Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 470 ggr
zettan
0

Export vad gäller?

Om man ska exportera en häst till Finland vad krävs då? Är de stora kostnader för nya ägaren?
Vad jag har förstått ska man ha en veterinärbesiktning från en disriktsveterinär inom 48 timmar innan avresa.
Är det något mer?

Anna-Karin
0

Skall vara statens veterinärer till och med….

h00jff
0

Jag exporterade ett halvblod förra året och det var inte så mycket jobb. Det finns bra info på jordbruksverkets hemsida.

Kostnaden, förutom den speciella veterinärbesiktningen (som gick på typ 1000:- - 1500:-) och resa, är registrering i Finland, åtminstone fick man göra det med halvblod.

VeronicaP
0

Du ska skicka in passet och göra ägarbytet innan de går över gränsen, och när du gör det så skriver du Export på kuvertet och då får du även IPMC papper hem som kostar 250 kr . När du fått det så kan du ju boka distriktsveterinären som kommer och gör friskintyget, han skriver även på i passet och signerar IPMC .

Passet och friskintyget ska följa med hästen över gränsen,

IPMC med veterinärens underskrift och stämpel skickas till baka till stamboksföraren

Vi exporterade ju nyss Lilla My till Norge. Jag vill ju göra allt rätt :-)

Anna-Karin
0

#3 Bra förklarat… det är värre med de köpare från Norge/Finland som helst vill hämta hästen dagen efter Flört då får man lite mer huvudbry.

zettan
0

okej tack Veronica för detta svar. Då vet jag hur jag ska göra OM de blir aktuellt.

tack även ni andra för era svar

VeronicaP
0

# 4 Yapp precis men det går att lösa rätt fort ibland med , jag har fått allt gjort på en vecka och det var superbra jobbat av Fredrik måste jag säga :-) .. Då får man allt tala om för dem att de får vänta tills alla papper är klara *S*