Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1868 ggr
Colan
0

ställa ut hingst.

hej!

jag undrar ilka regler som gäller när man ska ställa ut hingstar. har ställt ut ston innan men aldrig en hingst.

har en 1-årig hingst som jag funderar på att ställa ut i år.

jag vet att man ska ha träns på hingstar som är 2 år och uppåt. + att man måste vara 16.

min lilla kille är bara 69 cm hög och jag hittar inga träns till honom för att han är så liten. kan jag ställa ut honom i grimma?

jag är bara 15 men kan det gå bra ändå?. är ca 165 lång och mycket hät van.

RebeckaSvensson
0

#0 I grimma får du lov att visa honom som 1-åring. När han är två år och äldre får han inte visas i grimma utan måste ha träns på sig när han vistas på utställningsplatsen.
Det är 16 år som gäller för att visa hingstar så du får inte visa honom själv i år om du bara är 15 år.

Colan
0

#1: det med ålders bestämelserna tycker jag är fel. min mamma är kortare än mej men har samma häst vana och är äldre.. men hon får ställa ut men inte jag… och det finns inga träns som passa till honom.. vad ska jag då göra?

Colan
0

får väl leja en kompis som får gå med honom..

RebeckaSvensson
0

#2 Jag tycker det är helt rätt med åldersgränsen som finns. Det går inte att jämföra att hålla på med en hingst på hemmaplan och på en utställningsplats. På en utställningsplats där hästen möter en massa nya intryck och dessutom finns en massa okända hästar kan den snällaste hingsten förvandlas till en liten vilde som gärna vill upptäcka den nya världen. Om man tror att det endast är längden som spelar roll för hur bra/dåligt man kan hantera en hingst tycker jag att det på ett väldigt bra sätt visar att man inte heller är mogen att inse vad som kan hända om man som visare inte klarar av att hålla sin hingst på en utställningsplats.

Det finns alltid träns att hitta, tex låta få uppsytt som passar hingsten. Utan träns får du inte lasta av din hingst på en utställningsplats.

Silenos
0

Titta in på www.lillhastenistav.se eller www.jaboruder.se ( shettisshopen ) De har bra shetlandsgrejor, även till mini.

Colan
0

#4: med längd och så menar jag att jag inte är en liten dvärg utan har kraft att åtminsånde försöka hålla honom. men det jag tycker är fel är att min mamma som är i ungefär samma storlek som jag och har samma häst vana får ställa ut men inte jag bara för att hon är äldre. det med träns gäller väll inte 1-åringar… alla andra har skrivit det till mig i alla fall. vet du någon som syr upp träns till ett humant pris (hittade en som sydde upp för ca 1200 kr, vilket är lite dyrt för ett träns enligt mig).

#5: tack för tipset. men problemet är att nästan alla minishettis träns jag har provat är för stora. det tränset som vi har lyckats hitta till hans mamma är förstort för honom. ska antagligen till falsterbo nästa vecka.

RebeckaSvensson
0

#6 Om du läser vad jag har skrivit i #1 så står det att du får visa din 1-åring i grimma (på SSS:s utställningar), något annat har jag aldrig sagt.

Det är klart att det träns som är speciallsytt och gjort för hand är dyrare än ngt som köps i en affär, det kommer man aldrig ifrån. Jag vet inte exakt vad tränsen som jag köpt har kostat, men den kvaliteten och passformen som är på dem får jag inte ngn annanstans, så priset klagar jag inte på. Många gånger är det kanske så att det behövs specialgjorda saker till så små ponnyer.

Att det finns en åldersgräns på visare av hingstar är just för att det förutom ren styrka att klara av att hålla hingsten krävs det också lite erfarenhet samt att man ska kunna förutse vad hingsten kan få för sig samt hålla sig på behörigt avståndtill andra hästar. Oftast blir man försiktigare när man blir äldre och tar inte längre så lätt på saker.

CarolaCarro
0

Ja skulle aldrig få för mig och visa utan grimma på en 1-åring.. Dom blir gudomligt starka.. försök och hitta ett bett och någon som kan ställa ut… finns de regler så är dom till att följas

AnnaLundin
0

Det är ju inte bara styrka och kunskap att hålla i hingsten det handlar om utan det är också en ansvarsfråga att man kräver en viss ålder på den som hanterar hingsten. Både att kunna ta ansvar att säja ifrån om det inte fungerar och att faktiskt vara den som är ansvarig OM något skulle hända, om hingsten skadar någon eller liknande.

En 50-årig stor stark karl kan också vara olämplig att visa en hingst, för att han inte har kunskap att hantera en häst.

Joystick
0

Om en vecka är det dags i Lövånger.

JAG börjar bli nervös trots att

A Vi "bara" visar Joystick för skojs skull

B JAG ska inte visa honom själv utan de är Sofsan som ska visa honom.

C För oss är han en guldklimp oavsett vad dommarna säger och han ska fortsätta vara hingst så länge de fungerar i vardagen i allafall..

Men de är klart.. Visst hade de varit extra kul om dommaren säger att han är fin

Anna-Carin

Johannna
0

Skriver här istället för att göra en ny tråd.

När man lastar ur hingsten på utställningsplatsen måste den ha träns då? eller gäller bara träns när man visar?

ThiffannyJ
0

Alla hingstar som ska visas i träns ska väl också lastas ut med träns har jag för mig. Vi tränsar våra hingstar i transporten.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

AnnaLundin
0

Hingstarna ska ha träns på sig hela tiden de är utanför boxen eller släpet på utställningsplatsen.

Hovgarden
0

Håller med nr#4

Regler är till för att följas och det har inget med klänmgden att göra/kunskapen. Man hoppas ju attd e flesta som visar hingst självklart ha kunksap men det är ett stort ansvar att visa hingst. Min kille är världesn snällaste hemma men blir väldigt hingstig borta, visserligen är han avelshingts och inte så van att åka bort o se sina rivaler men allt handlar om såkerhet om ett år kan du ju visa så länge dina ben bär dig Skrattande

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

VeronicaP
0

Fast nog kan jag tycka ibland att den där åldersgränsen är lite kul med tanke på att det finns en hel del som ler och kör sina hingstar på tävlingsplatserna , men de får inte visa sin egna hingst på utställning .

Det kan kännas knepigt om jag ska vara ärlig , sen finns det ju vissa vuxna som inte borde få hålla i en hingst och vissa tonåringar som mycket väl hade kunnat  få¨visa hingstar.