Shetlandskalender
Det kom upp en diskussion om en almanacka med shrtlandsbilder i en annan tråd. Vi kan fortsätta den diskussionen här i stället :)
Iller iFokus gjorde en kalender för något/några år sedan. Jag vet inte hur de valde ut bilderna, men en tanke är att man har tolv deltävlingar där man får skicka in foton (max 1/bild/pers//mån är nog lämpligt) där vinnaren sedan röstas fram. Det är ett jädra jobb, men det är inte omöjligt och det vore himla kul med en Shetlandskalender, tycker jag.
Skulle det finnas något intresse för att göra en sådan kalender här på Shetlandsponny iFokus för att sedan sälja till intresserade? Jag kollar bara läget lite
.

Jag är på - of course!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Helt klart!
lurvponnyn.vimeddjur.se

jag är jätte gärna me. Har även en del lite roligare kort som jag kan skicka in för förslag.

Jag är med på noterna

Funderar vidare lite högt bara:
Skall det vara något tävlingstema för varje månad?
Tex maj -föl, juli- shetland i sommarhage, augusti- utställning, sept-bruks osv?

#5 Risken med det är ju att många bra bilder inte kan vara med, för att de inte vann sin kategori "den och den månaden" och inte passar i någon annan kategori.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Bra idé. Förr gjorde jag kalender själv med foton på mina hästar. Behöver alltid kalendrar, har för närvarande 3 stycken som jag skriver i på olika ställen, måste skriva upp allt (glömsk :)
Fint att ha i stallet dessutom
Det vore väldigt kul, men vore det inte bättre att rösta på hästar, och sedan får någon fotografera dom, med systemkamera, kanske att man kan anlita någon/några från hästfoto, så att man vet att man får en bra kalender?
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

#8 Finns det ingen här inne som kan ta eller har tagit bra och användbara fotografier på hästar? Utan måste det vara någon från hästfoto som har tagit bilden? Mycket besnynerligt i mina ögon då jag vet hur en del ser ut i vinterpäls och för att inte tala om arbetet med att åka runt i efterhand och fotografera!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#9 Det var väl inte riktigt så jag menade, utan att man behöver lite annan utrustning för att få ett bra fotografit utskrivet på en A4 kalender. Jag menar absolut inte att alla här är dåliga fotografer, men att vi kanske inte har samma utrustning som dom flesta på hästfoto.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

#6. Alla bra foton kommer ändå inte med eftersom det bara finns plats för 12 st. Om man inte har något tema alls finns ju risken att det blir väldigt likartade foton, kanske inte ett enda med bruksanknytning beroende på hur folk röstar.
#8. Det är inte min tanke, utan det skall vara öppet för medlemmar här. Vi har många duktiga fotografer med ett genuint shetlandsintresse och ett spontant foto taget i vardagen kan vara mycket bättre än att en sk proffsfotograf åker runt.
Bra förslag som vanligt Annette!! Bra med teman, låt folk skicka sina bilder (vart?) det behöver inte vara superkvalité tycker jag. Är bilden bra och charmig räcker väl det långt? Och utställningsbild behöver väl inte bara vara BIS och BIMhästar? Dom får ju synas ändå, det kan väl vara väntan på att gå in i ringen, barn med häst, maskerad eller något som bara händer på utställningen. Någon månad kan man ju mixa bilder, tex när det är föl, kan ju 4 få plats på en A4sida.
Vem håller i det här? Du Annette? Jag röstar på dig!!!!

#12. Lugn lite nu, jag kollar ju bara intresset
. Men dina idéer är bra allihop ;)
När Cattis är borta dansar råttorna på bordet
, sajtvärden är den som bestämmer här, men vi kan ju klura och fundera lite :)
Vaddå sajtvärden bestämmer?! Lever vi inte i en demokrati?

#14. Tack och lov inte :)

På hundar iFokus har dem liknande, då tävlar man om månadens hundbild (en bild som representerar den månaden på ett bra sätt), de som vinner publiceras i en hundalmanacka!

Har någon en aning om vad en sådan kalender skulle kosta att köpa när den är klar?

kaninifokus gör också kalender… de har tävling varje månad och månadens vinnare hamnar i kalendern. Inget spec tema vid tävlingen utan de som vill bidrar med en bild…

Detta låter väldigt roligt. Jag brukar själv göra en egen kalender varje år, med bilder som följer årstiderna. Tar mycket kort på mina shettisar i vardagliga situationer, och det tycker jag att kalendern ska ha. Inte kort från utställningar, för de ser man så ofta.

Tycker också att det låter kul. Kan man inte bara ranka de bilder som man tycker bäst om 1-12?
Eller vad tror ni? Då hade det kanske inte blivit lika mycket jobb med bilderna eller?
Vore jätte roligt med en kalendder!
Jättekul ide! Om vi är lite snabba kanske vi kan sälja dem på höstens halloween utställningar och kanske på SSS hörstmöte?
Delad glädje är dubbel glädje :)