Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 833 ggr
AnnaLundin
0

Blir det några vinterutställningar?

(finns en tråd med liknande rubrik, men helt annan frågeställning)

Under den tid som vinterutställningarna har funnits så har jag varit förhindrad att delta av olika skäl (graviditeter och liknande oviktigheter :P). Förra vintern hade jag kunnat delta - om Syd hade haft nån vinterutställning. (känner inte riktigt för att planera för längre resor än så, när väder- och väglagsläge kan vara osäkert)

Så nu undrar jag helt enkelt, vilka regionalföreningar planerar att ha vinterutställningar efter nyår?

Sen en annan relaterad fråga - VARFÖR är de dräktiga stona utestängda? Smittrisken? (Är det inte upp till varje stoägare att avgöra?) Kan man inte sätta någon gräns t.ex att "ston med mindre än 5 månader kvar till beräknad fölning bör/får ej delta"?

AusaBausa
0

Kollade på syd.s hemsida och det varkar bara var utställning för unghästar i Gråmanstorp i höst. Önskar det hade varit ngn till. Var det inte Halloween förra året? HAr haft förhinder hela sommaren o komma ut på utställning så nu när man läser om alla som varit blir man JÄTTE taggad.

Du kan gå in på shetlandssällskapets hemsida, www.shetlandsponnystam.com o få koll på var det ställs ut i höst o vinter…på deras proppar.

RebeckaSvensson
0

I syd har vi inte kommit så långt än så att vi har beslutat ngt om en ev vinterutställning.

Annette
0

Vinterutställningarna brukar arrangeras i februari. Om hon skall ha 5 månader kvar till beräknad fölning, innebär det att hon tidigast får vara beräknad att föla i juli.  Själv skulle jag inte visa ett dräktigt sto på vinterutställning, även om hon skulle föla sent. Det finns ju massor av andra utställningar man kan delta på när hon har fölat.

AnnaLundin
0

Jag tycker egentligen bara att det ska vara upp till stoägarna OM de vill visa. Har jag ett sto som ska föla i juli t.ex (som jag tror jag kommer ha i vinter, för övrigt) och hon ser jättefin ut i januari-februari så stör det mig att någon annan har bestämt att jag inte får visa henne. Jag skulle ju rent teoretiskt sett kunna ha ett sto som ska föla i mars, som jag visar på halloweenutställning i november, där är exakt samma tidsdifferens men ingen reglering…

Cattis
0

Gränsen måste ju dras någonstans trots allt. Och får man visa dem i mars, varför skall du då inte få visa dem i juni om stoet är sent betäckt o beräöknas föla i september? Det går inte, för det FINNS folk som åker precis innan fölning m.m.

Det är omöjligt ur arrangörssynpunkt att sitta och kontrollera allas betäckningsdatum vid anmälan. Därför är det bra med en knivskarp gräns - året de beräknas föla får de inte vara med INNAN de fölat.

Jag har sett föl på utställning med stumpen av navelsträngen kvar under magen. Jag har sett ett dräktigt sto på utställning, där ägaren hävdade att hon inte var det men som fölade en eller två veckor senare. Minns inte riktigt, det var så många år sedan. Men det finns folk till allt.

Jag skulle också vilja kunna visa på vinterutställning, de ston som inte skall föla förrön i slutet av juni/juli. Men det måste vara lika för alla och det måste finnas en enkel gräns.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AnnaLundin
0

Tänk att alla dessa puckon ska få förstöra för oss andra som kan sköta oss normalt.. :/

Cattis
0

#6 Jo visst är det synd.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.