Köpa osedd
Har äntligen hittat en shettis som verkar perfekt för mig, bara det att hon finns 85 mil bort… hon är bara 2 år så det ska ju inte provköras eller nåt. Tyvärr är hon inte visad nån gång men jag ska ha hjälp med att kolla bilder och be om film. Jag har kollat stammen och den tilltalar mig.
Skulle ni kunna köpa en shettis osedd eller är det ett stort NO-NO även om den verkar perfekt?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag har köpt russ osedd och det har jag aldrig ångrat i hela mitt liv.
Jag har köpt osett flera ggr. Har gått mest på stammen. Har varit jättenöjd med samtliga osedda ponnysar :-)

Okej, då kanske det inte vore fy skam =)
Hur gör man med kontraktskrivning och betalning?
Ibland har jag inte ens sett bild på ponnyn i fråga *s* Tex min Elize hade jag ingen aning om hur hon såg ut men jag kan lugnt säga att jag aldrig ångrat mig en sekund! :-)

Det går ju att skriva kontrakt genom att skicka brevledes , den gamla hederliga vägen.
Pengarna sätter man in på kontot till den som äger hästen så de är på kontot innan man hämtar den , ska man hämta själv så kan man ju ta kontanter med sig.
Jag köpte både Tromb och Whitney osedda. Inget jag ångrar. Tromb hade jag bara sett en fölbild på.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag har köpt 2 av 3 ponnys osedda, hade bara sett bilder på dem.

#5 grejen är ju den att det är så långt att jag funderar på att låta henne åka lastbil…
Om vi säger att lastbilen ska hämta upp kl 12, ska jag bara sätta in pengar nån gång under dagen? och det tar ju tid för kontrakten att åka runt med posten, ska detta göras i förväg eller efter att hästen har lämnat säljaren?

Har köpt osedda hästar, inte ångrat mig alls.

Har köpt osedda hästar, inga problem.
Kontrakt och betalning har varit ordnat innan transportdagen. Har även använt mig av transportör.

Allt måste vara ordnat innan transportdagen, så att säljaren tex kan se på sitt konto att pengarna har kommit in.
Jag skickar aldrig iväg en häst tex innan jag har fått pengarna på mitt konto . Kontrakt skrivs iförväg då.
säljaren skriver ett kontrakt, där köpesumman står, hon skriver under detta i två ex och skickar båda till dig via post.
Du skriver på och skickar tillbaka det ena.
I kontraktet ska det tydligt stå att du ska sätta in köpesumman på hennes konto och senast vilket datum samt att hästen blir din när pengarna hamnar på hennes konto.
Skickar du via internetbank så var noga med att spara kvittot från banken att du har överfört summan.
Då finna alla bbevis där, och det står även till VEM pengarna har skickats till.
Jag köpte Amulette osedd just pga den långa resan. Kolla föräldrarnas resultat samt deras andra avkommors resultat.
Lycka till
Måste bara fråga, har du äntligen hittat en isabell??? :O)

#13 JA JAG HAR HITTAT EN ISABELL
*hoppar upp å ner* dessutom är det ett sto, 2 år, blir nästan en meter hög. exakt vad jag vill ha!
#14 Grattis!! Får man fråga vad stjärnan heter? 

#15 haha nä inte än
vill inte ha henne bortrövad till nån annan, finns ju många som läser och jag vet att några letar isabellsto 
Ok, jag trodde hon redan var din, förlåt! Jag skulle inte heller skriva ut nått innan allt var klart! Hur som, grattis till din lilla drömpålle!!

#17 det gör inget ;) men jag önskar allt vore i hamn redan så man kunde andras ut nån gång…
#18 har du köpt Vilda!!!! Hon är jättefin. Har spanat in henne många ggr på Jäboruders hemsida :O) Lycka Till med den fina damen.
#19 Förstår hur du känner, jag har ägt Amulette typ 1 månad nu, men inte träffat henne än :( Ska åka och hämta henne på Lördag :O) DÅ ska jag andas ut :O)
Va kul att du äntligen hittat din drömponny, vet ju att du har letat länge :O)

#20 ja det vore snopet om hon fick åka till nån annan om inte detta klaffar!

#21 Jag tror jag vet vilken häst det är! Har också kollat in henne (ska inte köpa någon till isabell men alltid kul att kolla efter fina "gulingar"
)..
Lycka till med henne!

#18 lycka till med fina wilda ! hon är en supergo liten tjej.
jag hr faktiskt köpt en häst per telefon utan att ha sett henne, enbart på stammen. Hon går här i hagen o är jätte tjock idag, förra året fick vi ett underbart stoföl e henne. Har även sålt häst på bild. bla en till Piteå och en till delsbo (bor i Borås), funkar utmärkt med kontrakt, betalning o transporter !
Jag köpte mitt sto Fixy osedd, över datorn, hade inte ens sett en bild av henne, har inte ångrat mig en sekund.
Jag köpte mitt senaste PRE sto för 85 000:-
osedd ifrån Spanien
. Lite läskigt då pengarna skulle vara inne innan hon åkte därifrån, men fullt förståligt från säljaren.
Men det gick vägen och dessutom blev hon gångarts champion och resv bis ungsto på sin första utställning
.
Har aldrig ångrat en sekund!

#27 oj det var vågat! Det får ju denna lilla affär att verka störtlöjlig XD

Ååh jag blir tokig! Är så jäkla frustrerande att sitta här och inte kunna göra nåt, tänk om nån annan köper henne imorgon…

jaha nu har jag gjort det.. köpte precis sto med föl - kommer i morgon. Tur att jag gjort så här innan och då gick det bra!
#29 tror att hon såldes ikväll till Norge. Var själv intresserad men tvekade lite för länge. Thats life…….

#31 ja, och jag hoppas VERKLIGEN att ingen tipsas av den länken nu och tar henne rakt framför näsan på mig! Kan inte nån Medarbetare ta bort länken? Jag skulle faktiskt bli väldigt ledsen om jag gick miste om ponnyn bara för att nån annan hittar henne via just denna länk… att hon är ute på andra annonssidor kan ju inte jag göra nåt åt men ni kan väl hjälpa mig här inne iaf?
Verkar tyvärr redan vara för sent som jag skrev innan

Hur vet du det?
Därför att jag messade henne vid 20 tiden och hade bestämt mg för henne, då fick jag till svar att en norska hunnit före.Jag visste att en från Norge var intresserad det sa hon när vi pratades vid i em.

Det är jag som tagit bort länken i #31. Den var säkert väl menad men eftersom Peppe letat så länge efter sin drömhäst så kan vi väl tillmötesgå önskemålet om att ta bort den, tycker jag.

#33 Jag har tagit bort den. Synd att den lades dit öht när du skrivit som du gjort.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#37 Då tog vi bort den samtidigt :-)
/Cattis

Fy ***, jag säger bara fy ***! Jag ger mig själv tillåtelse att svära nu!
Och jag som just fått klartecken att köpa henne. Jag tror *** jag lägger ner det här med shettis, det blir ju aldrig nån ändå

#40. Jättetråkigt att någon annan hann före.
Jag censurerade dina svordomar, det ser så illa ut i skrift.
Svär högt för dig själv i stället, det brukar jag göra riktigt rejält.

#40 Nej inte ge upp! Det finns säkert det perfekta stoet för dig någonstans. Men nästa gång, skriv inget förrän det är klart… man vet aldrig.
/Cattis
Jag tycker att det är tråkigt för din skull också, men vet att det finns fler isabeller på blocket, dock lite för dyra och gamla i min smak. men sök på isabell så kanske det är något för dig. Jag fortsätter att leta efter främst ett mini isabell sto. Hopas vi slipper "slåss" om nästa. Kanske blir det inte någon affär med norskan man vet ju aldrig, då får du ta henne.
nej men vad tråkigt, jag som varit så glad för din skull hela dagen.
Nej det var verkligen ruttet, vet ju hur du har letat…
Finns inte ord, detta är nästanlika sorgligt som ett dödsfall

de från norge har första tjing och får lägga sin handpenning imorgon. gör dom ej det så blir det våran tur. chansen är likamed noll alltså…
jaha är väl bara till att deppa ihop och sen börja leta - igen.

Hoppas det går bra för dig! och att de inte lägger handpenningen i morgon!
Ibland ska man ha sån tur som jag hade och bara trillade över hästen jag köpte tidigare ikväll - vaknade i morse och hade bara hästar tillsalu, skulle minska ner antalet islandshingstar lite. Nu har jag förhoppningsvis köpt två och sålt en (vi har bytt).
Lycka till i morgon…
monica

#40 Raderat *ler* Men det är faktiskt så att vissa säger att de ska ha men betalar aldrig så ge inte upp :-)
#38 Klart att du ska tro det värsta direkt. Anledningen var att ponnyn stog nära mig och att jag kunnat åkt dit och titta på den om hon ville, men..men.
Hoppas alla kan få andras inlägg raderade när det inte passar. Ska lägga det på minnet.

#48 men snälla nån, jag hade skrivit tidigare i tråden att jag INTE ville tala om vilken häst det var, att länka till annonsen då är väl inte så smart… det hade gått bra att PMa! =)

Jag köpte min allra bästa ponny osedd.
Han har fått helt ok poäng, travat snabbt och är underbar! :)
Honom har jag aldrig ångrat!
#49 Vill bara berätta att jag varit i kontakt med ägaren sedan hon satte ut annonsen i lördags, men jag har haft lite svårt att bestämma mig eftersom jag helst vill ha ett ministo. Alltså hade länken #48 la ut inget att göra med att jag hittade isabellen. nligt ägaren hade hon kontakt med flera som var intresserade.

Jag har både sålt och köpt hästar osedda. Har inte ångrat de alls. De var bara 1 gång hästen och jag inte kom överens. Annars hade jag aldrig sålt henne. Men min Rosa tex hade jag inte ens sett ett kort på. Och hon är de bästa som hänt mig
Jag har både sålt och köpt hästar osedda.
Alla köp har varit kanon och dom som handlat har ochså varit nöjda, ellerhur #2?
Mitt senaste köp för 1½ månad sen är helt underbar. Foto: mia spange
LYCKA TILL!!
#53 Jajamen

#51 ja hon sa det till mig också att fler va intresserade men att ingen kommit till skott. jag vet att det inte var via just länken i tråden hästen blev såld, men om det hade det varit det så hade jag varit mindre glad. detta kunde jag ju inte göra nåt åt =)

Peppe, jag lovar att du kommer hitta din drömhäst! Jag vet att inte isabeller växer på träd, men de finns där ute! Om du inte redan gjort det, sätt själv ut Köpes-annonser på alla annons-sidor. Det gjorde jag både när jag köpte Isa och Farina och ingen av dess ägare hade tänkt sälja sina hästar, men tyckte att de hade hästar som precis passade in på den beskrivning av häst jag ville ha, så de tog kontakt med mig. Alltså, hade jag aldrig själv satt ut annonser hade jag nog inte hittat mina drömhästar..
Ge inte upp! I bland får man vänta olidligt länge och i bland får man tömma plånboken mer än vad man tänkt sig, men tro mig, det är värt det!!
#28. Stot jag köpte var 8månader gammal, och veterinärbesiktad, de gör dock inga böjprov på så unga djur, men risken för förslitningar och skador känns minimal på en "föling".
Jag kommer göra om det igen när min drömföling dyker upp igen, då jag letar efter en till….

#56 Ja jag får väl göra det sen och hoppas på det bästa =)