Omöjliga färger!
Man skall aldrig säga aldrig…..

Veritas odium paretFörvånad

vilken sötnos =)
Ser med spänning fram emot DNA svaret. Är det frågan om atavism är det ju ganska spännande…
Men asså det är väl tekniskt omöjligt att hingsten är pappan? Fölet kan väl omöjligt ha fått skäckanlag av de föräldrarna?

en lustig historia, dock tycker jag fölet ser ut som en Paint !
Om stoet är seminerat så är det ju inte helt omöjligt att man tagit fel sperma, det har ju hänt förr.
Kan ju faktiskt även vara en tjuvbetäckning.
Lustigt iallafall, den var ju så väldigt "skäckig".
Som sagt, kul att höra vad DNA säger.

väldigt söt!

Det hade vart kul om det var "rätt" pappa, men antagligen tjuvbet. eller feltagen sperma?! Men ska bli spännande att se vad dna-proven säger!!!!!
Hur-som-helst ett mkt vackert föl!!

En av mina gamla chefer inom galoppen har en skäckig fullblodshingst i träning just nu, som ser ut som en paint men som tydligen är en helt legitim galoppör. Lite tufft, men jag föredrar "standardfärgerna"! Tycker samma om ovan nämnt föl - det är kul, men inget jag skulle vilja ha.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#8 - grejen är att bukskäcksanlaget (som detta ser ut att handla om) är recessivt, så det måste komma från båda föräldrarna. Så även om det skulle vara en felaktig spermados så måste stoet ändå bära anlaget.
#9 - de där fläckliga galoppörerna är fullt godkända fullblod, men det finns en del frågetecken i deras härstamningar. För visst är det märkligt att alla (nära nog) hästar som plötsligt dyker upp med nua färgkombinationer gör det just i USA….

#10 Precis min mening också, jag gillar det inte. På engelska fullblod ska man kunna kolla 800 år bakåt i stammen om man har lust, men jag undrar om man verkligen kan det på de där fläckiga typerna… De kommer som sagt från samma ställe och jag tycker att det är underligt att begreppet "skäckigt fullblod" är så nytt om de har haft fläckiga fullblod i flera generationer därborta. Då borde det vara mer vedertaget även här att det finns fläckiga fullblod.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Litet repotage om en annan ovanlig kallblodsskäck:
http://www.travnet.se/www/public/webb/default.asp?infoID=36286&infoTyp=nyhet
Hoppas det kommer DNA svar på varmblodet snart….
Men det finns ju skäckiga travare!
Det var för bara några veckor sedan som en irländare knackade på hos en jag känner och frågade om skäcken som han sett från bilen var hennes och hon sa ja. Sedan frågade han om hon var till salu, vilket hon inte var. sen så började de prata lite iaf och då frågade han bla. om hon var en travare å då svarade ägaren att det inte finns såna travare å hon var ridhäst, men då sa han att han hade såna travare hemma som tävlade. Bara nåra dar senare hände typ samma sak fast med en annan irländare som också hade en sån travare..
Så ska man tro dessa irlänadare så skall det finnas framgångrika skäckar inom travet!
Kallblodigstravare är nog vanligare som skäck än varmblod.
Jag skötte om ett kallblodssto vid namn Tronpila född -85. Hon var skäck och väldigt omtalad på den tiden då hon gick på travet. Jag kände henne då hon gick som avelssto, vad jag vet så lämnade hon inga skäckar, men de flesta av avkommorna hade höga strumpor och bred bläs.
Det som jag tycker är lite konstigt är att hon är registrerad som brun på stc. Med vit fläck på kroppen, vita stövlar, bläs osv.
Hennes första avkomma Bella S.R. var brun med 4vita strumpor, stor bläs (nästan lykta) och så hade hon ett vitt streck under magen, men det reg. ej efterom registratorn inte kollade där
.
Provar länka till hennes sida på stc, vet inte om jag lyckats. Har ju ingen bild på datorn tyvärr, kanske kan försöka skanna in en sen.
http://www.atg.se/HastDetaljServlet?view=reguppg&hastnyckel=170687
Ja ska bli spännande vad DNA:N säger..
Kan tänka mig att många andra travare kommer o kolla på den söta skäcken på banan framöver
..Om fölis kommer så långt..
Coolt
. Fast kanske ändå inte så konstigt. I Ryssland hade de problem med silverrävar på pälsfarmer, eftersom de var så skygga för människor. En forskare började då avla på enbart de rävvalpar som var minst skygga för människor, sedan plockade han de som var minst skygga av deras avkommor osv. Efter 20 generationer hade han silverrävar som var vitfläckiga och hade hängöron, detta förekommer ingenstans i vilt tillstånd och inte heller längre bak i "stamtavlan" bland de djur han började avla på. Man tror att det är på så sätt vi har fått fram alla variationer av hundraser, som ju alla härstammar från vargen. Det vore väl inte konstigare om en skäckig häst ploppar fram när man "bara" avlar på bra travegenskaper och bra psyke?!
Eftersom skäckanlaget är dominant, dvs om en häst har ett anlag för enfärgad och ett för skäck så blir den skäck, alltså borde det inte kunna ligga latent? Fast homozygota skäckar (alltså skäckar som bara ger skäckföl), kan ibland ge enfärgade avkommor, fast de i generna har skäckanlag, så det är kanske det som har hänt… fast det är konstigt i så många generationer.

#16: Jätteintressant det där med silverrävarna!

Ingen som vet resultatet på det aktuella fölets DNA än? Nyfiken om det är en "äkta" eller "oäkting"….
#16 Du blandar ihop två anlag nu. Det finns två olika typer av skäckanlag, där det ena (ryggskäck) är dominant och det som finns hos shetland (en som är homozygot för det här skäckanlaget får 100% skäckavkommor) , och det andra (bukskäck) är recessivt och finns hos t.ex. russ (däremot inte hos shetland. Bukskäcksanlaget kan eftersom det är recessivt visa sig efter flera generationer, och det är också bukskäcksanlaget som hos vissa raser ger enfärgade homozygota hästar om jag inte har fel.
#19 Tack för klargörandet! Jag visste att det finns olika typer av skäckar (det är väl tre till och med dorsal (rygg), ventral (buk) och en kombination av dessa tovero. Sedan finns det sabino, men det kanske är något annat?), men visste inte att det fanns recessiva skäckanlag! Det var intressant.
en liten silver rav eller…?
Åh, så söt! Förmodligen silverräv som ursprung, de kallar den domestic fox (tamräv).
jag som tycker skimlar är uppseendeväckande! (de härstammar från ryska orlovtravaren..jag vet) Vilken uppmärksamhet ska då inte den här stackarn dra? (om den nu är "legitim"). Tycker faktiskt inte den ser ut som paint, den är väldigt smäcker och långbent.
häftigt var det iaf!
har det framkommit ngt ang faderskapet????
#24 - travare DNA-typas i samband med frysmärkningen, som görs till hösten. Innan dess lär det inte bli några svar på frågan.
Hittade en nordsvensk travara som också är skäck, när jag sökte lite… visste inte att det fanns heller :o)
http://www.travnet.se/TravnetCore/?coreUrl=http%3A%2F%2Fwww.travnet.se%2Fwww%2Fpublic%2Fwebb%2Fdefault.asp%3FinfoID_equals_36286_and_infoTyp_equals_nyhet

#26 Oj vad roligt att läsa jag har skött om både Nyhems Tor och Nyhems Freja när de stod i proffsträning.

Nu är Dna analysen klar

Väldigt fin kille tycker jag! Det va en travare alltså!? pappan säger inte mej så mkt.. :)
Den uppgivna härstamningen var korrekt.
Så ja, det är en vbl-travare.

Det är ju faktiskt häftigt att det kan bli skäck , ingeting är ju omöjligt sägs det ju och det bevisas ju här :-)
#31 - jag är ju, som sagt, övertygad om att det är en bukskäck och det anlaget är ju recessivt = 25% chans om båda föräldrarna har anlaget men inte är skäckar själva.