Matcha föl till utställning?
Jag har aldrig ställt ut föl förut, så jag är lite nyfiken på vad ni brukar göra med dem inför en utställning - borsta, putsa, bada, klippa käklinjen, kamma ner manen på en sida, schamponera svansen - ja, vad gör ni och vad gör ni inte på fölen?
Jag hade inte tänkt bada min fölis, men hon är ju lite skitig så nåt måste jag ju göra… 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Klippt käklinjen och utstickande örontofsar. Borsta. Manen får bli lite beroende på hur den är. Jag har aldrig badat föl, men det finns ju snabbrengöringsmedel på flaska :)

Jag måste nog bada svansen på min, för hon har lera, damm och dreadlocks i den!
Inte så snyggt, eftersom stråna är så ljusa så det syns väldigt tydligt. Nu när det är lerigt och regnigt ute så blir fötterna upp till knäet ganska "snygga" också… Typiskt.
www.stuteriprecious.se

Jag brukar träna dem lite granna, borsta dem och även ibland dela manen *ler* beror på hur lång den är , en del föl har ju alla redan delad man.
Jag har aldrig tvättat ett föl men ev får jag väl göra det med Shanti när hon ska visas då hon är skäck, men allt beror ju på hur hon ser ut just då .
En sak som jag tycker är viktigare än pälsglans är att fölet är tränad att gå i grimma, och kan trava någorlunda.

#4 Förvisso, men det var inte det jag frågade efter.
www.stuteriprecious.se
När jag visar föl så ska de kunna ledas i grimma. Att vi har tränat hemma lite. Det brukar gå bra då de har mamman som draghjälp om de skulle tveka ändå. Jag har inte tvättat föl, men borstat lite så de ser välvårdade ut, så de visar upp sin bästa sida. Ev lite pälsglans. En snygg grimma och grimskaft till detta.
Än så länge har jag inte visat något shettisföl (bara halvblod och russföl), men kanske blir Bam Bam visad senare i höst.
Kuriosa vad som kan hända: När jag skulle premiera ett russto, klev de ut ur transporten, då hade fölet som var ljusfux blivit nerskiten av mamman. Tyvärr gick det inte att fixa till, då vattnet vi hade tillgång till bara gjorde det värre och vi skulle in i ringen. Usch vad pinsamt, men det var ju stoet som skulle visas och hon fick guld och G1. Så varmvatten i termos rekommenderas att ha med och ngt bra medel att få bort skit med…om du har en ljus häst.

Jag måste bada min lilla fölis inför helgens utställning. Hon är helbrun just nu men ska var skäck under smutsen
. Hon kommer ha manen som den är tror jag. Men hon görs i ordning på samma sätt som övriga hästar. Badas, klipper käklinjen samt örontoffsar
Jag brukar normalt inte bada fölen, men det händer att jag gnuggar dem litegrann på ytan med en fuktig svamp om jag tycker det behövs.
Manen får spreta åt alla håll, jag delar aldrig manen på fölen.
Klipper skägget och tofsarna i öronen.
Tvättar inte föling men borstar och putsar till dem lite bara…dem är ju ändå föl :-)
jag duschade och shamponerade mitt föl, hon blev inte speciellt ren ändå (dåligt shampo). Nästa föl kanske jag hoppar över duschen på..gjorde ändå ingen större skillnad.. (den vita manen och svansen blev ngt vitare)
Klipper örontussar och skägg… Sist la jag manen åt ena sidan.. på nästa föl delar jag kanske ..eller inte bryr mig..vi får se..
Badar aldrig föl. Brukar spraya dem med lite gansspray och redan ut man och svans, ev tvätta svansen vid behov.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Kan ju säga hur jag gjorde 10 augusti; schamponerade svansen, för den såg hemsk ut, borstade kroppen och kammade manen. (Som stod rätt upp…) Sprayade kroppen, manen och svansen med ganska lite pälsglans, men tillräckligt för att bli lite damm-avvisande under natten i boxen.
www.stuteriprecious.se