Underbett på hingst.
Har lite frågor om underbett.
Det är en hingst med jättefin stam men tyvärr underbett, det är inte min men han ska säljas. Hur klarar sig en häst med underbett egentligen? Denna kille är bara 2 år och fint utvecklad och musklad. Men hur kommer framtiden se ut? Är det bäst att kolla upp el är det bara och vänta och se.
Självklart förstår ju jag att det är bara å kastrera, köra in och sälja.
Kan han visas som valack ändå? Trots underbettet.
Intressant med alla svar ni har.
<3 Sibell <3
Dior rs 487 på station 2012. Välkomna!
Hur stort är underbettet? Det "värsta" underbett jag sett är på ca 1,5 cm, kanske mer. Det är en shettisvallack som har absolut noll problem med att äta och arbeta. Han bor på ridskola. Hans tänder har aldrig behövt raspas, man kan ju tänka sig att det skulle bli en förskjutning längst bak med hakar som följd, men denna lille herre har klarat sig galant! Dock har han ett ganska truligt utseende.
Jag vet även en ardennervallack med samma problem, han får dock svårare att hålla hullet på eftersommaren när gräset är kort och avbetat, så han stödfodras alltid.
Du kan visa på utställning och få hästen bedömd, men det blir útom tävlan, han får sina poäng, med deltar inte i den slutliga rangeringen, och han får inget pris.
Underbett gör att det kanske blir svårare att beta kortbetat gräs, så man får hålla mer koll på hullet på en ponny med bettfel.
En ponny med underbett får sin kritik men blir oplacerad och inte klassindelad på utställning. Det är nolltolerans på underbett inom vår ras. Min ettåring hade 1 mm underbett i en tillväxtfas i juni, det har nu rättat till sig igen. Men jag lyckades naturligtvis dra med mig henne på utställning i Trelleborg just i den tillväxtfasen - så jag vet att det funkar så…
Min ponny har ett ganska stort underbett, men det är endast framtill som det är så. Baktill är bettet perfekt. Hon betar i sig bra, även väldigt kort gräs och är i bra hull(kanske till och med för bra?);)