Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 1306 ggr
Ahnna
0

Musblack + rödblack

Vad kan det bli för färg på en sån avkomma? Jag har en baktanke med frågan, men vill höra vad ni tror först innan jag lägger ord i munnen på er…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

ninam
0

fäger på avkomman beroende på föräldrarnas anlag: musblack, rödblack, brunblack, svart, fux, brun

Ahnna
0

Är du HELT säker på att det kan bli brunblack?

Frågan gäller fjordhäst, kanske jag ska tillägga, om det är någon skillnad? (Ja, de har ju blackanlag allihop.) Frågar här därför att många kan mycket om färger här - jag har dividerat med en kompis om ett visst föl. Hon är övertygad om att det INTE kan bli brunblack, vilket fölet ser ut att vara, men jag har lärt mig annorlunda och sa att det troligen visst kan bli det. Men OM det verkligen kan blir brunblack, ifrån vilken av föräldrarna kommer det bruna anlaget då?

www.stuteriprecious.se

Linda-A
0

Det bruna anlaget kommer i så fall från den röda föräldern då en musblack har svart grundfärg och således inte bär på brunt anlag.

ninam
0

Ja, det kan helt säkert bli brunblack om den rödblacka har anlag för brunt. Anlaget för brunt kommer helt säkert från den rödblacka, den musblacka har inget brunt anlag. Musblack x musblack kan inte bli brunblack.

Peppe
0

om man korsar musblack + musblack blir det då garanterat en musblack eller kan det bli rödblack eller nåt annat till och med? tänker nu på fjordingar som alltid är blacka

Sen undrar jag också om det finns homozygota blackar? eftersom fjordingar alltid blir blacka så måste dom väl vara det (?), kan det uppträda på andra raser också? jag tycker fjordingen är en intressant ras ur färgsynpunkt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Linda-A
0

Musblack+musblack blir alltid musblack om inte bägge av hästarna bär på varsitt rött anlag, då kan det även bli rödblack. Så vitt jag vet är alla fjordingar homozygota för blackanlaget och kan därför bara få blackavkommor.

Ja andra hästraser kan också bli homozygota för ett eller flera färganlag, t.ex är alla frieser svarta och alla haflingers fuxar.

AnnaLundin
0

musblack + musblack kan teoretiskt bli musblack eller rödblack

eller fux eller svart, om båda föräldrarna har blackanlaget i enkel uppsättning. (är det fjording så blir den alltid black)

Peppe
0

#6 ja jag vet att dom kan bli homozygota svarta och skäckar, osv, jag undrade om dom kunde bli homozygota blackar =) och det vet jag ju nu ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ahnna
0

Tack för svaren, ska framföra dem!

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

#8 - ja, alla fjordingar är homozygota, numera. Man har avlat bort de heterozygota och enfärgade fjordingar som fanns förr.

Men det är inte automatiskt så att två heterozygota blackar ihop ger en homozygot avkomma, det är bara 25% chans att det blir homozygot.