Storlek på huvudet
Är det någon som har koll på hur stora huvuden standardstora shettisar har? Har hittat ett huvudlag i storlek ponny, men är osäker på om det kommer passa. Måtten är:
Nacke 85-98
Nosdel 54-63
Mycket tacksam för svar!
det är nog väldigt olika! Mitt standard-sto kan ha både shetland och ponny, både träns och grimma.
Mitt nyinköpta sto som är 94mkh har fölstorlek/minishetland
Hingsten (standard) minishetland/shetland
Så det är nog väldans individuellt
Mitt shettissto (runt 98 cm i manken) har ponnyträns och ponnygrimmor, men huvudlag har jag beställt i shetland. Innan jag beställde mätte jag:
Om man mäter sidostyckena + nackstycket (från bettring till bettring över nacken) blir det 86 cm (jag mätte utanpå tränset, inte på insdian). Nosgrimman är ca 60 cm runt (utsida) när den är åtspänd, dubbelt läder bitvis, så den blir ganska tjock på utsidan…
Som svar fick jag:
Jag har kollat måtten på de olika ponny huvudlagen och de ligger mellan 96 och 100 cm på mittmåttet så de blir nog för stora.
Det aktuella huvudlaget är av märket Ideal. Tror nog att du behöver shetlandsstorlek. Kan du inte mäta din shettis nuvarande träns?
Åker ogärna 5 mil tur och retur bara för att mäta. Mina hästar är på bete någon annanstans så jag har inget annat ärende i stallet heller. Detta gäller inget körhuvudlag, utan en kapson. Ska ringa återförsäljaren och prata med henne idag.

Lurigt med storlekar tycker jag.
Travträns passar bra med shetlandsstorlek, men ridträns kan ingen av mina shetland ha, då nosgrimmorna är för små för att kunna knäppas.
Så jag har bara ponnyträns till ridning/utställning. Men en del har lite långa sidostycken, så man får kolla det ordentligt. Kan ju skilja rätt mycket mellan olika märken.
Grimmor har alla ponnystorlek utom de två allra minsta. De är 93 & 95cm. De andra är mellan 100-105cm
Kapson har jag inte använt…

Ibland önskar man att det gick att köpa träns i lösa delar. Jag behöver pannband, tyglar och sidostycke i stetlandsstorlek men inga nosgrimmor passar - alltid för små!