Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 971 ggr
Sara.minishettisarna
0

Ömfotad

Jag sköter ett 8 årigt minishettis sto. Hon blir gämt så ömfotad när hon har blivit värkad. Hon kan vara ömm en vecka efteråt. När hon sdean får för långa hovar så börjar hon gå konstigt ( asså det är inga större längder) så hon är extra känslig. Behöver hon skos? och i så fall både fram och bak elller bara fram? / Sara

HannaBanna
0

Det kan vara bra att sko om dom är ömfotade det kan underlätta ridningen. Själv rider ja en shettis som e barafota . Men han har gjort det i nästan hela sitt liv så :P han e 18:P :)/hanna

Hanna-D
0

Kanske verkas hon för mkt? Du skriver att hon går konstigt när hon får långa hovar - hur ofta verkas hon och är det en duktig hovslagare som verkar med rätt vinklar osv?

Rubiinen
0

Hej Sara! Det va ungefär samma me min Viktor. Han blev också ömfotad och det blev mycket bättre med skor :)

Ellinor Johansson
0

Jag tror att det blir mycket bättre om du skor henne, du kanske behöver sko om/ verka henne  oftare så hon imte hinner börja "gå konstigt".

Jag är kan inte verka själv, men jag har precis som du säger sett minisar gå konstigt när de är travverkade eller vad det kallas när man har långa tår.

kacka
0

Skulle ge rådet verka oftare och mindre….

AnTeX
0

vår var osså ömfotat när hon gick utan skor men nu när skorna e på så är allt bra:D

Sara.minishettisarna
0

Okej tack för alla svar;)