fråga om utställning?
vad menar du ha på huvudet? Om du ska ha träns eller grimma??
Om det är det du menar så tkr jag att du ska prova dej fram . Jag hade träns första gången jag visade men Dolly blev så kontig när man har ett grimmskaft igenom bettringarna . Men grimma är bätter tkr jag men prova dej fram :)

huvudlag utan nosrem, gärna med ridbett.

Jag använder träns till vissa av våra hästar och grimma till vissa. Om du änvänder grimma så köp en som är till för utställningar. Lycka till i ringen :)

tack för svaren men vart finns det grimmor för utsällnign att köpa nån stans?
Om man har träns är det bättre att ha tyglar än att dra ett grimskaft genom ringarna. Förut tyckte jag det såg fånigt ut med utställningsgrimma och kjedja - hundkoppel - men nu tycker jag det är jättefint!

Man skall absolut ha nosgrimma om man visar i träns. Huvudet är inte till sin fördel utan nosgrimma. På något sätt förstör det i stället ett vackert huvud om man visar utan, tycker jag.
Jag tycker verkligen som #6, träns utan nosgrimma är gräsligt, hästarna får långa huvuden och jag tycker att de ser ovårdade ut. Bättre att köpa en liten nätt utställningsgrimma, se bifogad bild (märke är Chetak, finns att köpa på en hel del hästaffärer i både svart, brunt och jag tror att jag sett den i londonfärgat också).

Jag tycker man ska använda nosrem/grimma efter hur hästens huvud och nosrygg ser ut!
Beroende på om nosryggen är konvex eller konkav så kan det vara till sen fördel att ha eller inte ha nosrem.
En häst med vackert, välkonstruerat huvud och lite lite konkav nosrygg, tycker jag, förstörs av en nosrem!
Dock har jag sett att det är mycket vanligare med nosrem på shetlandsutställningarna än bland gotlandsrussen.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#9. Har aldrig sett en shetlandsponny som klär utan nosrem.

http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1024 ett sånt här skulle det funka om man tog bort remmen runt mulen?
länken visar inte ngt spec.
Kan iaf säga: Köp INTE visningsgrimman från Hööks, nosgrimman bara snurrar då den löper fritt genom sidostycket.
Den "fina gravyren" på nosgrimman ligger inte rakt pga detta, om det inte är meningen att man ska spänna för allt man kan.
#5 Ursäkta Pernilla, men jag tycker det blir skramligt med kjedjedelta, och det ser lite mycket ut. Jag menar, en tjock kedja till en liten shettis, nej då tycker jag en riktig visningsgrimma är mycket finare. No offence!!!

#13. Det finns tunna kedjor, jag har en som är jättebra och inte alls klumpig när jag visar min valack. Han visas i träns eftersom han ser ut som en riktig fjolla i visningsgrimmor utan bett
.
Lite macho måste man väl få vara även om man är valack :)

#13 Tja, smaken är som baken!
Det var bara ett allmänt tips i all välmening, så det var kanske fel av mej att rikta svaret till ditt inlägg.
Själv gillar jag inte att ha kedja under hakan (såvida det inte är på lillhingsten som kan behöva lite extra skärpa eftersom han gärna vill visa hur macho han är på bortaplan), utan föredrar läderdelta på visningsgrimmorna oxå, som på den i Linnahs inlägg.
Sen håller jag nog med Annette om valacker och träns… Men som sagt, alla har vi olika smak och inget är ju rätt eller fel när det kommer till smak. Eller?
#15 Absolut! Smaken är som baken! Inget rätt eller fel, bara alla tycker som jag……