Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 2504 ggr
PP
0

Kuskar...

Vad kör ni med för tömfattning?

Kratern
0

Som när jag rider.

thira
0

Det som jag tror kallas svensk tömfattning… (?) använder jag.

PP
0

#2 In i handen över pekfingret..?

Berätta gärna oxå vad för slags körning ni ägnar er åt i huvudsak: trav, dressyr, skogs, motionskörning.

Gunilla H
0

Engelsk tvåhands eller enhandsfattning.

Möjligen svensk vid skogskörning/timmerkörning med nordsvensk, för att få lite mer kraft med tjocka handskar på och kanske en het stor tung häst (ofta reptömmar då).

Hanna-D
0

Mellan pek- och långfingret har jag fått lära mig.

Emelie.Videll
0

#5 samma som Hanna

/Emelie :)

Ellinor Johansson
0

Jag hade också ridfattning när jag körde, fast jag det att de är fel. Det satt i ryggmärgen på något sättGenerad

ThiffannyJ
0

Samma som Hanna. Fick lära mig det när jag tränade för Anders Eriksson på Rockelstad. Innan så hade jag samma som när jag red, tog ett tag innan jag vänjde om mig, men nu så är det mellan pekfingret och långfingret.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

VeronicaP
0

Ja då det finns handtag på våra tömmar så håller vi i de , bara tummen som ligger ovanför *ler*

Men tömkör jag med vanliga tömmar så blir det som Hanna gör..

Vi kör mest trav med våra

AnTeX
0

Olika xD   ibland enhands o ibland som när jag rider:P

Kratern
0

#7 Fel och fel….. Så länge man inte tävlar i körning finns inget rätt och fel.Fundersam

Lulan
0

jag kör med engelsk fattning (oj..tror det heter så..) tävlar i körning, så då gäller det att hålla rätt, både piska och töm.

Hanna-D
0

Någon som har lust att förklara vad svensk och engelsk fattning är för något?

PP
0

Jag tror att det är så här:

Svensk fattning: tömmen löper in i handen över pekfingret.

Engelsk fattning: tömmen löper in i handen mellan pek- och långfinger.

Engelsk enhandsfattning: ena tömmen löper in i vänsterhanden över pekfingret, den andra mellan lång- och ringfinger (kan även vara mellan pek- och långfinger, vad man tycker känns bäst). Vid svängar, använder man höger hand att genom att ta tag i respektive töm (beroende på åt vilket håll man svänger) visa vägen samtidigt som man lättar på vänsterhanden och därmed "tillåter" hästen att vända.

Någon kan säkert rätta mej om jag inte skulle fått till det rätt! Flört

Jag började köra (nåja, åka häst och vagn!) med svensk fattning, gick sedan över till engelsk. Bytte därefter till tygelfattning då jag köpte en ponny som var väldigt stark och det kändes bättre (plus att jag hörde Anders Eriksson säga att man ska hålla som det känns bäst och eftersom jag är ryttare från början… Men kanske att han pratade tömkörning?). Nu har jag varit på mitt livs första körlektion för tränare och fick direkt i uppdrag att lära om och gå tillbaka till engelsk tömfattning - helst enhandsfattning -, eftersom man blir för stark i handen med tygelfattning. Säger dock inte att någon gör fel.

Lilla_My
0

för det mesta tvåhands… med tömmen mellan pekfingret o långfingret, men har ibland enhandsfattning, tycker det går mkt bättre då ;)

Miii4
0

Körde alltid (gör fortfarande) på trav-vis eftersom vi har travtömmar, dvs tre fingrar i stroppen, tummen över, lillfinger under. Detta sättet är också det som skall (enl. stc, tror jag det var) läras ut i travskolan.

Hanna-D
0

#14 Okej, tack Pernilla!

Emelie.Videll
0

Det verkar som att de flesta som kör har ridigt eller rider också, jag som inte har någon kunskap alls om ridning har kommit på att det skulle vara lättare att lära sig alla grejer som till exempel knep med att ställa och förlytta hästen. Mycket är ju det sammai körning och dining, bara skänklarna som saknas. Är ju egenligen nybörjare i körning, så jag ångrar att jag inte började på ridskola….som mamam sa då…Räcka ut tungan

/Emelie :)

[Karro]
0

Jag använder mig av den svenska tömfattningen när jag kör. tycker det är bekvämt att bara använda en hand men det är ju en vanesak och jag tror nog att du har en poäng där Pernilla i att vanlig ridfattning är för stark. Eftersom vår häst går på körbett (stång) dessutom vill man ju inte att den stackars hästen ska få det ont i onödan. jag tycker även det är enklare att hålla jämnt stöd när man har enhandsfattning :)

började när vi fick vår shettis hon var precis nyinkörd då. började tömköra eftersom vi inte hade någon vagn. har kört lite tömkörning med min gamla d-ponny för anders eriksson och med vagn med shettisen. håller mig till brukskörning fast brorsan har kört trav iofs bara kvalat med henne dock är hon för gammal nu :).

hjarter_dam
0

som när jag rider

Sofia_Schultz
0

Jag växlar lite mellan att ha som när jag rider och ha mellan pek- och längfingret…beror lite på vad man gör. Tycker man får bättre kontakt i tex dressyren med "ridfattning"… men jag antar att det är en vanesak Flört

Sehvrin
0

Brukar köra med tömmen mellan pek- och långfinger, men ibland mellan tummen och pekfingret (specielt när jag har tummevantar på Flört )

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Zebben
0

När jag tränade och tävlade så höll jag vänster töm uppe på vänster pekfinger. Höger töm hade jag mellan lång- och ringfinger i vänster hand. Enhandsfattning. När jag behövde tec ibland vid ställningar och så, tog jag och "petade" lite med högra handens pek- och långfinger på den töm jag behöver.

Ahnna
0

Jag har alltid hållt tömmarna som jag håller tyglarna när jag rider, och ingen har klagat varken på träning eller tävling. Däremot har jag försökt lära om mig och hålla tömmen som man "ska" göra, men det går inte… Får ingen kraft i händerna, kan varken styra eller bromsa. (Därmed inte sagt att man ska slita och dra i tömmarna, men jag hoppas ni förstår vad jag menar?)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se