Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1620 ggr
Milton1
0

shettis med eksem på snoppen?

Hejsan

Är det någon som vet om det är normalt att en häst kan få eksem på sin snopp? Tycker det ser ut som om min shettis har fått det.

Den är helt flagnig och ser jättetorr ut samt att en bit av snoppen har blivit gulfärgad. Den såg inte ut som vanligt.

Det var fler än jag som reagerade på det så det är ingen vanlig flagning och varför har snoppen ändrat färg?

Är det någon som vet vad det är och vad som orsakar det?

Han brukar ha något som droppar ner på insidan av benen som jag brukar få skrubba bort men idag var det väldigt geggigt långt upp i juvret och när snoppen var framme så kunde man se det väldigt tydligt när man fick lov att pilla där.

Försökte tvätta rent men det gick inte så bra när han inte var så samarbetsvillig.

Tänkte ringa veterinären och fråga men tänkte först kolla om någon visste här.

Ahnna
0

Tycker att det låter ganska normalt… Obestämd Är han hingst? Har du bild på färgändringen? Som sagt, det låter inte helt jättekonstigt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Teddy]
0

Som sagt, låter väl normalt. Det kladdiga på benen kommer från snoppen, det blir så när dom ligger ner, och "fäller ihop" benen.
Ju mer man tittar och pillar desto värre tycker man oftast att det blir. Men du JUVRET, det var väl en hingst?

Milton1
0

hej igen

Nä han är valack sen ett år tillbaks. Tog ingen bild men han är gul på snoppen skulle väl säga att det är en fjärdedel av snoppen som är det. Detta har han inte varit tidigare. Misstänker att det kan vara en infektion. Kanske orsakad av flugorna men jag vet inte. Men jag har inte sett att han har haft något sår. Det är heller inte varigt utan han är helt enkelt bara gulaktig samt väldigt eksemliknande. Har heller aldrig tidigare sett att han har haft så mycket gegga runt juvret, alltså den del av juvret som dras in när han drar in snoppen.

[Teddy]
0

Men du, HAN HAR VÄL INGET JUVER!!!!

Om snoppen är ljus, rosa-vit är det normalt att det flagar lite extra, pigmentet som ska finnas som skydd finns inte.
Kan han kissa normalt? Kan han fälla ut/dra in snoppen utan problem? Då behöver du nog inte bekymra dig. Men ring du en doktor imorgon för säkerhetsskull.

Milton1
0

Hej igen

Det heter kanske inte juver på häst men det är svårt att beskriva annars.

Nä i övrigt mår han bra, han både kissar och kan dra ut och in den utan problem. Men jag har märkt sen några veckor tillbaks att hans kiss luktar väldigt starkt. Det sticker verkligen i ögonen när jag mockar det har det aldrig gjort förut. Han dricker mer nu så jag tror inte han får i sig för lite och att det är därför det är fränare stank.

Milton1
0

Hej igen

Nä juver det har han verkligen inte, jag rörde nog ihop ordena lite.Skäms

Men vad heter det som han drar in snoppen i? Det kan ju vara bra att säga rätt ord till veterinären.Glad

Ahnna
0

Skap.

www.stuteriprecious.se

Annette
0

#6. På gubbar heter det förhud, säger min gubbe ;)

Ahnna
0

#8 Inte på häst. Även om det är en förhud, de facto. Flört

www.stuteriprecious.se

Milton1
0

Okej vad bra då vet jag. Skap, då har jag lärt mig något nytt.

Tack för hjälpen

AnnaLundin
0

#9 - min veterinär kallar det för förhud i alla fall.

[Billan]
0

Det heter nog förhud.

Ninnii
0

Kan hästar få UVI? På människor kan ju kisset lukta väldigt starkt då!

[randi]
0

Ja alla djur kan få uvi.

Ninnii
0

Det kanske är något sådant då!

[Teddy]
0

Om det luktar starkt när du mockar beror det nog på att urinen legat ett tag i bädden. Om det luktar konstigt precis när han kissar, alltså annat än vanligt, är det onormalt. Att snoppen är lite skorvig och ful syns mer om snoppen är rosa eller saknar pigment.

Jag har fått lära mig att skap är hela baletten, penis, förhud och pung har jag fått lära mig, precis som på gubbar!

Ahnna
0

#16 Det var så jag menade med skap = det är hela "juvret" på hanhästar.

www.stuteriprecious.se