Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1451 ggr
HannaDolly
0

Vad skulle ni ge?

Undrar lite på vad ni tkr att jag ska ge min shettis för foder? Kraftfoder och så.

Hon körs 4-6 ggr i veckan.  Ungefär en timma vid varje pass. 40-60 min . Hon tömkörs och löshoppas också. Just nu får hin 2 DL ponnyfoder och ½msk vitlök och ½msk b-vitamin (för att hon fäller nu)

Taack på förhand .!

Ahnna
0

Utan grovfoderanalys är det svårt att säga vad hon behöver för foder.

Och sen är det bra om vi får veta hur hårt om tränas när ni kör - är det mest skritt i en timme eller är det högt tempo i kuperad terräng? Någonstans mitt emellan?

Hur ser hon ute i hullet?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

HannaDolly
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

när jag kör blir det först 10-15 min skritt, sen 2-3min trav, skritt i några min sen trav i ca 5 min lite kort galopp i 1 min kanske sen skritt i ca5 min sen trav ngn min sen galopp sen trav sen skritt sen trav och kanske ng kort galopp sen lite trav om jag har galopperat annars så skirttar jag av henne i 10-15 min . Här kommer en bild på hur hon ser ut idag :)

Ska försöka hitta en bild på när hon har huvudet uppe :P

HannaDolly
0

Så ser shettisen ut , i hullet kanske hittar en till :D

HannaDolly
0

En till :)

Ahnna
0

Hon har ju lite extrahull, men inte extremt mycket. En analys av grovfodret hade varit att föredra för att se vad/om ni behöver tillföra.

Svettas hon när ni motionerar?

www.stuteriprecious.se

Pheobe
0

Jag tycker hon ser bra ut i hullet. Är hon inte pigg skulle jag ge henne extra havre för energins skull. Kanske lite olja i maten. Ger också energi och bra vid fällning. svårt säga då man inte vet vad det är för ponnyfoder men de flesta innehåller väldigt lite energi. Du behöver ge henne energi för att orka men mindre protein då hon ju faktiskt ser välmående ut.

Så kul att någon använder sin pålle så väl.

HannaDolly
0

#5 hon svettas på vintern när hon får mkt päls och då rakas hon på halsen .

Nu när det varit varmt har hon svettas lite grann. Brukar sätta upp hennes långa man så att det fläktar igenom så att hon inte blir så svettig . Men ja hon svettas . hurså??

#6 hon är pigg men håller med om att jag kanske ska ge henne ngt med mer energi. Ska jag börja ge henne betfor och ponnyfoder och det andra jag ger henne eller kom gärna med andra förslag på vad jag kan ge henne för foder !! (A)

HannaDolly
0

som sagt så får ni jätte gärna ge tips på vad jag sk ge henne för foder när hon motioneras så mkt eller vad man ska säga :D

AnnaLundin
0

Som Ahnna skrivit, det går inte att ge några bra råd utan att veta vad grovfodret innehåller. Det kanske inte behövs något annat än bara hö! Eller också kanske det behövs massor med kraftfoder av specifika slag.

Hö kan innehålla allt mellan 0-100 gram protein/kg, energiinnehållet varierar inte fullt lika mycket. 
Tänk att din ponny behöver ca 200 g protein/dag.
OM höet innehåller 50 g protein/kg så räcker alltså 4 kg/dag för att täcka hela behovet. (ger du mer än 4 kg så blir det lite överskott på proteiner, men det är helt ofarligt när proteinerna kommer från grovfoder - och det är inte proteinerna som ger fång) 
OM höet innehåller 10 g protein/kg så behöver din lilla häst trycka i sig 20 kg hö/dag för att täcka det behovet och kommer då sannolikt få i sig väldigt mycket för mycket av energi. I detta fallet behöver du komplettera med ett foder med högt proteininnehåll för att kompensera det låga proteinet i höet.

Det går inte att avgöra med blotta ögat vad höet innehåller, därför är alla foderfrågor utan höanalys bara gissningar.

Ahnna
0

#7 Jag frågar om hon svettas för att få lite svar på hur intensivt ni tränar. För att hålla hästen i någorlunda kondition och lyckas muskla den bra så måste man träna relativt intensivt, så att blodgenomströmningen ökar och musklerna verkligen jobbar. Då kommer svetten automatiskt, eftersom kroppen blir varmare än den var innan man red/körde ut. Alla som tränar svettas litegrann, eftersom kroppen blir varm, så att bara titta efter svett är ingen bra pekpinne. Men beroende på hur mycket hon svettas kan man se ungefär hur mycket kroppen får jobba för att kyla av sig, men det beror också naturligtvis på vädret. Men är det 10 grader varmt och mulet och hästen blir väldigt svettig så beror det troligen på träningen och inte på väderförhållandena, om du förstår vad jag menar?

Sen ska man naturligtvis försöka undvika att träna så att hästen svettas floder genom hela passet, från början till slut. Då är det bättre att träna intensivt i 10-20 minuter och sedan ta en skrittpaus eller lugn trav i 10 minuter för att sen öka på intensiteten igen i ytterligare 10-20 minuter. Jag kan gå in närmare på explosiv kontra statisk träning, eller högintensiv och lågintensiv träning, om någon är intresserad, men jag lämnar det därhän tills vidare. Flört

AnnaLundin har gett väldigt bra tips angående höet, vi måste få veta vad det innehåller för att kunna komma med tips om kraftfodret.

Vad är det för ponnyfoder du ger? Krafft Pony eller finns det andra som heter liknande? (Använder inte färdigfoder själv, så jag har dålig koll på vad alla fodersorter heter.)

www.stuteriprecious.se

Pheobe
0

Hanna:

Det är inte tvunget att veta värden på hö egentligen men det är inte heller fel. Men för att kunna ha nytta av värdena måste man kunna räkna på det också.

Tycker att din ponny ser fin ut i hullet. Svettas hon bara lite är det ingen hård träning utan låter normalt. Jag skulle istället för ponnyfoder ge henne enbart betfor och havre i lagom mängd. givetvis någon form av mineraler också. Ponnyfoder innehåller inte energi nog för hästar i träning utan är mer ett underhålls foder. Byt det dyra ponnyfodret mot havre. Det är mitt råd.

/Anna

HannaDolly
0

#10 jag ger henne ponnyfoder från granngården det är en lila påse som det står stort med vit text PONY.

hittade info om fodret :

KRAFFT PONNY Ett färdigfoder för ponnies och andra mindre hästar. Det är rikt på nyttiga fibrer och har låg proteinhalt. Balansen mellan energi, protein, vitaminer och mineraler har anpassats efter de mindre hästarnas behov.

det har ju låg protein halt kanske borde ge mer ponnyfoder eller så kan jag ge betfor kanske mer protein?

Hittade en bra sida om foder !  http://www.stallbyggen.se/hastar.htm

HannaDolly
0

#11 vad tkr du att jag ska ge henne för slags mineraler ?

Vad ger ni själva för mat? ;)

HannaDolly
0

Här hittade jag mer info om Ponny krafft :)

Nytt utfodringskoncept för tufft jobbande ponnies

2006-05-31

Flera av landets mest framgångsrika tävlingsryttare baserar sin utfodring på en kombination av energirika KRAFFT SPORT och fiber-/proteinrika KRAFFT GROOV.

På så sätt säkras hästens behov av fibrer, protein och den energi som prestationerna på banan kräver. Andelen av respektive foder anpassas efter hästens temperament och arbetsbelastning och kan varieras för varje häst när behovet förändras.

**Vill du prova en motsvarande modell för din tävlingsponny ?

**Ovanstående utfodringsmodell kan i princip användas även för många ponnies. En del ponnies som har en tendens att bli heta fungerar också utmärkt enbart på KRAFFT GROOV (90). Du kan emellertid bygga upp en flexibel modell också med hjälp av det specialfoder vi tagit fram för ponnies - KRAFFT PONNY.

KRAFFT PONNY är ett färdigfoder för ponnies. Det är rikt på nyttiga fibrer och balansen mellan vitaminer, mineraler, protein och energi är anpassad för mindre hästar. Ponnies som tävlar eller tränar hårt kan emellertid behöva ett tillskott av extra energi. Då kan du komplettera med KRAFFT SPORT som tillför energi i skonsam form och dessutom innehåller nyttiga fibrer. Sedan kan du försiktigt variera proportionerna mellan de båda fodren beroende på hästens temperament och hur hårt den arbetar. Eftersom du hela tiden använder samma foder, slipper din häst jobbiga omställningar. Dessutom tillförs den alla de vitaminer och mineraler den behöver.

Det är viktigt att foderstaten verkligen anpassas efter storleken och arbetsbelastningen hos din ponny. KRAFFT:s foderrådgivare hjälper dig gärna. Du finner telefonnumret till din rådgivare via vår hemsida www.krafft.nu

Pheobe
0

#13 själv ger jag eggersmanns mineraler men det funkar nog med vilket som. Jag föredrar sånt som är pelleterat. Kraffts är också bra

AnnaLundin
0

Krafft Ponny är det mest ONÖDIGA foderslag som har skapats. man kan lika gärna ge hö i stället för detta, till betydligt lägre kostnad…

stallostby
0

www.hippocampus.slu.se

där kan man räkna foderstat.

HannaDolly
0

ja, tack för alla svar som jag fått :)

Har funderat och jag ska nog börja lite smått med betfor och kanske ponny KRAFFT éller hö..?

pippa__
0

#18 men vrf ge henne kraft om hon bara behöver hö eg? Då är det inte så komplicerat att räkna lite på en foderstat, eller be ngn som kan, så du stoppar i henne rätt foder istället för att trycka i henne massa kraftfoder som hon inte behöver. =)

Pheobe
0

#19 hon äter förhoppningsvis gräs som ju är istället för hö

pippa__
0

#20 men hur gör man då för att veta hur mkt kraft som ska ges? OM det överhuvudtaget ska ges ngt kraft…

Pheobe
0

#21 om pålle går på gräs och jobbas mkt men ser bra ut i hullet skulle jag tillsätta energi i form av kraftfoder med hög energi och låg protein

Ninnii
0

Det finns många som rekomenderar Fibergi Bas eller låg till ponnys. Ringde till foder rådgivare och de gav mig det tipset!

pippa__
0

#22 Men du vet ju inte om det behövs, vrf tillsätta då?

Pheobe
0

#24 hon ville ha henne piggare…

HannaDolly
0

nu när jag läst det ni skrev så är jag lite förvirrad? Jag vet inte allls vad jag ska ge henne. Hon rids så pass mkt så jag tkr att hon ska ha kraftfoder. Det är vad jag tkr ; )

HannaDolly
0

#23 vad innehåller det fodret? Ger du det till dina shettisar? Hur mkt?

Pheobe
0

#26 Tyvärr kan man bli fruktansvärt förvirrad. Jag tycker du ska gå på din magkänsla. Verkar hon pigg så ge henne inget mer än det du ger, vill du ha mer fart i henne så ge ett foder med bättre energi i.

Skulle inte ge fibergi. Halm kan man köpa i bal =) Skämt och sido, tycker det är för dyrt att fodra med, tillsatser som är helt onödiga(ja, dom har halm i det)

HannaDolly
0

jag frågade ju vad jag kunde ge för foder så jag får ta den smällen att jag blir förvirrad ; )

Nu har jag gått på min magkänsla :

Börja med 2-3 dl betfor öka mer sen när det blir mindre bete      3 dl ponnyfoder öka efter hand .. + vitlök och b-vitmin när hon fäller.. verkar det bra?? eller ska jag ge ngt mer i det??

Pheobe
0

#29 Du behöver nog inte ge mer än 3 dl betfor. Inte mkt mer iaf. Prova dej fram och se. vill du köra billigare så ger du betfor och havre istället för kraftfodret

HannaDolly
0

Okej, tack för tipset har du börjat ge betfor och hon verkar redan piggare och lite mer framåt :D

HannaDolly
0

Såhär ser hon ut i hullet, tog den idag på förmiddan :) Ser att hon har lite extra hull. eller vad tkr ni?

HannaDolly
0

en till :D

HannaDolly
0

:)