mumsar i sig vart enda lite strå varje dag. Hingstarna kan lämna lite grann på lunchen någon gång ibalnd.

Men jag kan lika gärna fodra stona med halm, de lämnar inte ett strå kvar av det heller! Det kan däremot hingstarna ha som strö och sova på som tur är…

Cattis
0

När det gäller hösilaget är det ganska olika. En del äter bara vissa stån, en del äter allt. Det som andra ratar, finns det dock dammsugare som tar hand om. Däremot är alla lite kinkiga om det regnat för mkt på maten.

Kraftfoder äter alla såklart gärna, utom det sto jag verkligen behöver fodra på. Den enda som behöver extra äter inte lucern/alfapellets om det är för blött eller för torrt - det måste vara precis perfekt (ganska geggigt). Ingen kross får man i henne heller. Müsli är djävulens påfund och går tydligen inte att äta.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

sara-ek
0

Haha den enda skulle döda för att få MAT:P Medan den andra är matvrak också fast han kan ju bli rädd för den okså:P Ser inte morötter läskiga ut eller:O??

ErikFagrell
0

Haha här har vi bara matvrak

HannaDolly
0

MATVRAK  till tusen !!!

AusaBausa
0

matvrak alltid!!!!!!

Pyttis
0

Här finns "blandad kompott" vad pållarna tycker om denna "restuarangmeny"

Berit.i.Finland
0

Underbart att det finns fler!

Min hingst är helt omöjlig. Det plockas och plockas i ensilaget.  Vi har torrt sådant. Om det skull vara en aning fuktigt tittar han förebråend och ser ut som "jaaha, ingen mat i dag heller"

Kraftfoder, hmmm, havre ja! Det skulle han säkert äta säckvis men inte går det ju. Har provat på nästan alla marknadens passande helfoder och olika müslin, men han nosar, snusar och tar kanske en tugga med mycket misstänksam min. Sen står han och grimaserar, spottar och ser ut att vilja kräkas. Och rör efter det aldrig den maten mera.  Nååh, de andras pållar i samma stall har sedan haft fest på det foder jag skaffat. Murr!

Provade också ett ponnyhelfoder som skulle vara speciellt bra för shettisar. Haha Skrikandes

Han hade då ännu en matkopp av typ tvättfat som ställdes  på golvet.  Han nosade misstänksamt på fodret så jag gick och lämnade honom i fred att äta en stund. När jag sedan litet senare skulle ta bort matskålen insåg jag vad han tycket om den maten… han hade kissat matskålen full. Förvånad Han behöver aldrig mera äta ponnyfoder!

Nu har han ett väggfast mattråg på sådan höjd att den inte mera kan användas till pissoar och vi har äntligen hittat ett havrefritt helfoder som han otroligt nog äter, även om han gör det en tugga i taget. Hans motto: Den som spar den har!

Alla andra shettisar i stallet äter nästan vad som helst (och ber om mer).

plutten-92
0

Min e la rätt kräsen, när ja blanda i filmjölk vägra hon äta och om hösilaget varför blött åt hon inte häller men oftast äter hon allt.

pippa__
0

Min lilla hingst kan inte stämma in mer på Berits hingst =)

Peppe
0

#25 har du testat salsas olika müslisorter? det är inte så dyrt och min kräsna ponny älskar deras havrefria (den enda jag testat)
eller förresten, bor du i finland? det kanske inte finns där =/

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Underbar
0

Min är ett riktigt matvrak.

Berit.i.Finland
0

Peppe! Tack för tipset! Men Salsa har jag inte hört talas om här. Kanske det inte säljes i Finland? Har provat Havens, Dodson&Horell och vad det nu finns av internationella brands. Ganska många faktiskt. Kraft provade vi också. Sen har vi här också inhemska, men inget faller herrn i smaken. Som sagt så har jag nu hittat ett havrefritt helfoder (finskt) Black Horse Balance. Det äter han men han är en sk. "Shy Feeder", så han äter fodret i små snuttar då han är ensam. Så det ligger i mattråget och han tar en tugga när det passar honom.

Det är skönt att veta, ett det finns andra som är lika kräsna !Glad

Tezzy
0

Ett mildare matvrak är lill killen,  äter även upp de han inte tycker om (man kan ju kanske tycka om de) Stot Äter nog allt och lite till brukar bita tag i handtagen till ingången hagen när hon tycker att hon har väntat för länge på att få komma in och äta kraft

Maliiin
0

Min är ganska kräsen av sig! Men nu har jag hittat en musli från eggersman som innehåller MKT frukt:D Å den äter han minsann av! Å inte är han nöjd när han ätit upp heller!

Men för ett par månader sen så började jag ge honom linfröpellets.. Å då luktade han bara på sin mat å tittade sen på mig "Tror du verkligen själv att ja ska tugga i mig den här geggan??" Men ja gav mig inte! Så efter ett par dagar så insåg han att den där geggan var vad som serverades! Så¨nu äter han minsann:D

Linnah
0

Hos oss är det definitivt matvrak. Pappa byggde en jätteambitiös hölåda i varje hage som öppnas via en timer - jättesmart, eftersom hästarna då får lunch utan att nån måste utfodra dem. Utom om man har en Jinna - det tog henne bara ett par dagar att förstå hur man skulle trycka på lådan underifrån så att magneten som håller den stängd skulle släppa… Följdaktligen är lunchen slut även den strax efter frukost. Sen står hon där en timme senare och förstår inte aaalls varför hon inte får nån mat, och skriker som en tok sen när mamma kommer hem.

Nu får de dock inte särskilt mycket alls, de är smällfeta ändå (som kunde ses på utställningen i helgen…), bara ett kilo gammalt hö var på kvällen, och Jinna är naturligtvis en ständigt svältande liten ponny.

Poppla
0

Har precis låst in Malinka och isisvalackerna i bantningspaddocken för natten, behöver jag säga mer? De ser ut som uppblåsta ballonger alla tre :-) Matvrak är de här alltså… för tillfället äter de sig mätta på hallonsly som det växer massor av på i mina skogshagar. De älskar topparna och jag tror att de även njuter av de hallonen som fortfarande är kvar :-)

exitingsvillemo
0

mitt äldsta sto äter ALLT och då menar jag ALLT! Inte ens avmaskningsmedel skyr hon, bara det går att svälja så är det OK

Lillhingsten äter det mesta foder han får, men inte alls i samma tempo som stot.

polgara
0

Alla mina är riktiga matvrak, det spelar ingen roll vad man serverar, allt går ner

h00jff
0

Matvrak :o)

IdaT
0

Matvrak, men hon njuter även av allt man stoppar i munnen på henne. Har ni någonsin sett någon tugga på ett smultron i 5-10 minuter?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

lorina
0

Min Candy är mycke kräsen, hon äter bara det hon verkligen tycker om, svälter hellre

Annalena
0

Jag har 2 matvrak och en riktigt svårmatad gourmand.

Det är ju helt otroligt hur hon lyckas pilla ur det hon inte vill ha. Jag har blandat kraftfoder med lucernhack och mineraler. Kvar på morgonen ligger de förbenade mineralerna och den sortens kraft som hon bara vägrar att äta. Jag har provat med att hälla på "shy feeder" med resultatet att vägra äta på flera dagar. Det är bara vissa sorters B vitamin som går i madamen. Jag har provat ett otal med musli blandningar och upptäckte att Eggersmann hade en sort som fungerar.Jag vill oftast kolla hur fodret ser ut innan jag köper för då ser man om det är nåt man vet att hon inte gillar. Det är väl tur att jag har några afrikanska dvärggetter som får äta alla fodersorter pållan inte äter för annars blir det trångt bland alla säckar.

sandraDeLuxe
0

#26 måste bra tillägga att du hade en otroligt fin bild, inte bara på hästen utan på naturen också. Det får mig att längta lite till hösten och våren tycker jag är mysig. Frost på marken och man ser hur de ångas ur hästarnas andningar. Förlåt att jag inledde på något annat.

/SG