Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1788 ggr
SofieN
0

Efter fång?

Hur har era hästar varit efter fången? Hur långt efter "anfallet" har hästen haft puls i benen? Hur länge har dom fått vila innan ni suttit igång dom?

stallostby
0

enl. hovslagare här ska man inte "stirra sig blind" på pulsen. Mina har nästan alltid lite puls men sällan varma hovar. Min arab kan har varma hovar men ingen puls.

En fjordkorsning i stallet har haft fång större delen av sommaren trots grushage och inget gräs. Höet visade sig dock ha hög proteinhalt (90g/kg!). Vid byte av hö blev hon bättre och är nu jättepigg och bockar. Det tog ca 1-2 månader. Och det är fritt fram att rida! (enl. vet). Dock inte överdrivet, hästens kondis avgör..

AnnaLundin
0

Det som är viktigt är att hästen är smärtfri och rör sig obehindrat, då kan man få hovarna korrekt verkade (och kanske skodda) börja med lätt motion.

Vad man måste komma ihåg är att efter ett fånganfall med medföljande hovbensrotation så är hovens stabilitet satt ur funktion, tills en ny hov vuxit ner - vilket tar ungefär ett år. Och under detta år bör man inte utsätta hästen för hård ansträngning, då man med det riskerar att hovarna blir ännu mer förstörda.

SofieN
0

Jag har nog stirrat mig lite blind på pulsen faktist, den är dock väldigt väldigt lite nu. Min kusins häst har visserligen också lite puls efter sin fång som den fick innan min fick det, och den har fått ok att sättas igång av vet.

Min lilla ponny börjar bli galen nu, så jag tänkte försöka sätta igång honom lite så han åtminstonde blir av med lite överskottsenergi och får göra nånting. Det borde ju vara okej? Däremot har hovarna aldrig varit varma under hela tiden.

Men vilken proteinhalt, helt otroligt Förvånad

SofieN
0

#4 Hur menar du med korrekt verkad. Att dom är verkade som vanligt alltså?

Min har fortfarande korta tår fram(var visserligen ganska länge sen dom kortades ner nu) och går som han ska.

AnnaLundin
0

#1 och 3 - det är INTE proteiner som utlöser fång, det är forskarna eniga om numera. Det sätt som proteiner påverkar tarmfloran är motsatt mot vad som händer när hästarna blir sjuka.

SofieN
0

#5 Det är jag fullt medveten om. Tyckte ändå att proteinhalten var hög.

exitingsvillemo
0

den var verkligen hög, klöver hö kan ha väldigt höga proteinvärden har jag hört

stallostby
0

jag vill bara säga att höet var jättefint och fräscht med lite inslag av klöver men tidigt skördat. Med tanke på det höga proteinhalten och hennes fång som genast blev bättre blev bättre av höbyte så är jag ändå benägen att tro att det totala energimängden ändå är boven i dramat. Har också påpekat att det inte är proteinet i sig som utlöser det men jag tror det spelar in..