Rädd för fång..
Hej! Jag är ny här inne och behöver lite råd.
Det är så att jag får hem två shettisar på måndag 11 och 15år och de fick båda fång förra sommaren men har varit symptomfria den här sommaren.
Nu är det ganska högt gräs i den hagen jag ska ha dem i då det inte gått några djur där på hela sommaren och jag funderar på hur jag ska göra. , ,
Ägaren tror inte att det är någon fara att släppa dem eftersom det är så pass sent på sommaren men jag är ändå orolig. Hur hade ni gjort… hägnat av så att de bara gick på en li
ten del, satt på greenguard eller låtit dem gå på betet som det är. Det är en ganska liten hage på knappt 1/2 tunnland..
Jag hade delat av och ökat lite varje dag. Då hade du sluppit oroa dig.
jag har som tur var inte haft fång på någon av mina. Finns det möjlighet att kanske klippa ner gräset med gräsklippare? Det kan ju kännas tråkigt när inte hagen är så stor att inte kunna ha dem på så stort från början men du kanske kan dela den på två med lite tillfällig avdelare ett tag. Det här säkert bara bukfyllegräs men det är ju läskigt det där med fång, men det kanske var lindrigt? hoppas allt går bra! har som sagt var inte någon erfarenhet av detta, men man kanske ska vara lite extra försiktig.

Övervuxet gräs är ju bättre än nerbetat för en fångis, mindre fruktoser i det.

Håller med #3. Bättre med långt, "gammalt" gräs än korta, nya strån.

Jag hade släppt dem på hela, långt gräs ska inte vara någon fara.
#5 - "inte vara någon fara" är modigt av dig att skriva…
Har de haft fång tidigare så måste man ju vara observant oavsett om man släpper på förvuxet eller kortbetat gräs.
Med tanke på hur denna sommaren varit med långa perioder av torka och regn på det, så hade jag i allafall varit vaksam. Fång är verkligen inget roligt. Har de väl fått det så kan det i princip bli som en allergi. Svårt att säga hur man ska agera men om gräset är kraftigt och långt hade jag varit försiktig iallafall.

Med den tråkiga erfarenhet jag har av mitt nu döda fångsto hade jag inte tagit ansvar för andras hästar som tidigare haft fång.
Ingen fång tycks vara den andra lik, så det är inte lätt att ge några råd alls.

#6 Sa jag någonstans att hon inte skulle vara observant. skrev inte att dem skulle släppas vind för våg, eller?
Och ja, det var modigt av mig att skriva.
Gör nog inte om det.
Det enda råd jag vill ge är - var försiktig, väldigt försiktigt!
En gång fånghäst, alltid fånghäst.

Tack så mycket för alla råd, tror att jag kommer att släppa dem på hela eftersom att det mesta är högt, torrt gräs men jag kommer att ha nogrann koll på dem. Kommer givetvis även att diskutera det mer med ägaren.

Jag hade släppt dem på lite åt gången! För även om de inte ska vara någon fara så vore det riktigt surt om de skulle bli något!