Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 8008 ggr
shettismaffian
0

Linfrökaka hur utfodra ??

Fick en stor tunna med linfrökaka av en bekant, men vet inte hur jag ska utfodra det. Frågade henne men då inte hennes åt de så visste inte hon heller. Ska de ges varje dag lite eller mycket om ni förstår hur jag menar ska de typ ha nån näve eller dl om dagen eller bara nån gång i veckan. Vill ju inte att mina får i sig fel mängd och mår dåligt istället..

Emma-Andersson
0

Ger mina linfrökaka varje dag ca 1 dl/100kg kroppsvikt tycker det fungerar bra mina älskar det.

shettismaffian
0

#1 Tack då ska jag prova ge så till mina med, de fick smaka varsin näve o gillade det.

h00jff
0

Linfrö ska upphettas innan man ger det, eftersom det finns skadliga ämnen i fröna. Man "stöper" det genom att hälla kokande vatten på det och fodrar när det svalnat. Vet inte om det skiljer sig när det är i "kakform", men man gör i alla fall så med vanliga linfrön.

Emma-Andersson
0

#3 när det är i kakform eller pellets så är det radan gjort och torkat och pressat till små kakor eller pellets. det är bara att ge pållen.

Men annars ska man hälla kokande vatten på, som du skrev.

h00jff
0

#4 OK, tack för infon!

mariajalrup
0

Du ger det precis som det är, torrt. Min D-ponny får 2 dl/dag, uppdelat på 2 givor. Det står nog 1dl/100 kg som maxgiva men jag tycker det blir på tok för mycket, han skulle i såfall ha 4,5 dl/dag och hade garanterat blivit lös i magen av en så hög giva.

Annars är jag mkt nöjd med det, han har fin päls och har tagit sig bra i hull på det.

[Teddy]
0

Var köper man linfrökakor?

mariajalrup
0

Köper mitt på Lokalföreningen/Lantmännen.( Fabrikat Bostället )

Maliiin
0

Jag ger min shettis linfröpellets.. Men jag häller hett vatten över det iaf å så får det svälla! För det sväller ordentligt.. Jag ger min nästan tre deciliter om dagen å i de häller ja en liter vatten och det går åt kan ja lova:)

zettan
0

vad är de för skillnad mellan linfrökaka och flytande linförolja? Jag har gett mina flytande linfröolja.

Sasser
1

#8 Jag antar att du bor neröver Sverige? Jag som bor i Dalarna har en återförsäljare i Örebro som tydligen skall vara den återförsäljare som finns som längst upp i norr. Jag fick en säck Linfrökaka (25 kg) i ett hästköp av en ponny från Skåne och vart så nöjd med resultatet så jag kontaktade tillverkarna Märtha & Jan Greger Persson (Boställets Lin) i Kvävlinge för att höra vart det gick att handla för oss som bor norröver då inte granngården här visste vad det var jag frågade efter. Dom hänvisade till detta ställe i Örebro. Så lyckliga er som har möjlighet att bara knalla in på Granngården för att köpa.

mariajalrup
0

Jäpp, vi e skåningar viSkrattande Och jag håller med - vi har det bra som kan knalla in o köpa det för det håller hög kvalitet. Är mkt nöjd med det.

Sasser
0

#12 Skall försöka få upp lite säckar när vännerna från skåne skall upp på avelskonferans i november. Har även tryckt på Granngården igen för att höra om det går att köpa med i någon leverans som kommer nerifrån men det verkar svårt. Hedemora Foderolja är oxå ngt vi har vi kunnat handla på granngården i Hedemora (!!) men nu får (?) dom inte sälja den, för den ligger inte under deras sortiment. Visst är det konstigt att sortimentet kan skilja fast det är samma ställe?

Annette
0

#13. Enligt GG i Skövde så kan de inte längre välja leverantörer utan allt är numera centralstyrt. De är inte glada åt det.

Sasser
0

#14 Dom var inte heller glada åt det på Granngården i Hedemora… Men hur kan det vara skillnad på Granngården söder kontra norr ändå då?

Cattis
0

Hippo har linfröpellets. Hippo Lin Cubes heter det. De är kanonbra.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Maliiin
0

#16 Den har jag med och jag håller med dig, den är super:)

Sasser
0

Är det ngn som skall till 3-årstestet nästa helg (i Örebro) som är från Örebro och kan få tag i Boställets Linfrökaka? Vore tacksam för hjälp:)

Josefina-Aslund
0

Kan man ge föl, (som är halvåret) Linfrön?

Sasser
0

Återförsäljare: http://www.bostalletslin.se/201-återförsäljare.htm verkar som Örebro är borta:(

shettismaffian
0

Så det går inte att få tag på mer linfrökaka uppåt här då ?? Eller har jag missuppfattat det hela.

Jag som tyckte det va så bra med linfrökaka

Sasser
0

#0 Detta är taget från Boställets hemsida

Linfrökaka är en biprodukt vid framställning av kallpressad linolja. Linfrökakan får pelletsformen
direkt vid lin-oljeframställningen och har alltså inte passerat någon speciell pelleteringsprocess.

Linfrökakan innehåller 10-15 % fett och kännetecknas av goda dietiska egenskaper. Fettet utgörs av linolensyra som ger en smidig och glänsande hårrem.
Fett i foderstaten ökar hästens förmåga att tillgodogöra sig de olika fodermedlens innehåll av vitaminer.

Proteinet i linfrökakan håller inte någon högre
kvalitet, varför man inte bör betrakta linfrökakan som ett proteinfoder.

Linfrökakan ges med fördel till hästar som behöver fräschas upp i hårremmen eller som har lätt för att bli förstoppade. För stor giva kan leda till diarré, varför rekommenderas att till en början ge den lägre givan i nedanstående tilldelningsrekommendation. Erfarenheten får sedan efter hand vägleda tilldelningen. Vid utfodringsförsök har man visat att man kan fodra med upp till 0,1 kg/100 kg häst.

Linfrökakan är mycket välsmakande för hästen och behöver ingen lång tillvänjningstid. Det kan vara värt att veta att vid inblandning i foder som utfodras blött, blir hela blandningen seg. Detta är fullkomligt
naturligt och beror på de geléämnen som finns i linfröet.

Utfodringsrekommendation: 0,5-1 hg/100 kg/dag.  

Näringsinnehåll per kilo linfrökaka:

MJ

SMB RP

Ca

P

13,8

180

2 g

5 g

Cattis
0

Men Eva, ni har väl ngn återförsäljare av Svenska Foder/Hippo? De har linfrökaka/linfröpellets…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Sasser
0

#23 detta är vad som finns: http://www.dalvikskvarn.se/produkter.asp?pageinfo=150

Vad är det man ska ha Cattis:)?

Sen är det väl som så att har man en gång fastnat för något som man varit sk*tnöjd med så vill man ju gärna fortsätta.

[Anna-N]
0

#24: Åsebro foder har ju linfrökaka - finns i Falun.

Sasser
0

#25 Ahhaaa…Tack Anna!