Hingstkalender
Får vem som helst sätta ihop en hingstkalender om man har hingstägarnas tillåtelse och information?
Sitter här och spånar på hur svårt det egentligen skulle vara att göra det. Visst det blir en massa mailande till hingstägare och letande efter de hingstar som inte finns på nätet…Kompisen ska börja planera för nästa års betäckningar och det är ju en djungel.
Nu har jag först lite frågor hur tillförlitlig är webbstamboken? Vad betyder m, p betyder premiering och u utställning men m? sedan lite siffror vad betyder tex 2-II,3-II? Ett ex ett sto premieras 3 ggr 1992 och får 2-I, diplom och AB.
Om jag sedan fortsätter på katalogen hur ska den se ut?
Bild uppställd
Namnet på hingsten och RS nr
färg, mkh o skenomf och vad den har för bokstav.
När den är född och var (uppf)
Stammen
Exteriört utlåtande från hingstpremieringen
Andra premieringar och utställningsresultat
Vad avkommorna har gjort
Antal betäckta ston under åren hingsten har varit verksam
Hingstägarens information
Ägaren
Betäckningsstationen
Betäcknings avgifter (alla)
Betäckta ston/där av födda föl
Jag är själv intresserad av vad hingsten har gjort och om han varit i avel ett tag vad hans avkommor har gjort. Priset är alltid intressant och om hingsten är fertil där kan man ju också beträtta om han har fått mycket krångel ston. Stammen är ju a och o inom avel. Mankhöjden är lika så.
Är jag helt fel ute när jag tänker så här?
Och till det viktigaste vad har jag glömt och finns det något intresse från hingst och stoägare för en kalender?

SSS PR-kommitté funderar väl på att göra en ny, om jag uppfattat saken rätt.
Det har jag också uppfattat det som, sen finns det ju en hingstkatalog men tyvärr är den från 2006…
Delad glädje är dubbel glädje :)

Jag tror det är mycket svårt att göra en bra och informativ hingskatalog om man inte är väldigt insatt i rasen.

Jag har också läst det någonstans men har också för mig att det inte skulle komma någon nästa år heller. Någonstans måste ju hingstarna finnas representerade och särskillt då de som har blivit godkända sedan 2006 eller?

#4. De som godkänns enligt rasvisa krav presenteras i SP.

Informationen bör man ju få av hingstägaren och sedan kolla upp den så det stämmer om du tittar på den informationen jag vill ha med så är det ju ingen omöjlig info att få tag på.

Jo iof men de som godkändes ex 06 har har kanske bytt ägare som inte är internet intresserad och framför allt leasas ju vissa hingstar ut och då kunde det väl vara intressant att ha alla samlade eller? Ingen som har några svar på mina frågor?

Det är mycket intressant med en hingstkalender, men jag tror som sagt att SSS redan är på gång med en.
#0 Jag som gjorde hingstkatalogen 2005 (har jag för mig att det var, samt grunden för 2006, eftersom den om jag inte har fel baserar sig på året innan) kan meddela att det är ett enormt arbete att sammanställa informationen. Dels är det ett h-vete att få tag på hingstägare för att få låna bilder samt få eventuell information (det året löstes det så att det i alla fall som var möjliga så använde vi bilder som jag tagit på hingstmönstringen), dels är det ett jättejobb att få ihop det.
Sen löste vi det då så att SSS köpte in en printer som användes för att producera katalogen på hemma, för att slippa stå med stort lager osålda kataloger. Produktion och distribution är ett jättejobb som tar oerhört mycket tid i anspråk.
För det tredje så finns det i princip ingen förtjänst i katalogerna, snarare tvärtom så är det en förlustaffär om man ser till mängden jobb och tid det tar och till hur mycket produktionen kostar, jag tror att SSS snarare förlorat på hingstkatalogerna än tvärtom.
Tidigare gjordes katalogen av Kristina & Anders Blad, och de hade enligt uppgift då ungefär samma bekymmer som jag med att få fram bilder. Hur de löste det med produktion och om de tjänade nåt på det, får de svara på.
Sen är ju informationen fri att använda sig av, i alla fall uppgifterna om hingstarna. Däremot måste samtliga hingstägare godkänna ägarkontaktuppgifterna, såvida inte dessa också är offentliga uppgifter. Så rent tekniskt kan vem som helst producera en katalog, men det är inte nånting jag skulle rekommendera någon att göra om den inte väldigt väl vet vad den ger sig in på.

När jag läste rubrikien, "hingstkalender", så antog jag att trådskapatren ville göra en 12-månaders kalender med bilder på shetlandshingstar. Men eftersom det finns så enormt många godkända hingstar så tänkte jag att det blir ju svårt att få med alla på bara 12 blad, särskilt om det ska stå saker om dem också…
Men det verkar som att alla andra har tolkat det som att det är en hingstKATALOG trådskaparen är ute efter? så nu blir Ahnna förvirrad, som vanligt. 
Hade tyckt att det vore roligt med både och!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#11. Din idé är inte dum, har faktiskt funderat i de banorna, fast kanske inte bara med hingstar.
Fanns det inte en sådan kalender att köpa förr? Var det något intresse för den?
Det är en hingstkatalog vi pratar om här i tråden :)

#12 Jag har spånat lite på en RKS-kalender, med bilder tagna på tävlingar och träningar, av en "riktig" fotograf så att kvaliteten på bilderna ser bra ut i tryck. (Känner ett par som skulle kunna ställa upp.) Skulle tycka att en "SSS-kalender" vore kul också, med bilder från t.ex. utställningar, bruksaktiviteter, etc. Det är ju ett gyllene tillfälle för föreningen att få in lite extra pengar, förutsatt att man väljer "rätt" tryckeri som inte kostar skjortan och 37.
(Fjordhästföreningen gjorde en kalender för ett antal år sen - den sålde slut i början på året så de var tvungna att trycka nya!)
www.stuteriprecious.se
För några år sedan fanns en kalender som 12 beskriver, intresset var inte särkilt stort.
Veritas odium paretFörvånad

#14 Nu såg inte jag just den kalendern. Men jag har en del erfarenhet av att välja ut bra PR-material, och jag har förstått att ska man ha en bild, särskilt om det är folk med, så måste den vara precis rätt i tiden, rätt upplösning, rätt häst och rätt bakgrund. Ska man sälja kalendrar, vykort, muggar eller whatever på t.ex. mässor och liknande, så måste man inrikta sig på vad den stora massan vill ha, och de vill ytterst sällan ha bilder där det är en massa människor med - de vill ha en affisch (t.ex.) på en häst i första hand, gärna i fri rörelse i hagen, med man och svans som flyger i vinden. Kör- och ridbilder säljer inte tillnärmelsevis lika bra, även om de säljer litegrann förstås. Det är ett vågspel - det som säljer bra år 1 behöver inte funka år 2, etc.
www.stuteriprecious.se

Ett år fanns en egen katalog med hingstar i SYD, som Camilla Kjellman, Sandbacka, gjorde på eget initiativ. Den var mer som ett häfte och var hur bra som helst. Lite kul att ha och bläddra i nu efteråt med. Vet inte om den gick med vinst eller förlust.

TS: Tror inte du hittar alla godkända hingstar i webstamboken.
De som blivit godkända utomlands ( och även är godkända i Sverige ) är inte utskrivna som godkända. Varför vet jag inte.
Det skulle ju vara jättebra om SSS gav ut en hingstkatalog. Visst finns information att hämta på nätet men ibland vill man ju ha "riktigt" papper att hålla i.
Att det inte blir någon förtjänst för SSS ser jag inte som ett stort problem utan jag anser att det ibland får kosta lite för en förening, det är ju ialla fall en katalog som är avsedd för framförallt medlemmar. Det är ju ett sätt att visa upp rasen och man kan se det som ett reklamprojekt. Och reklam brukar ju få kosta lite
.
Den katalogen skulle i alla fall ligga på mitt nattduksbord och kanske få följa med in på hemlighuset ibland.

Kul att så många hade åsikter. En tanke som slog mig var att ingen har svarat på någon fråga jag ställde. Jag var nog lite trött när jag skrev rubriken för visst menade jag hingstkatalog. Det här med de utländska hingstarna som inte finns med i webbstamboken fanns de med i hingstkatalogen-06 eller har man inte brytt sig om att ta med dem?
Men snälla svara på mina frågor, så jag lär mig något nytt