Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 4108 ggr
SofieBroden
0

Globusrockard

Är det någon som har erfarenhet av globusrockarden? Är den bra, hållbar, skön att åka i m.m? Dela med er av era erfarenheter.

Midlingur
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hållbar - nej, skaklarna är väl det som är av sämst kvalité. Bad stallägarens man böja dem åt mig så det blev tätare mellan skaklarna. Det kunde han göra för hand.

Skönt att åka i.

SofieBroden
0

#1 hmm, okej. Då kanske man ska kolla efter en annan rockard då…. Man vill ju inte att den "trillar sönder" när man kör.

Milla
0

Ska du köra i skogen med den så rekomenderar jag INTE den vagnen, när man har kört en liten runda så känns det som om man har suttit i en shaker. Har man minsta lilla problem med sin rygg så är det ingen bra vagn att åka i. Den har mycket dåliga stöttdämpare.

Precis som #1 säger så kan man böja skaklarna för hand.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

SofieBroden
0

Vet någon var man kan hitta andra rockarder som är av bra kvalite´. Vilken vagn använder ni?  Jag har tittat på Jäboruders vagnar men det är för långt för att köra iväg och köpa där. Jag bor i Skåne.

Midlingur
0

#4 www.jensa.nu Han kan köra hem till dig vad jag vet

Milla
0

#5 är det en bra vagn att köra i skogen med?? jag är också på jakt efter en ny vagn.

SofieBroden
0

#5 Okej tack så jättemycket :)

Midlingur
0

#6 Mycket prisvärd! Jag vet de som använder den i maraton, precision och dressyrkörning. Klarar den maraton så klarar den säkert skogen.

Midlingur
0

Om ni är intresserade av att beställa från Jensa så hör av er! Kanske kan vi sambeställa? Vi bor hyfsat nära varandra alla tre :-)

Aribigga
0

Får jag också vara med? Fastän jag egentligen inte har råd Oskyldig

lurvponnyn.vimeddjur.se

Midlingur
0

#10 Givetvis!

Joystick
0

Nån som har en egentagen bild på jensas rockarder??

Vad jag ser på hemsidan så blir det ett GISSEL för mig att ta mig i en sån eftersom benen måste lyftas ÖVER skackeln..

Anna-Carin

Midlingur
0

#12 Ja, det är sådär de ser ut tyvärr.

Kolla på Buke, Ella82 har bla postat bilder.

Joystick
0

Tack för tipset..

Jensas rockarder kan jag alltså stryka ur min lista..

INGET för mina dåliga ben..

De räcker att jag KRYPER i maratonvagnen när jag ska köra Krutrök. Vill ha LÄTT att komma i en rockard när lilla Joystick ska köras

Anna-Carin

SofieBroden
0

#9 Jättebra idé. Det tycker jag att vi gör ! Glad

Milla
0

Jag står också över, vill nog mer ha en rockard av den typen som börjes hade innan (dom har kanske den kvar fortfarande) Vi hade en sån tidigare men den sålde idiotiska jag.

Minsanne
0

Vi har tre olika sorters rockard hemma för tillfället, och fler är på väg in från Holland. Är det flera som vill beställa så är det heller inga problem för oss att köra ner till skåne.
T ex så åker vi ner till Danmark i morgon eftermiddag och kunde leverera rockard på vägen ner.

h00jff
0

Bild på "Jensas" rockard (sorry att det blev julkortsbilden, men jag hade inget annat på den här datorn!). jag har den som är ofjädrad, men den finns fjädrad också. Tror att företaget heter Smålandsvagnar egentligen.

VeronicaP
0

När jag kör i skogen använder jag speedcart och någon skönare vagn finns nog inte att köra i , där är stötdämpare och allt ;-)

Ninnii
0

#17 De som tillverkar eran, kan de inte göra en passande till mini och standard som har en spårvidd på 125cm minst?

Midlingur
0

#14 Inte helt omöjligt att han kan ändra konstruktionen på din vagn. Ring och hör!

Midlingur
0

#16 Jag tror de har kvar dem. Jag har funderingar på att åka upp och köpa vagn jag också. Hör av dig om du vill samköra! :)

Ellen89
0

Forlat om jag inte stannar pa amnet, bara en fraga. Jag har en 'globus rockard' tror jag (bor ju i Australien). Svangeln ar for hogt uppe for mitt sto ar det nagon som har andrat den pa just denna rockard? Vill garna ha lite ideer!

Midlingur
0

#23 Jag satte min i korgen på min vagn.

SannaHolmgren
0

#14 Ring smålandsvagnar och fråga om de inte kan ändra på rockarden så att den passar dig och dina dåliga ben.  De ändrade min 4-hjulsvagn till tjejen som köpte den innan mig då hon ville ha extra grejer till den, och när jag ringde för ett par år sen och kollade priser så har jag för mig de sa att man kunde måttbeställa vagnarna. Det är lätt för dem att kapa den biten som är i vägen för dig, och förstärka som ett U istället. Så gjorde en bekant med sin rockard (ej jensas) Kvaliten är super, och sakerna är rejäla, och välbyggda, gjorda för att hålla en livstid

Pyttis
0

Har haft en sådan rockard. Flyttade ner svängeln mot botten av korgen (har mini), tog en bit plattjärn på ovan och undersidan av korgen borrade hål i detta och fäste svängeln i denna med hjälp av genomgående bult. Det funkade.

Ellen89
0

#24,#26 Tackar!! Ska forsoka sa snart jag kan eller fraga om ngn annan skulle vilja hjalpaSkrattande En annan fraga, draglinorna matchar inte svangeln alls har det hant er ocksa? Jag ska ga till min kor klubb och dom ska hjalpa mig men vill bara ha lite ideer igen :)

Midlingur
0

Finns det intresse av att samåka till Börjes och handla vagnar (bland annat ;-))? Vi är två som är lite sugna, kanske finns det någon mer här från Skåne som vill?

Milla
0

Japp jag är intresserad, vet du vilka vagnar börjes har nu?? har dom kvar dom där kraftiga i blått och rött?

Midlingur
0

Jag tror de har såna som liknar Bullets rockard, samt deras modell Swinger. www.stallberg.se hittar du Bullets ponnyrockarder. På Buke tror jag man kan söka på "swinger" i körforumet och se bilder på den.

Joystick
0

Jag antar att jag får höra mig för så om VEM som kan anpassa vagn bäst efter mina behov.

Försökte ju göra så med maratonvagn till Krutrök också MEN de ville sig inte.. då företaget som skulle göra det slutat bygga sånna vagnar pga svårigheter att få tag i däck..

Vinna på lotto vore inte helt fel..

Anna-Carin

PP
0

#32 Kan tipsa om NHS ponnysulky, om du behöver en vagn som är lätt att komma i och ur. Den första rockard som jag själv suttit bekvämt i, fast jag bara är av normallängd. Gott om plats för benen, ställbart säte och en massa andra finesser. Dessutom lyssnar de på önskemål och är inte omöjliga på något sätt.

http://www.westerdal.se
Klicka på "Vagnsgalleri".

Joystick
0

Tackar för de tipset!

Såg verkligen lovande ut.Å med en vettig prislapp också i grunden så kan man ju lägga till lite saker för ytterligare komfort utan att bli ruinerad!Å dessutom tävlingsgodkända för lätt klassGlad

Av någon konstig anledning så tenderar UTRUSTNINGEN till mina hästar bli dyrare än hästarna själva…

Krutrök är inköpt för 5000 kr.. Han har då maratonsele för 6000, maratonvagn för 25 000 körhuvudlag för 500 kr, bett och tömmar ca 1000 kr..underlägg 500

Jag HOPPAS dock att inför 2009 bli kontaktad av ostens hus. Då de i allafall inte va HELT avigt inställda till att använda mig och Krutrök i Jippo/reklamsyfte för Krutröksosten..

Anna-Carin