Poängskalan på utställning
Har funderat en del på det här med poängskalan på utställning, inte minst efter årets riks där en vanlig kommentar var att "hela skalan användes". Men riktigt så är det ju inte när vi nu har en skala 1-10.
Läste i en artikel i Ridsport att på islandshäst använder man en skala från 5 till 10. Jag börjar tycka att det skulle vara en bra idé även på shetland (och andra raser med för den delen). Tycker oxå att det skulle vara bra om det fanns en beskrivning för vad poängen motsvarar, som det gör i ridsportens TR. Det skulle förtydliga mycket för många. Och även om poängen givetvis ändå skulle kunna skilja sej åt beroende på domare, så skulle man ha ett hum om hur respektive domare värderade hästens exteriör på ett tydligare sätt.
En sådan beskrivning skulle kunna se ut som följer:
5 = svag/dålig
6 = nöjaktig/ordinär (med tvekan godkänd)
7 = god
8 = mycket god
9 = utmärkt
10 = excellent (perfekt, kan inte vara bättre)
Tror att detta skulle kunna leda till att hela skalan verkligen används. Silver, klass I och guld skulle återta sitt värde, till skillnad mot nu när man lätt får känslan av att det bara är guld med spets som räknas.
Nu blir det intressant att få veta vad Du tycker..!

Låter väldans intressant!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Har sett en beskrivning, senast i anglo/shagyarikskatalogen:
1. Mycket dålig
2. Dålig
3. Bristfällig
4. Ej tillfredsställande
5. Medelmåttig
6. Tillfredsställande
7. Bra
8. Mycket bra
9. Utmärkt
10. Särdeles utmärkt
Du hade prickat in några väldigt snarlika formuleringar, eller hur!?
Vet inte om denna är officiell men så är den tryckt.

Intressanta funderingar!

#2 Har själv aldrig sett/hört om detta, trots deltagande på flera exteriörkurser.
Jag tycker nog oxå att den stämmer dåligt med verkligheten. Medelmåttig för betyg 5 till exempel… Fast kanske att jag har en för snäll tolkning av ordet medelmåtta i mitt vokabulär? 
#4 tycker samma som du. Dessutom tycker jag att 1 inte bara borde vara Mycket dålig utan typ Katastrofal, Totalt undermålig, eller liknande. Har nog aldrig sett en etta delas ut. Tror 4 är det lägsta jag kan påminna mig om.
Men nog är det konstigt, på en 10gradig skala är 7 medel???????

#6 Precis min mening! 
Väldigt bra fundering.
Jag tycker det skulle vara väldigt intressant om era skalor användes fullt ut. Det skulle bli mer fokus på delpoängen inte bara slutsumman
#0 Har man bara 5-10 på islandshästarhästar? Inte 1-4? Man kan alltså inte få en delpoäng under 5?

#9 nepp, bara på man och svans där de under en period hade 1-5 tror jag… sen har de ändrats hit och dit…
ex. 4g som "inte" har pass får då automatiskt 5 på passen
Tycker också #0 förslag låter intressant.
funderade på att om man vill få förklarat för sig hur kommentarerna är ang ens häst på utställning…vem ska man prata med? Kan man gå fram o höra m domaren då?
Det har gått inflation i poäng-sättningen. Jag tycker att en femma på en tio-gradig skala borde betyda medelmåtta, dvs varken fin eller ful.
Svårigheten med att förändra en betygsskala blir väl hur man ska kunna jämföra bakåt i tiden. Kanske måste man t o m lämna siffrorna och införa typ IG, G, VG, etc..?
Problemet med poänginflationen finns ju på alla raser, mer eller mindre. Så om man gör en förändring så borde den göras för alla raser och domare.
Både förslagen i #0 och #2 verkar bra. Särskilt det där med att man med ord vet vad siffran betyder.
Mkt intressant och viktig diskussion det här….

Jag har ställt ut hästar sedan 1981 och då användes det mycket sällan några femmor. Så att det gått inflation i poängen vet jag inte om jag håller med om. Höga poäng förekommer väl oftare nu, men aveln borde väl gått framåt på 27 år.
Det kommer att vara en domarkonferens för de som dömer Shetland nu i höst, så detta kommer väl säkert att diskuteras.
#11 Ring till Morgan Johnsson eller besök en av han exteriör kurser, jag vet att han mer än gärna förklarar!
Delad glädje är dubbel glädje :)
#11 Du kan gärna fråga domaren, men vänta gärna till utställningen är färdig, då har domaren mer tid. Pauserna under dagen behövs till att äta och pudra näsan.
Lite kan jag nog hålla med om "poänginflation". Jag kommer ihåg när Coed Coch Targed fick 45 p någon gång på 70? 80? talet. Då var han på första sidan i Ridsport med sina fantastiska poäng!
Nu tycker jag 43 44 45 poäng delas ut på var och varannan utställning!

#16 Jag kommer ihåg när Charley fick 45 poäng, det blev väl också rätt upphausat. Sedan dess har man ju sett såna poäng flera gånger utan att det blivit så mycket väsen.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#16. Det var på 80-talet. Men innan dess fick Halvblodsstoet Falsett 47 poäng på Elmia, så nog har det delats ut höga poäng förr också. Även om det blev mer sensation då.
En gång fick Laeryds Domenic 48 p av utländska domare.
Har för mig att Coed Coch Targed också fick 48 vid något tillfälle, och att den enda som nånsin slog honom var hans son, men det var några år sen welshar var aktuella i min värld så jag minns inte riktigt.