Min shettis har förlorat ett öga...
Var ner till hästarna i hagen i går för att titta till dem på sommarbetet och gosa med dem. De står i sin träddunge som vanligt och dåsar. När jag kommer fram till Sessan så ser jag att det droppar blod från ögat och när jag ser närmre så ser jag att hela ögat är uppsvullet och vätskar. Blir förskräckt och ringer direkt till ambulerande veterinär som lovar att komma snabbt. Ringer och ordnar transport om vi skulle vara tvungna att åka iväg. Sessan verkar dock vara vid gott mod och följer snällt med oss upp till stallet. Jag har vid det här laget börjat bi riktigt orolig och det känns som en evighet innan veterinären kommer. Vi får remiss till Ultuna och en timme senare anländer vi till kliniken efter att Sessan fått smärtstillande.
Veterinären konstaterar snabbt att ögat inte går att rädda utan måste opereras bort, de tvättar rent och sätter för en skyddande mask för ögat. Operation under morgondagen. Det är med tungt hjärta vi lämnar Ultuna för att åka hem. Hela tiden funderandes över vad som kan ha hänt.
Idag ringde kirurgen och berättade att Sessan ska opereras på eftermiddagen och att han sett ett 5 cm stort sår på hornhinnan och att ögat kollapsat. Orsakat av ett stick eller ett kraftigt slag. De kan inte säga exakt…
Så nu sitter jag här och väntar på att veterinären ska ringa och säga hur operationen gått.
Jag mår jättedåligt, grubblar på vad som kan ha hänt… har de blivit rädda för något? Har någon gått in i hage och skadat Sess?
Det märkliga är att hon även tappat en sko och att min systers stora häst tappat sin flughuva som hon inte tappat en enda gång på hela sommaren. Känns väldigt olutstigt!
Min älskade lilla Sessa!
Usch vad jobbigt! Hoppas att det går bra!

Stackars! Men det går säkert bra, ska du se! Jag har sett flera ponnyer och hästar som tävlat på hög nivå med ett öga, både inom dressyr, hoppning och trav/galopp. De brukar lära sig rätt snabbt att vrida på huvudet för att se ordentligt åt alla riktningar. (Vet en galoppör som var nästan helt blind på båda ögonen, det gick det med!)
Håller en tumme att operationen går bra!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Så tråkigt, som tur är så brukar de klara sig bra med bara ett öga.
Tråkigt att din häst råkat för det här!
De klarar sig dock, som fler säger, bra med ett öga. Mina föräldrars ena halvblod har bara ett öga, hon blev blind som 1-åring efter att ha fått nån form av stick i ögat (förmodligen pinne i hagen bara) och sen som 3-åring fick hon massa infektioner så det var tvungna att ta bort det. Hon har inga som helst problem med det, hon tränar dressyr och hoppning alldeles utmärkt, däremot nu när hon börjar bli äldre så kanske det andra ögat försvagats lite för nu börjar hon bli lite mer rädd om sig. Men allt som allt går det alldeles utmärkt, när man ser henne första gången kanske det kan se lite otäckt ut men sen är det inget konstigt alls att se det. Hon tycker dessutom att det är jätteskönt att bli kliad i "ögongropen", så hon har en speciell liten mjuk borsta som man borstar henne med där.
Hoppas det går bra med din häst i alla fall och att hon blir bättre snart!

Tack för all uppmuntran!
vet att de klarar sig bra utan öga men känns ändå tungt. Tror inte det har hunnit att sjunka in ännu.
Målet är att sätta henne framför vagn igen och kanske till och med kunna tävla så småningom. Kommer ta det väldigt lugnt och försiktigt…

UPPDATERING:
De ringde nu från ultuna och sa att operationen gått bra.
Hon hade även en spricka i benet ovanför ögat vilket tyder på att skadan orsakats av ett kraftigt slag eller en spark.
Detta ger mig än mer huvudbry då jag vet att ingen av våra hästar sparkas och att sessan är väldigt uppmärksam på små signaler och genast flyttar sig.

Men fy så otäckt, men skönt att operationen gått bra iaf, hoppas att du snart får reda på vad som kan ha hänt din underbara häst…Tänker på dej…
# 6 Det är säkert en av hagkompisarna som har orsakat olyckan, det händer så fort och även om man inte ser att dom bråkar så händer det ibland…. Finns det någon unghäst i flocken? Det kan ju vara så att dom har lekt och så har en smäll tagit väldigt illa bara.
Jag tror inte att du behöver oroa dig för att någon skulle ha varit inne i hagen och skadat henne.
Hoppas att hon kryar på sig snabbt och att ni får många ina år tillsammans.

Jag har ett sto som fick operera bort sitt ena öga förra sommaren pga en skada som inte gick att göra ngt åt trots behandling. Hon klarar sig hur bra som helst i hagen och har inte på ngt sätt förlorat sin status i flocken. Det ser lite otäckt ut i början efter operation. De syr ihop ögonlocken och pga svullnaden ser det ut som att ögat finns kvar under. Blinkreflexerna finns kvar. Efter hand sjunker det in och blir en hålighet.
Som någon tidigare nämnt så finns det och har funnits många bra tävlingshästar som klarat sig utmärkt med ett öga. Jag har ställt ut mitt sto med 40 p efter operationen så det går också bra. Hon är nu dräktig, så flörta med hingsten fungerar det med!
Lycka till med din häst!
/Sonja
Usch, Vad hemskt! Tänker på er, hoppas allt blir bra till slut…

Det kan mycket väl vara så att hon har fått en spark , det kan räcka att de springer och busar och leker och hon råkar stå fel .
vi hade en ridskole häst som blev av med sitt öga som föl pga när de släpptes ut för första gången så bockade och sparkade modern av glädje och råkade sparka till sitt föl så ibland är det bara rena rama olyckan.
Har ju tex själv ett 2 årig russ som har haft en fraktur i överkäken och där hans tänder har blivit skadade och det konstiga där att vi har missat helt när det skedde då han har ätit bra hela tiden och inte tappat det minsta i hull, tyvärr så vet man ju inte hur man ska kunna fixa till det , men han måste ju tappa en del tänder och så får man försöka göra så gott man kan med hans nya tänder , som tur är så hindrar det inte att han kan användas.
Jag har träffat ett par hästar som av olika anledningar förlorat ett öga, och ingen av dessa har haft några men av det :-) Den senaste hästen jag träffade var ett halvblodsföl som fått en pinne i ögat i hagen och ögat gick ej att rädda, och honom var det full rulle på :-)
Hoppas det går bra med din ponny! (och det gör det säkert :-))
(OT: Vår hund förlorade ett öga för ett par år sen, och hon är likadan nu som hon var innan :-))
Jag har träffat en häst som förlorat sitt öga i vuxen ålder, igenom en olycka. Han klarade sig alldeles utmärkt som tornerspelshäst, och det var även han som tog hem hela tornerspelet. Han var jättemysig att träffa.
Det är klart att det tråkigt att en olycka ska hända, men jag tror att det kommer fungera utmärkt för er, när ni hunnit smälta det. Lycka till med en framtida tävlingskarriär!
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.