Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 770 ggr
BoelH
0

Holländska värderingar???

Jag har nyligen köpt ett shetlandssto som ursprungligen kommer från Holland. I hennes pass står det att hon har veulenpremie från 2003 och sedan står det enterpremie från 2004. Jag förstår ingenting, jag trodde att hon blivit visad en gång bara.

Hur är det holländska systemet uppbyggt och vad innebär detta?

Någon som har koll?

ThiffannyJ
0

Att hon har fått sin fölpremie och ettårspremie, vilket jag fattat det som är mycket bra!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

BoelH
0

ja, det tror jag, men vad innebär det om man översätter till svenska mått?

ThiffannyJ
0

Oj, det var jag faktiskt inte, men man kan ju få sina fölpremier, ettårs premier och tvåårspremier, eller geen premie, som betyder ingen. Så jag vet inte omman direkt kan översätta det tilld et svenska poängsystemet… Tror att från och med de är tre år får det 1, 2 eller 3 premie, och det är väl kanske lite lättare att översätta…

www.minishetland.com

BoelH
0

ok, så egentligen vet jag inte så mycket mer nu än tidigare Tungan ute, men jag tycker att hon är fin iallafall!

ThiffannyJ
0

Men det är ju så klart jättebra att hon har fått sina premier!

www.minishetland.com

BoelH
0

Jag förstår det och jag är jätteglad att hon har det, men jag önskar att jag förstod var skillnaden går mellan att få premien och att inte få dem.

sanne
0

nu får ni rätta mig om jag har fel.

men oftast visas föl o unghästar bara en gång om året. ungefär 60% av fölen får premie, de andra ingen. sen visas dem som 1, 2 åringar, där kanske % är högre det vågar jag inte säga, men har en holländsk häst fått, föl, enter och twenter premie så är det riktigt bra ! sen får dem ju 1, 2 eller 3e premie, vilket är nästan om vårat guld, silver o brons, kanske inte riktigt, rakt översatt dock.

ston visas sen varje år, har dom fått 1 premie o har minst 3 registerade avkommor kan dom bli berättigade till Kroon, nästan som vårat Aprem. sen är det väl KroonPreferent, då gäller väl fler antal avkommor och egna premier ?!

om någon kan detta bättre så skriv gärna, men så har jag fått för mig att det är på ett ungefär !

Kris_J
0

Veritas odium paretFörvånad

BoelH
0

Väldigt intressant detta, tack för svaren!

SaraDoos
0

Grattis till köpet Boel! Ska bli kul att få se henne på Bjärsjölagård! :)

Benjamin
0

Jag tycker hon är mycket fin. Men man har ju inget öga för det där med poäng…

BoelH
0

Tack! Det pirrar i magen bara jag tänker Bjärsjölagård. Har endast två premieringar bakom mig och den senaste var för 12 år sedan och med fjording. Helt annan grej detta har jag förstått.

exitingsvillemo
0

låter som att du hittat en fin ponny :O)

Lycka till med damen