Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1359 ggr
zelina
0

Vart ska jag köpa?

Ska köpa en mini shettis som jag ska avla lite på. Ska jag titta på stuteri eller på privat annonser. Det skiljer ju lite i pris men det kanske är bättre att köpa från ett stuteri? Dom kanske har koll på vad som är bra och inte bra att avla på menar jag, för jag kan inte mkt sånt. Vill bara ha eran åsikt.

exitingsvillemo
0

om du inte har några erfarenheter så tycker jag att du ska kolla på ngt stuteri, de "shettisar" som är billiga på nätet saknar oftast stam och då kan du ju inte avla på dom.

sen finns det ju självfallet mindre seriösa stuterier också…

Jag skulle ta kontakt med ngn härifrån, finns många med stuteri härinne.

Läs på lite om olika stammar och fundera ut vad du vill göra med ditt sto och vad du tycker att hon kan tillföra aveln.

Ann på stuteri Jäboruder har en massa unghästar och vuxna ston till salu, titta in på hennes hemsida

www.jaboruder.se

Ahnna
0

Det behöver inte bli dyrare att köpa ifrån ett stuteri, men kvaliteten bör förhoppningsvis skilja lite mellan stuteriuppfödda ponnyer och ponnyer som fötts upp utan stam "i busken". Därmed inte sagt att alla ponnyer som föds upp av privatpersoner saknar papper och är av dålig kvalitet, men köper man från ett stuteri så är det oftast enklare att kolla upp temperament, utställningsresultat och annat på hästarna i stammen. (Inte minst för att seriösa uppfödare brukar ha såna dokumentationer lättillgängliga för köparna.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

ThiffannyJ
0

Kika in på http://www.shetlandsponny.com/ där hittar du massor av länkar till olika stuterier och på många sidor kan du även läsa om de olika linjerna och hitta bilder på ponnyer som kanske finns i stammen på just den ponny du fastar för.

Oavsett var du hittar din ponny så foska så mycket som möjlig om stammen, ta webbstamboken till hjälp för att ta reda på resultat och avkommor.

Lycka Till!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Kris_J
0

#0 du kan också besöka en utställning för att se lite fler ponnyer på en och samma gång. Ibland är ponnyerna som visas till salu.

Veritas odium paretFörvånad

zelina
0

Jag har hittat ett sto privat som är efter vinkelbodas ivar och u. flora rs 2433. 78 cm hög. Hon är inte utställd el. premierad. Sökte i webstamboken och flora har flera föl efter sig. Dom vill ha 5000:- Kan det vara något tro?

Midlingur
0

#5 Vill du avla så köp en utställd/premierad.

exitingsvillemo
0

hur gammal är hon?

zelina
0

Hon är 7 år.

zelina
0

Ja, det är väl så att även om hon har stam kanske hon inte alls får bra poäng på prem el utställning om jag skulle göra det själv när jag köpt henne och då kanske det inte är så bra att avla på henne. En chansning då eller?

Midlingur
0

#9 Ja, jag ser det som en stor chansning. Jag hade aldrig gjort det.

exitingsvillemo
0

Jag skulle kunnat göra det, bara för att den inte är köpt på stuteri så betyder inte det att den inte är bra.

Kolla vad hennes föräldrar har gett för avkommor och om avkommorna har några egna resultat, så du kanske får ett hum om vad dom nedärver.

Är hästen inte utställd så är det ju alltid en chansning.

Tycker att 5000:- låter väldigt billigt för en 7 åring, jag skulle nog kanske börja fundera vad som är "fel" hos ponnyn ifråga eftersom dom rear ut henne.

exem? fång? hon kanske är visad med dåliga poäng och ägaren har valt att INTE lämna ut dom uppgifterna (eller syns alla resultat i web-stamboken?)

ThiffannyJ
0

Säljaren kanske resonerade så att eftersom att hästen inte är visad så valde denne att sätta ett lägre pris, inget ovanligt.

Jag skulle åka och titta på hästen. Se hur den ser ut, är man osäker själv, be en man litar på att följa med och titta. Det är ju en chansning och 5000:- är ju inte så farligt att spela med. Skulle du visa henne och om du av någon anledning inte vill använda henne i avel eller utställning så kan man ju sälja henne.

Vad jag förtår så är det en mini du vill ha, titta på bilder på minishettisar med bra exeriör, titta på bilderna här på forumet, så att du får ett hum om "hur" en minishetland ska se ut, så kanske det är lättare att "veta" vad man letar efter.

Jag har själv köpt en ovisad ponny som var sex år. Jag åkte och tittade på henne, "tog på mig" ett par ögon som såg vad det eventuellt skulle kunna bli med träning och lite fix. I dag är hon visad med 43 poäng, champion och res-BIS.

Jag skulle absolut prova om det visade sig att ponnyn hade den stam jag sökte och att jag tyckte om den. Jag skulle inte utgå från att det är "fel" på ponnyn. 

Fast å andra sidan så köper jag ju gärna ovisade ponnyer om jag ska köpa någon.

www.minishetland.com

Annette
0

Var drar ni gränsen mellan stuteri och privatperson?
För mig är den gränsen väldigt luddig.

Numera kan vem som helst registrera stuterinamn och omvänt så finns det framgångsrika uppfödare utan registrerat stuterinamn.

Midlingur
0

"Skulle du visa henne och om du av någon anledning inte vill använda henne i avel eller utställning så kan man ju sälja henne."

Ska man verkligen köpa häst med resonemanget "funkar det inte så kan jag alltid sälja den"?

Milla
0

Stuterier är ingen garanti för att man inte blir grundlurad, tyvärr.

TS det finns en del jätteduktiga och seriösa mini uppfödare här på forumet som säkert kan hjälpa dig att hitta en bra ponny.

Lycka till!

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Daladis
0

Vore jag du skulle jag absolut testa! Eftersom stammen är OK så tycker jag att om hon ser bra ut i benställning och så är det värt att chansa. Köp henne och anmäl nästa år till nån utställning och premiering så du ser vad du får för poäng och bedömning på henne. Är hon inte urusel då har du gjort ett bra köp. Är hon "urusel" och får låga poäng så skulle jag ha henne som sällskap till ett andra sto ( i stället för en valack), om du inte väljer att sälja henne. Lycka till! //Erica

ThiffannyJ
0

#14 Om jag var ute efter en häst att använda i avel eller utställning och jag hade åkt för att titta på den och beslutat att chansa på den, och att det sen inte fungerar hela vägen som jag tänkt mig så skulle jag sälja den vidare. Ja. Varför ska jag ha en ponny som jag inte kan använda på det sättet som jag köpte in ponnyn till. Är det då inte bättre att hitta ett nytt hem till någon som har bättre använding för ponnyn?

Nej, jag ser ingen andelning att ha kvar ett djur som JAG inte kan använda på det sätt som det var tänkt. Jag anser inte att det är vidare seriöst att satsa och sen samla dem på hög, bara för att man inte vill sälja dem vidare.

www.minishetland.com

exitingsvillemo
0

håller med, tycker att det är just det som gör avel seriöst, att kunna sälja de hästar som inte kan ge aveln ngt.

Skulle man spara på alla dom som inte är bra att avla på så skulle man tillslut int få plats till dom som är bra avelsmaterial

Bara kalla fakta om man har ett mål med sin avel

Charlotte-Aveback
0

#18: Tilläggas bör väl att man oftast inte säljer för att de "inte är bra att avla på" utan snarare för att de inte passar in i bilden av ens egna avelsmål. Däremot så kan de ju passa alldeles ypperligt i någon annans avelsmål.

VeronicaP
0

Tycker också att du ska åka och titta på ponnyn , stammen är ju inte fel och priset  jo men visst säljs det många bra ponnyer billigt utan att det för de skulle vara något fel på dem (därför man åker och tittar på dem bla)

som #17 skriver skulle det inte passa och bli som man tänkt så kan man ju alltid sälja dem till någon annan som kan få mycket större glädje av en fin ponny.

Själv fick jag ju sälja en ponny som jag hade tänkt ha i avlen men som visade sig inte behålla något föl även om hon var konstaterad dräktig alla gångerna , nu är hon såld till en barnfamilj och de bara älskar henne och då har ju de större glädje av henne än om hon hade gått kvar här.

exitingsvillemo
0

#19 visst kan det vara så, men jag hoppas väl att alla vi som vill avla har liknande mål, att bibehålla rasen och exteriören hos shetlandsponnyn, det var det jag menade, får hon kassa poäng på utställningar och avelsvärdering så skulle inte jag använda hästen i avel.

Grejjen var iaf att, visst kan du sälja hästen vidare om du anser att din uppfyller dina krav. 5000:- är ju inte så mycket pengar att chansa med…

Kris_J
0

#0 ta reda på så mycket du kan om stammen på ponnyn ifråga innan du bestämmer dig, så du vet att det är vad du vill ha. Se vad moderlinjen lämnat, gräv.

Charlotte-Aveback
0

#21: De övergripande avelsmålen i form av att "bibehålla rasen och exteriören hos shetlandsponnyn" tror jag också att de flesta uppfödare har gemensamt.

Däremot finns det många nyanser inom ramen av detta där olika uppfödare kan ha olika preferenser.

#22: Mycket bra råd!

Ellinor Johansson
0

När jag började fundera på att köpa minshetland, bad jag om hjälp av en mycket erfaren uppfödare att hjälpa mig att välja två rastypiska individer av god avelskvalité och utställningskvalité.

Jag vet att om jag skulle ha valt själv hade jag köpt de ston som hade mest behåring  eller så hade jag valt någon pålle som inte hade det bra där den bodde.

zelina
0

Jag har nu köpt ett mini sto. En fux färgad liten fröken på ca 80 cm. Jag hittade henne på stuteri Jäboruder. Jag är mkt glad och nöjd.

Kris_J
0

#25 vad spännande, vad har den för stam? Då aknske vi får träffa dig och din ponny på någon utställning framöver. Lycka till med din ponnyGlad

zelina
0

#26 Tack för lyckönskningen. Hon är e. Hairos v st Fortuna och u. Lambada v st Ankeven. Ja nästa år ska jag ställa ut och då har hon förhoppningsvis ett föl vid sidan också.Skrattande

zelina
0

Det är Vipke vd Zandhoven hon är betäckt medSkrattande så det blir isåfall ett isabell färgat föl, för han är cremello.

exitingsvillemo
0

Inte dumt alls!!!! En Vipke avkomma som bonus :O)

Var och kelade med Vipke i Lördags, när jag hämtade mitt sto som har betäckts med Menno :O)