Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 949 ggr
Pyttis
0

Inkörningsmodell?

Ni som kör in era shettisar, Vad börjar Ni med för redskap?

Kör Ni först med släpskaklar, släpa el dyl, eller börjar Ni med någon typ av rockard? (alltså efter tömkörning o.s.v)

Vad tycker Ni är bäst, låga skaklar först, eller högre typ rockard?

Sehvrin
0

Vi började med våran släde (eftersom vi inte hade något annat vid det tillfället) Det gick alldeles utmärkt med båda två.

Jag skulle nog säga att låga skaklar är bäst att ta först, så slipper hästen att lyfta en vikt också

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

thira
0

Vi använder "travmodellen" dvs sätta för en lätt sulky/rockard.

Men visst, tänker man köra med slädar o sånt måste man ju vänja dom vid lågskaklar också, annars blir ju det en chock för dom.

AnnaLundin
0

Jag brukar hänga på draglinor och svängel och fästa ett eller två däck i svängeln och tömköra med det. Då kan jag finslipa tömkörningen och samtidigt träna på att det hänger något bakom som låter illa och "slår" mot bakben och lår! :D Det har fungerat jättebra hittills! :D

Jag tycker man ska vänja dem vid både höga och låga skaklar.

Hanna-D
0

Jag gör ungefär som Anna (#3). Vi "åker på fötterna" efter draglinorna. Tränar på oljud bakifrån osv. Brukar inte låta dem dra släpor eller skaklar om det inte är en väldigt känslig häst (och det brukar inte shetlandsponnyerna vara…)

Innan vi kommit dit har vi tömkört massor - det är det viktigaste i hela inkörningen tycker jag. Det är där man får lydnaden och skolningen. Sen hänger vi på vagnen, vi låter först ponnyn "dra" vagnen utan att sitta fast, sedan lägger vi dem i öglorna på selen, det är då lätt att dra loss skaklarna om något skulle hända. När ponnyn känns säker på allt detta spänner vi för på riktigt med baksele, draglinor osv.

jullan
0

Ska man köra med "släp" alltså lösa skaklar gäller det att inte ponnyn visat tendens på att vara bakrädd, för då kan man förstöra allt vad körning heter! Men har man en trygg och säker/lugn häst tycker jag det är ett bra sätt! Men har man en som är lite harig av sig tycker jag man ska använda en lättare träningsvagn! En speedcart eller alternativt en lättare rockard! Det låter inte lika mycket och skräller inte bakom hästens bakben utan gör det hela till en mycket lugnare situation!

Tack för ordet!

/Jullan

alvasens
0

# 5 Min åsikt är just tvärt om. Ska man få en säker körhäst i alla lägen fodras träning även med att det låter något bakom. Gäller att börja försiktigt med ljudträning och något som rör sig runt benen. En del ponnyer behöver mer träning andra mindre. Man får helt  enkelt ge den tid de behöver utan att det ska ta allt för lång tid.

Vll man kunna använda hästarna till alla möjliga sysslor är det av vikt att de är säkra i all körning. En del ponnyer som sägs vara "körda " är ju nätt och jämt styrbara, det tycker inte jag är att den är inkörd.

AnnaLundin
0

Håller HELT med #6

Jag skulle ALDRIG sätta vagn bakom en harig ponny utan det förarbete jag nämnt ovan. Klarar de inte av däck hängande bakom sig så lär de inte överleva att man kör över en kvist i skogen heller…

Annette
0

#7. Menar du inte att du håller med #6?

hjarter_dam
0

håller med #6 jag tränade väldig mkt på ljud som skramlade bakom min ponny, bl.a däck och ett rör med grus i.

AnnaLundin
0

#8 HEHE… helt korrekt, jag ändrade det nu… :D

Annette
0

#10. Tänkte väl det.Flört