Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1099 ggr
Gosa
0

ELIT-HINGST

Snälla, kan någon berätta för mig vad som krävs för att en hingst ska tilldelad ELIT för avkommor?!

Jag har försökt att läsa mig till det men hittar inte rätt information. Tacksam för alla svar!!!

AnnaLundin
0

Det finns ingen exakt poängberäkning för vad som krävs, utan AVN gör en helhetsbedömning av hingstens totala förärvning - både toppakommor och bottennapp. (en hingst som har t.ex 20 guldavkommor och 15 bronsavkommor kan nog kanske inte anses ha en tillräckligt jämn i sin förärvning för att bli Elitpremierad)

OM hingsten visar sig ha en exceptionellt god förärvning så kan den höjas.

sanne
0

Men då undrar jag… räknar dom på 3år och äldre avkommor ?? eller alla åldrar ?

Hade för mig att dom gör en bedömning av hingstarna när de har betäckt ett visst antal ston eller hur är det det funkar ??

AnnaLundin
0

Första avkommebedömningen görs när de har 15 visade avkommor och jag tror att de ska vara 3 år eller äldre.

OM tiden går och det ändå inte kommer fram 15 visade avkommor så görs en bedömning utifrån det som har visats fram. Då kan avsaknad av visade avkommor ligga dem i fatet.

Gosa
0

Räknar man bara poängen som avkommor fått vid premiering, eller räknas även utställningspoäng?

Om hingsten har godkända hingstar efter sig, hur tillgodogörs det?

Jag funderar naturligtvis på min nyligen förvärvade hingst, Castor v Bunswaard. Är han nära? Någon kanske har lust att hjälpa mig se över det?

sanne
0

Pia, tycker du borde ringa Morgan o kolla… för han har ju många avkommor visade med guld.. o godkända hingstar. men det är inte lika lätt o räkna som på stona..

Annette
0

De hingstar som skall bli höjda kallas väl in automatiskt när det är dags.

AnnaLundin
0

#6 - korrekt uppfattat.

Antingen kallas de in till ordinarie avelsvärderingar för höjning.

Eller också blir de höjda på generalmönstring, om det nu blir fler sådana. (jag har ingen aning, har inte hängt med i svängarna)

ThiffannyJ
0

När våra hingstar skulle höjas till A blev vi uppringda av Morgan som medelade detta!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Gosa
0

#8 och vad krävdes för att dom skulle bli upphöjda till A ??

Cattis
0

#9 Det är en viss procent av alla avkommor som skall ha fått diplom/guld osv. Nämnden har ett särskilt sätt att räkna ut detta, så kontakta Morgan så kan han ju tala om hur din hingst ligger till just nu. Man kan däremot inte säga att det kräv x antal dpldöttrar till eller så, men kanske på ett hum.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.